ناکامی وزرای انرژی کشور‌های اروپایی در تعیین سقف قیمت برای واردات نفت و گاز از روسیه، نشانه دودستگی آن‌ها در برابر مسکو است.

وزرای انرژی کشورهای اروپایی در توافق درباره تعیین سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه شکست خوردند و تصمیم گرفتند بار دیگر در نشستی در اواسط ماه آینده، این موضوع را بررسی کنند. وزرای انرژی کشورهای اروپایی با این وجود درباره سازوکار مشترکی در مورد خرید گاز توافق کردند.

براساس گزارش الجزیره، جوزف سیکیلا، وزیر انرژی جمهوری چک در این خصوص گفت: پیشنهاد امروز من به وزرا آن بود که با مضمون پیشنهادهایی که کمیسیون اروپا ارائه کرده است، موافقت شود تا نیازی به مذاکرات بیشتر نداشته باشیم و درباره پیشنهادهای مربوط به تعیین سقف قیمت گاز به جلو حرکت کنیم. تا سیزدهم دسامبر منتظر خواهیم ماند تا پنجمین نشست فوق العاده را از ابتدای امسال برگزار کنیم. من از توافق های به دست آمده خرسند هستم و کمیسیون اروپا، بررسی پیشنهادها درباره موضوع قیمت‌گذاری را بلافاصله آغاز خواهد کرد.

در مقابل، کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق تاکید کرد تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، عواقب وخیمی برای بازارهای انرژی جهان خواهد داشت و این رفتارها با اصول روابط بازار، تناقض دارد. خبرگزاری روسی تاس به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرد پوتین دستور داد نفت و گاز از روسیه به کشورهایی که سقف قیمت تعیین می کنند، صادر نشود.

وزرای انرژی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای بررسی پیشنهاد کمیسیون اروپا تشکیل جلسه دادند، اما این پیشنهاد، کشور‌هایی را که تمایل دارند سقف قیمتی تعیین شود، راضی نکرد. کمیسیون اروپا سقف قیمتی را پیشنهاد کرد که در صورتی که قیمت‌ها از ۲۷۵ یورو برای هر مگاوات به مدت دو هفته بالاتر بماند، اعمال خواهد شد. همچنین اگر قیمت گاز مایع در بازار‌های جهانی از ۸۵ یورو بیشتر شود، این سقف قیمتی اعمال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۱
چقدر زود باغ اروپا ، آفت زد.
آخرین اخبار