نشست خبری علی بهادری جهرمی صبح امروز با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در ساختمان نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: هیأت دولت با آیین نامه اجرایی مربوط به واگذاری بلاعوض دارایی‌های فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان موافقت کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: در اجرای ماده (۵) قانون جهش تولید دانش بنیان مبنی بر مجوز به کلیه دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری بلاعوض تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام طرح اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران، هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند. حقوق دولت از دستاورد‌های پژوهشی بصورت بلاعوض به پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان و فناور که در جهت حل مسایل کشور فعالیت میکنند، واگذار می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: مانع زدایی و تسهیل تجاری سازی دستاورد‌های پژوهشی، گام مهمی در مشارکت هرچه بیشتر نظام علمی و پژوهشی کشور در حل چالش‌های ملی و تحقق اقتصاد دانش بنیان محسوب میشود. در اختیار گذاشتن تمام یا بخشی از دارایی فکری، دستاورد‌های پژوهشی و حق بهره برداری از آن‌ها که متعلق به دستگاه اجرایی است، بصورت بلاعوض با تأیید بالاترین مقام دستگاه به اشخاص فعال و به شرکت‌های دانش بنیان و فناور در طرح در جهت تجاری سازی آن‌ها مجاز است.


موافقت دولت با لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

وی ادامه داد: پیرو مصوبات سفر‌های استانی و وعده‌های رئیس جمهور در خصوص ساماندهی فعالیت کولبران و ملوانان، دولت در راستای تقویت اقتصاد مرز، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با پیشنهاد لایحه دو فوریتی «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» موافقت کرد.

بهادری جهرمی گفت: به موجب لایحه مذکور، به منظور تقویت و رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالا‌های مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرز‌های زمینی و آبی، واردات کالا از طریق شناور‌های سنتی و فلزی با ساختار لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن، ملوانی (تهلنجی) و فعالان مرتبط با مبادلات مرزی (کولبران) به مدت ۵ سال مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از آن کالا‌های وارداتی به استثنای میزان مورد نیاز مرزنشینان و اصناف مستقر در مناطق مرزی، تابع قوانین و مقررات تجارت خارجی می‌باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: محدوده جغرافیایی اجرای این قانون شامل مناطق مرزی مشمول در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به موجب آیین نامه‌های هیئت وزیران تعیین می‌شود.سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های فوق الذکر، به میزان حداکثر ۱۰ درصد حجم واردات سال قبل تعیین و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع تجارت، اخذ شناسه کالا و رهگیری، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبار‌ها و تعیین منشاء ارز کالا‌های وارداتی می‌باشد.


موافقت دولت با افزایش کمک هزینه پرداختی مندرج در قانون حمایت از حقوق معلولان

بهادری جهرمی بیان کرد: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد.

برای اولین بار یارانه کمک هزینه نگهداری شبانه روزی عزیزان معلول ۵۰ درصد افزایش یافت/ کمک هزینه نگهداری روزانه معلولان ۳۵ درصد افزایش یافت/ حق پرستاری مادران و همسران فداکاری که در خانه از معلولان عزیز مراقبت می‌کنند ۲۰ درصد افزایش یافت.

 پایان هفته، طرح آبرسانی سنندج افتتاح می‌شود

سخنگوی دولت بیان کرد: چند سالی می‌شود که آب مخزن سد قشلاق سنندج به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد بطور مستقیم، آب به سنندج می‌رسد. طرح آبرسانی سنندج از بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. 

وی تشریح کرد: آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در دولت سیزدهم قرار گرفت و اکنون با یک کار جهادی و شبانه روزی آماده افتتاح است.  با بهره برداری از این طرح، سالانه امکان آبرسانی ۵۷ میلیون مترمکعب آب به شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند. طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی انبارهای تملیکی بیان کرد: حرکت جهادی برای ساماندهی انبار‌های اموال تملیکی از یکسال پیش و با بازدید ریاست محترم جمهوری از انبار‌های اموال تملیکی در بوشهر آغاز شده است .از یکسال پیش به منظور رفع موانع قانونی لایحه‌ای برای اصلاح قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن تنظیم و با قید دو فوریت به مجلس ارائه شد و منتظریم تا هرچه سریعتر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آن را بررسی و تصویب نمایند، تا سرعت اصلاحات در این مجموعه بیشتر شود و طی یکسال گذشته توسعه و تجهیز انبار‌های ۱۴ استان به مساحت ۱۳ هزار متر مربع بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته است.

بهادری جهرمی درپاسخ به سوالی درباره پیوستن دستگاه‌ها به پنجره خدمات هوشمند بیان کرد: تحقق دولت هوشمند از اولویت‌های دولت است  و انجام امور به صورت برخط، بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت مدرک جزو برنامه‌های دولت است. تا امروز بیش از ۸۳ درصد دستگاه‌ها در مهلت پیش بینی شده قانونی به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شده اند که نشان از جدیت و همکاری همه دستگاه‌ها در انجام تکلیف قانونی دارد. ۱۷ درصد هم یا در حال اتصال هستند یا موانع زیرساختی و قانونی داشته اند که به دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرده اند و زمان بندی برای اتصال آن‌ها پیش بینی شده و تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر از خدمات پنجره واحد استفاده کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره پاداش تیم ملی نیز گفت: دولت بطور کامل از تیم ملی فوتبال حمایت می‌کند و شادی مردم ارزشمندترین پاداش بازیکنان تیم ملی است. کاری که ملی‌پوشان با غیرت ما کردند و همین خروش و خوشحالی و دعای خیر ملت بزرگ ایران ارزشمند‌ترین پاداش بازیکنان تیم ملی است. انشاالله این خوشحالی ملی را امشب مضاعف و تکمیل کنند. فدارسیون فوتبال و برخی مجموعه‌های دیگر نیز هدایا و پاداش‌هایی را برای بازیکنان در نظر گرفته اند. آنچه مهم است این است که اعضای تیم ملی درک احساس کنند که دولت و مردم بطور کامل پشتیبان آن‌ها هستند.شادی و خوشحالی و حمایت‌های مردم در چند روز اخیر نشان داد همه یکصدا حامی تیم هستند.

 هرگونه همکاری با رسانه‌های حامی تروریسم در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است

وی با اشاره به اقدامات رسانه های معاند بیان کرد: با توجه به ترویج آشکار تروریسم، خشونت و نقض تمامیت ارضی کشور از سوی رسانه‌های معاند، هرگونه همکاری با آن‌ها در حکم مشارکت در اقدام تروریستی است. مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری با همکاری دستگاه‌های ذیربط، مستندات لازم را راجع به اقدامات تروریستی این رسانه‌ها گردآوری کرده است و موارد نقض قوانین و مقررات بین‌المللی مشخص شده است. همچنین اقدامات حقوقی و پیگیری با مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مراجع بین‌المللی آغاز شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش ایران درباره قطعنامه ضد ایرانی به پیشنهاد آلمان نیز بیان کرد: آلمان که یکی از بانیان این قطعنامه بود، ید طولایی در اقدامات ضدبشری دارد. زنان، کودکان، شهروندان اهل سنت و کرد سردشت و سایر شهر‌هایی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، گواه زنده و شاهد نقض حقوق بشر کشور‌های غربی از جمله رژیم نژادپرست آلمان علیه مردم ایران هستند مقامات این کشور بجای استمرار حرکت بر مسیر معیوب گذشته خود، باید پاسخگوی ۶ هزار بمب شیمیایی باشند که در بیش از ۲۴۰ نوبت بر سر مردم کشور ما فروریخته شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال باید از گذشته ابراز پشیمانی کنند و به جای استمرار نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم رسانه‌ای و افزایش تحریم‌ها علیه ملت ایران، جنایات گذشته و حال خود را جبران کنند. معاونت حقوقی ریاست جمهوری از آلمان بابت نقض حقوق بشر شکایت میکند واگر بنا بر تشکیل کمیته حقیقت یاب باشد، برای عاملان و حامیان و تامین کنندگان بیماران شیمیایی مردم ایران باید تشکیل شود که بیش از ۶۷ هزار نفر آسیب زدند.

 سخنگوی دولت درباره وعده‌های دولت نیز گفت: برخی رسانه‌ها از بیان موفقیت‌ها و خبر‌های امیدبخش ابا دارند. دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کار را تحویل گرفت و بصورت شبانه روزی تلاش می‌کند اوضاع را بهبود بخشد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
۸۳ درصد؟
اینها فکر می‌کنم اصلأ ریاضی بلد نیستند درصد نمی‌دونند چی هست.
این پنجره فقط قبض نشون میده و سابقه بیمه سلامت و تامین اجتماعی

برای کارمندان دولت و نیروهای مسلح هم یکسری چیزها رو ارایه میده
برای مجوز، تعطیل،
برای امضای الکترونیکی تعطیل
الکی چهار تا صفحه می‌سازید و خلاص....

کار باید محکم باشه و ردیف
بازی بازی کردن با بودجه بیت‌المال و حیف و میل اموال مردم اون دنیا حساب کتاب داره.
خود دانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
مردم زیر بار گرانی و نداری داره کمرمون میشکنه این پنجره ها به چه دردی میخوره
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۱:۳۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۱
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۰۶:۳۵:۲۲
حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان
واریز معوقات ۵ ماه حقوق بازنشستگان | پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان بعد از تعطیلات؟ ولی متاسفانه تاکنون هیچ خبری نیست چرا؟
قرار بود معوقات ۵ ماه با حقوق مهر و آبان ماه واریز شود ولی متاسفانه امروز سه شنبه ۸ آذر ماه هست هیچ خبری نیست چرا؟
بازنشسته تأمین اجتماعی
آخرین اخبار