مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: کشت زیرنایلونی که اغلب در شمال استان استفاده می‌شود باید ممنوع شود.

حسن قاسم پور با بیان اینکه کشت زیرنایلونی اغلب در شمال استان وجود دارد، گفت: موضوع پسماند برجای مانده از این نوع کشت مدیریت می‌شود، ولی خواسته و مطالبه اصلی ما این است که این نوع کشت ممنوع شود.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اشاره به انواع پسماند‌ها و آثار آن بر محیط زیست اظهار کرد: یکی از پسماند‌های عادی بخش کشاورزی نایلون‌هایی است که در کشت زیرنایلونی استفاده می‌شود که بیشتر در شمال استان دیده می‌شود.

قاسم پور با بیان اینکه در استان اردبیل در مقایسه با سایر استان‌ها فعالیت‌های بیشتری برای مدیریت پسماند‌های این نوع کشت داریم، گفت: مدیریت پسماند‌های بخش کشاورزی برعهده جهاد کشاورزی است. ضمن اینکه در بخش کشاورزی برخی از پسماند‌ها مانند سموم تاریخ گذشته و ظروف آن‌ها جزو پسماند‌های ویژه محسوب می‌شوند که این‌ها هم نیاز به مدیریت ویژه دارند.

او با بیان اینکه کیسه‌های نایلونی جزو پسماند‌های عادی بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: زمانی که کشاورزان زمین‌های خود را اجاره می‌دهند، قبل از عقد قرارداد اجاره با تصمیم و هماهنگی ادارات جهاد کشاورزی، محیط زیست، امور آب و دادستانی مقرر شده است از کشاورزان ضمانت نامه اخذ شود که بعد از برداشت محصول این پسماند را مدیریت کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: اغلب کشاورزان این پسماند را برمی‌دارند تعداد معدودی پسماند‌ها را برنمی‌دارند که با آن‌ها هم برخورد می‌شود. ضمن اینکه دو واحد بازیافت در این منطقه مستقر شده که این پسماند‌ها را پیش‌خرید می‌کنند، ولی در عین حال نیاز است که این موضوع مدیریت شود.

قاسم پور تصریح کرد: در هر صورت محیط زیست در این زمینه منفعل نیست، ولی خواسته اصلی ما این است که این نوع کشت ممنوع شده و اجازه استفاده از این روش داده نشود. جهاد کشاورزی با توجه به مسائلی مانند امنیت غذایی مقاومت می‌کند و برای همین تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اما خواست و مطالبه اصلی ما این است اجازه استفاده از این روش داده نشود.

او با اشاره به انواع پسماند‌های عادی (زباله شهری)، عفونی، صنعتی و کشاورزی اظهار کرد: یک نوع پسماند هم پسماند‌های ویژه است که در این چهار نوع پسماند وجود دارد و دارای شرایطی ویژه مانند خطرناک بودند، بیماری‌زا بودن اشتعال‌زا بودن هست که ویژه محسوب می‌شود که از جمله می‌توان به شیرابه‌ها اشاره کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.