عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید با افزایش دیدگاه کارآفرینی و تخصص‌گرایی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای، برای رفع مسائل و مشکلات کشور نگاه راهبردی داشته باشند.

احمد نادری دوشنبه شب در نشست هم اندیشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گناباد افزود: فرآیند جذب و توسعه رشته ها و انجام تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه و مناطق مختلف تدوین شوند.

وی اظهار داشت: رشته های دانشگاهی باید به صورت تخصصی و کاربردی متناسب با پتانسیل های منطقه ای طراحی شوند تا در نهایت دانشجویانی که از این رشته ها دانش آموخته می شوند دارای توان تخصصی لازم برای رفع مسائل و مشکلات کشور باشند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید اولویت اصلی در جذب نیروها و ارتقاء رتبه های علمی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به افرادی داده شود که به این مسائل توجه اساسی دارند.

وی گفت: برای آنکه سیستم آموزشی کشور به تحول مطلوب و بنیادین برسد باید زیرساخت های متناسب با آنها طراحی و تدوین شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند مرتبه تاکنون سیستم آموزشی در کشور تغییر کرده اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم و همچنان درگیر زیرساخت ها هستیم و باید سند تحول آموزش و پرورش محور اصلی فعالیتهای این بخش قرار بگیرد.

فرماندار گناباد نیز ضمن تاکید بر توجه جدی به زیرساخت های آموزش و پرورش گفت: باید خروجی محتواهای آموزشی این بخش در جهت ارتقاء خودباوری و اعتماد به نفس و تربیت افرادی با انگیزه سوق یابد.

رضا نصیری با اشاره به لزوم اهمیت توجه به مسائل معنوی و دینی و انقلابی در گزینش معلمها گفت: در گزینش و جذب معلمهای آموزش و پرورش بیشتر به ظاهر و روابط عمومی بالا و رتبه و معدل خوب افراد توجه می شود و در کنار آنها باید به مسائل ارزشی هم توجه بیشتر شود.

وی بهره گیری از ظرفیت طلاب حوزه های علمیه برای تدریس در آموزش و پرورش را مهم دانست و گفت: تعداد زیادی از طلاب علاقه مند به همکاری با این بخش هستند ولی در فرآیند جذب آنان موانع زیادی وجود دارد.

نصیری همچنین خواستار عنایت به آمایش سرزمینی و قابلیت های هر منطقه در فرآیند راه اندازی رشته های تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شد و گفت: در گناباد که دارای بیش از ۶۰۰ رشته قنات و از جمله قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو است ولی به ایجاد رشته های تخصصی متناسب با قنات در دانشگاههای این منطقه توجه نشده است.

وی ظرفیت های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد را یادآور شد و گفت: بیشتر رشته های این مراکز کارشناسی است و باید رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش های مختلف و از جمله با اولویت رشته ای تخصصی متناسب با قابلیتهای منطقه ای در دانشگاههای این شهرستان افزایش یابد.

فرماندار گناباد ایجاد دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان را مهم دانست و خواستار توجه بیشتر مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این مهم شد.

بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در شهرستان گناباد شاغل به تحصیل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.