راه اندازی اولین هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان

شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با هدف حمایت از اقتصاد، اشتغال، تولید و رفع نگرانی فعالان اقتصادی در کرمان فعال شد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در آیین افتتاح راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه هیئت‌های صلح، موجب دلگرمی سرمایه گذاران می‌شود، گفت: خوشحالیم که امروز در اتاق بازرگانی کرمان اولین هیئت صلح به صورت رسمی تشکیل می‌شود و این اولین گام برای حمایت از اقتصاد، اشتغال، تولید و رفع نگرانی فعالان اقتصادی خواهد بود.

او افزود:گام بعدی پس از تاسیس هیئت صلح، تاسیس شورای حل اختلاف در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خواهیم بود.

او با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای ایجاد صلح یاری‌ها و میانجی گری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، بیان کرد: امید است که در آینده ای نزدیک بتوانیم دادگاه‌های تجاری را در استان کرمان راه اندازی کنیم و با مجموعه این اقدامات، امنیت قضایی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارتقا ببخشیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: دستگاه قضایی بیش از گذشته، حامی اقتصاد و عرصه تولید در استان کرمان خواهد بود تا جهشی درحوزه اقتصاد و تولید در این استان ایجاد شود.

او گفت: راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان یک کار خیر است و امیدواریم ثمرات و برکات آن برای مردم و فعالان اقتصادی روز افزون باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه فرهنگ صلح و سازش، یک فرهنگ بسیار غنی و از آموزه‌های مورد تاکید دین مبین اسلام است، تاکید کرد: تاکید دین اسلام و خداوند بر این است که دعاوی و اختلافات بین افراد با صلح و سازش خاتمه یابد.

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: ایجاد اختلاف در بین مردم، امری کاملا طبیعی است و برای حل این اختلافات، صلح و سازش در اولویت کار است.

او با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد؟ و یا اینکه راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد؟ ادامه داد: در دین مبین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی‌های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده است و این موضوع تا جایی مورد تاکید قرار داشته که خداوند پیامبران و ائمه اطهار (ع) را به این کار مامور کرده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان کرمان بیان داشت: رسیدگی‌های قضایی با وجود اهمیت خود در درجه دوم اولویت رفع اختلافات قرار دارد و اولویت نخست در این حوزه مربوط به صلح و سازش است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: واقعیت جامعه این است که هر موضوعی با مردم داری، ریش سفیدی و مصالحه و سازش، به صورت ریشه‌ای برطرف شده است و این در حالی است که در رسیدگی‌های قضایی، اختلافات به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود و ممکن است در آینده در شکل دیگری خود را نشان دهد.

او صلح و سازش را مصداق برد ـ برد دانست و تاکید کرد: در صلح و سازش، حاکم و محکوم وجود ندارد و هر دو طرف به حقوق خود رسیده اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که سازش همراه با عدالت مورد تاکید است، ادامه داد: سازشی که بخواهد عدالت را زیر پا بگذارد، ارزشی ندارد و عدالت در سازش به معنای آن است که فردی که حق او ضایع شده، حق وی استیفاء (حق یا مال را به‌طور کامل گرفتن) شود.

او گفت: ترویج فرهنگ صلح و سازش از اولویت‌های امروز دستگاه قضایی به شمار می‌رود؛ زیرا بسیاری از نارسایی‌ها و مشکلات امروز در دستگاه قضایی را ضابطان برطرف می‌کنند.

حجت الاسلام حمیدی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ سال قبل شورا‌های حل اختلاف، هیئت‌های صلح، داوری و ... به منظور ترویج صلح و سازش تشکیل شده اند که آیین نامه‌های آن‌ها به صورت قانونی و رسمی در حال اجرا هستند.

او بیان کرد: در سایه حل اختلاف در نهاد‌های اقتصادی می‌توان به ثمرات و برکات زیادی دست یافت؛ زیرا کار در حوزه اقتصادی بسیار حساس است و توسعه اقتصادی، نیاز جدی به امنیت اقتصادی دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر در مرحله اول به اختلافات حوزه اقتصادی رنگ و بوی قضایی و انتظامی دهیم، موجب کاهش انگیزه فعالان و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

او بیان کرد: فعال اقتصادی به دنبال فضای امن اقتصادی و سرمایه گذاری آسان است و در صورت مزاحمت‌های مختلف سرمایه خود را در سایر کشور‌ها سرمایه گذاری خواهد کرد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بر پیش بینی، تدبیر و مدیریت امور مربوط به اختلافات نهاد‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: هر گونه ادعای مربوط به فعالان اقتصادی باید در هیئت‌ها و نهاد‌های صلح که خانه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری است، مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه، صلح و سازش در اولویت باشد.

سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان این مطلب که هیئت نمایندگان اتاق کرمان تلاش دارند از حمایت‌های مشروع اقتصادی حمایت کنند، گفت: تعامل موجود با دستگاه قضایی مسیر حل مشکلات واحد‌های تولیدی را تسهیل می‌کند.

او  با اشاره به اینکه در استان کرمان حمایت لازم را از سوی قوای قضاییه، اجرایی و مقننه داریم، افزود: تلاش می‌کنیم با تجهیز به امکانات و دانش مورد نیاز، مشاور امینی برای هر ۳ قوه باشیم.

طبیب زاده بیان کرد: آمادگی داریم که در پرونده‌های دستگاه قضایی نیز اظهار نظر کارشناسی داشته و از این مسیر همراه و همگام دستگاه قضایی گام برداریم.

او  با اشاره به اینکه در گذشته برخی مشکلات و اختلافات مربوط به فعالان اقتصادی با پیگیری اعضای اتاق بازرگانی استان کرمان با صلح و سازش و بدون مراجعه به دستگاه قضایی برطرف شده است، ادامه داد: با تشکیل هیئت صلح در اتاق بازرگانی این اقدامات با کیفیت و هدفمند دنبال می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، تشکیل دادگاه‌های خاص جرایم اقتصادی و دادگاه‌های تجاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: لازم است که این اقدام در استان کرمان به صورت جدی دنبال شود.

او استفاده از ظرفیت نهاد داوری در کنار هیئت صلح را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: آمادگی داریم در حوزه آموزش نیز به دستگاه قضایی کمک کنیم تا پرونده‌های اقتصادی با سرعت و کیفیت بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار