همایش بین المللی مادران فاطمی، تربیت حسینی، تمدن نوین اسلامی بمناسبت ولادت حضرت زینب (س) در بندرعباس برگزار شد.

این همایش یکروزه بعدازظهر نیز با سخنرانی علمای اسلامی در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس ادامه دارد.

آثار رسیده به دبیرخانه همایش

حجت الاسلام  اسماعیل نیا مدیرحوزه های علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: آثار پژوهشی و فرهنگی و رسانه‌ای از ۲۳ استان و ده کشور عراق، سوریه، بحرین، الجزایر، پاکستان، افغانستان تایلند و کانادا به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

وی گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش، معرفی هرمزگان بعنوان محور مقاومت و معرفی ام الشهدا شهیده فاطمه نیک به جهانیان است.

دبیر علمی همایش نیز گفت: عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دبیر علمی همایش بین المللی مادران فاطمی گفت: این همایش با هدف اجتماع زنان و مردان نخبه و فرهیخته در استان هرمزگان در راستای معرفی الگو‌های فاطمی و شهدای عزیز و مادران در دو محور پژوهشی و فرهنگی برگزار شد.

خانم طیبی گفت: از سه هزار و ۱۶۵ اثر رسیده به دبیرخانه همایش، حدود ۲ هزار اثر در بخش فرهنگی و هزار و ۱۶۵ اثر در بخش پژوهشی است.

او گفت: از مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه، هزار و ۹۰ اثر مربوط به کشور جمهوری اسلامی اسلامی و ۷۵ اثر به کشور‌های عراق، لبنان، بحرین، سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان، کانادا و حجاز است.

دبیر علمی همایش گفت: از ۱۹نفر در بخش فرهنگی و ۱۸ نفر در بخش پژوهشی به عنوان نفرات برگزیده و شایسته تجلیل می شود.

هرشهید یک نماد است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این همایش با اشاره به اینکه نام این همایش با شهید و تمدن نوین اسلامی عجین شده است گفت: حیات جامعه به حیات شهید است و به فرموده رهبر معظم انقلاب هر شهید، یک نماد است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده گفت: رسیدن به قله‌های رفیع یک تمدن نوین اسلامی جز با ایثار و شهادت میسر نمی‌شود.

او گفت: آرمان‌های جامعه اسلامی باید در همه ابعاد جامعه زنده و جاری شود.

امام جمعه بندرعباس گفت: هرمزگان هزار و ۵۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که این نشان از باور مردمان این سرزمین به فرهنگ ایثار و شهادت است.

تربیت مجاهدان حسینی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این همایش بین الملی گفت: نقش مادر و زن در اسلام در بالاترین جایگاه خودقرار دارد و نقش زنان، محققان علمی و دانشجویان در انقلاب اسلامی نیز همواره بی بدیل بوده است.

او گفت: مادران فاطمی در طول تاریخ و همه مراحل انقلاب اسلامی تاکنون مجاهدان حسینی تربیت کرده اند.

دوستی گفت: دشمن همه توان خود را در فضای مجازی برای از بین بردن فرهنگ فاطمی زنان ما بکار گرفته است.

نقش مادران در تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور نیز در این همایش با بیان اینکه مادران در شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش مهم و اساسی دارند، گفت: تعلیم و تربیت در بستر خانواده و در دامان مادر شکل می گیرد که نمونه بارز این تربیت اسلامی، حضرت زینب سلام الله علیها هستند.

او با اشاره به مضمون برخی از دعاهای اسلامی گفت: دو ویژگی از وظایف دولت اسلامی این است که اسلام باید در دولت اسلامی عزت برسد و کفر به ذلت کشیده شود.

تمدن اسلامی همان دین حق است

عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: باید در عرصه معرفی زن مسلمان و هویت آنچه در قرآن کریم از آن به بیت اسلامی معرفی شده است، تلاش کرد.پ

آیت الله محسن اراکی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی همان دین حق است، گفت: در عالم دو هویت اسلامی و هویت شرک داریم که هویت اسلامی مبتنی بر خداباوری و سپردن خود به خداست و هویت شرک مبتنی بر هوا و هوس قرار دارد.

او گفت: هویت اسلامی که همان بیت محمدی است را پیامبر مکرم اسلام (ص) بنا نهاد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه محور هر خانه‌ای زن آن خانه است، افزود: هویت اسلامی، بیت اسلامی و بیت اسلامی، جامعه اسلامی و جامعه اسلامی نیز شهر اسلامی مبتنی بر احکام الهی را می‌سازد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهیده فاطمه نیک مصداق بارز جمله الجارُ ثُمَّ الدّارُ حضرت زهرا (س) است، زیرا هشت شهید برای مردم تقدیم کرد.

او گفت: در نگاه غرب زن ارزش و جایگاهی ندارد و در همه تاریخ غرب یک شخصیت نمونه حضرت زینب (س) وجود ندارد.

شهیده فاطمه نیک، بانویی اهل جزیره هرمز بود که هشت تن از اعضای خانواده و محارم وی در دفاع مقدس به شهادت رسیدند و خود نیز در کشتار جمعه خونین مکه در سال ۱۳۶۵ به دست جنایتکاران رژیم آل سعود شهادت رسید.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.