آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم

تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

زنگویی مطلق رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با بررسی صورت گرفته، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد مشاهده نشده و بررسی و مراقبت سایر واحد‌های طیور، زیستگاه ها، تالاب‌ها، سدها و آب بند‌ها با همکاری اداره محیط زیست ادامه دارد.

او افزود: خراسان جنوبی دارای ۵۴ واحد پرورش طیور تخمگذار، ۲۱ واحد پرورش پولت، ۸۰۵ واحد پرورش مرغ گوشتی بوده که در مرتبه دوازدهم از نظر تولید قرار دارد.

زنگویی مطلق ادامه داد: در مهر امسال همه واحد‌های تخمگذار تجاری، پولت تخمگذار، بوقلمون و شترمرغ فعال استان مورد بازدید و در صورت لزوم نمونه برداری قرار گرفته و از نظر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد و آنگارا بررسی شده اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری رعایت کامل اصول امنیت زیستی، واکسیناسیون مناسب و پوشش بیمه مناسب برای جبران خسارت توصیه می شود که در این جهت انجام نوبت سوم واکسن آنفلوآنزای فوق حاد در واحد‌های تخمگذار در حال انجام است.

او بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۶۰ هزار دز واکسن نوبت سوم در واحد‌های طیور صورت پذیرفته است.

زنگویی مطلق عنوان کرد: توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از بیماری، همه واحد‌های تخمگذار با سن بیش از ۶۰ هفته انجام نوبت سوم واکسن را برنامه ریزی و اجرا کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از آنجا که کود و فضولات طیور نقش بسزایی در انتقال و انتشار بیماری دارند، باید فرآوری و عقیم سازی کود، مطابق با دستورالعمل انجام شود.

او افزود: همچنین تردد‌های غیرضروری به واحد‌های طیور حذف شده و یا به حداقل ممکن رسانده شود؛ ضدعفونی خودروها، لوازم و تجهیزات ورودی به واحد به طور کامل انجام و از مصرف دان پایان دوره سایر واحد‌های خودداری شود.

زنگویی مطلق بیان کرد: باید ایمن سازی و بهسازی سالن‌ها و واحد مرغداری به منظور حذف امکان ورود هرگونه پرنده انجام شود و اجرای حصارکشی در اطراف واحد به منظور کنترل تردد‌ها و نیز ممانعت از ورود هرگونه دام و طیور ضروری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری پرندگان است و در صورت ابتلا، تلفات سنگین را در پی خواهد داشت.

او اظهار کرد: مخزن بیماری، پرندگان وحشی آبزی و کنار آبزی است که می‌توانند بدون داشتن علائمی از بیماری، ویروس آن را انتقال دهند و سبب درگیری سایر طیور (بومی، صنعتی و وحشی) شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.