بعد از همه گیری کرونا، گردشگری اصفهان داشت به اندک فروغی جان می گرفت اما باز در پیچ تند رخدادهای اخیر اسیر شد.

بهار امسال روی خوش به گردشگری اصفهان نشان داد؛ آمار‌ها در این دوران حکایت‌ها از بازدید یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۶۰ نفر از بنا‌های تاریخی استان داشت؛ تابستان هم می‌رفت تا اصفهان با ثبت ۵۱۲ هزار و ۹۸ بازدید از آثار تاریخی سلام دلپذیری به پاییز داشته باشد، اما به یکباره ورق برگشت و با اغتشاشات اخیر باز گردشگری بر قامت خود لرزید. این بار بیش از ۸۰ درصد تور‌های خارجی لغو شد و ظرفیت اشغال هتل‌ها تا ۱۵ درصد ریزش کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم به گفته نایب‌رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی، با همه مشکلاتی که به واسطه قیمت‌های زیادِ حامل‌های انرژی و نبود گردشگر داشتند، به سختی شرایط را تحمل و روی پای خود ایستاده اند.

با این وجود هنوز اعلام رسمی از برآورد خسارت‌ها در عرصه گردشگری استان اصفهان اعلام نشده است، اما گفتگو با فعالان گردشگری در تاسیسات اقامتی نشان از آن دارد که با همه در‌های امیدی که بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا بر رویشان گشوده شده بود، در آغاز پاییز امسال دوباره با در‌های بسته مواجه شده اند.

مطابق با گفته‌های معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ آمار گردشگران داخلی که در هتل‌های اصفهان اقامت داشته اند، حدود ۳۵۰ هزار نفر و تعداد افرادی که از بنا‌های تاریخی استان دیدن کرده اند چهار میلیون نفر بوده است.

همچنین در این دوره ۳۸ هزار گردشگر خارجی وارد استان شده اند. آمار‌هایی که حالا با لغو تور‌های خارجی، حدود هشت هزار نفر از گردشگرانی که در هتل‌ها و مراکز اقامتی اصفهان می‌توانستند اقامت داشته باشند، کاسته و به این ترتیب حالا ظرفیت اشغال هتل‌های اصفهان از ۴۰ تا ۶۰ درصد در ۶ ماه اول سال به ۱۵ درصد رسیده است.

 

حال این روزهای صنعت گردشگری کم فروغ در اصفهان

 

دوباره روز از نو و روزی از نو

«گردشگری اصفهان پس از عبور پرهزینه از بحران‌کرونا با شوق سفری که ایجاد شده بود، در حال بازیابی خود بود، اما با رخداد‌های اخیر باردیگر ضربه خورد و ظرفیت اشغال هتل‌ها به ۱۵ درصد کاهش یافت.» به گفته رییس جامعه هتلداران اصفهان تنها آماری که در این شرایط می‌توان به آن رجوع و شرایط این روز‌های گردشگری اصفهان را برآورد اجمالی کرد.

به گفته کریم بیگی، جریانات اخیر، دوباره گردشگری اصفهان را بعد از پشت سر گذاشتن دوران کرونا، به شدت تحت تأثیر قرار داده است: قریب به ۸۰ درصد تور‌های خارجی که به‌طور عمده در مهر و آبان هرسال به ایران و اصفهان می‌آمدند، لغو شد و این اتفاق مبین این است که ضربه شدیدی به بخش اقامتی و کلیه بخش‌های صنعت گردشگری اصفهان خورده است.

بیگی با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که در طول چند سال اخیر، گردشگری و ازجمله بخش اقامتگاه‌های اصفهان از سر گذرانده‌اند، گفت: فعالان عرصه گردشگری هر زمان با مسائلی روبه‌رو هستند و هنوز مشکلات قبلی حل‌نشده یا به‌محض عبور از آن‌ها و رسیدن به یک تعادل نسبی، اتفاق جدیدی رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها را دچار ورشکستگی می‌کند.

آن طور که رئیس جامعه هتلداران اصفهان می گوید، ظرفیت اشغال هتل‌های اصفهان تا قبل از وقایع اخیر بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده است، اما حالا آمار‌ها نشان از اشغال ۱۵ درصدی هتل‌های اصفهان دارد.

او، اما علاوه بر شرایط متزلزلی که برای گردشگری رخ‌داده است، تصویب برخی از طرح‌ها در رابطه با حامل‌های انرژی در مجلس را به سخت‌تر شدن شرایط برای هتل‌داران و صاحبان اقامتگاه‌ها تعبیر کرد؛ به گفته بیگی، طرح افزایش نرخ برق برای صنعت از سوی وزارت نیرو به مجلس ارائه و مصوب شده است. طبق این مصوبه، قیمت برق مراکز اقامتی حدود ۶ و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

حال این روزهای صنعت گردشگری کم فروغ در اصفهان

 

هنوز برآوردی از خسارت‌ها نداشتیم

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از مشخص نبودن میزان خسارت‌ها به بخش گردشگری گفت: در هفته‌های اخیر، آماری که از مراکز اقامتی گرفته ایم حدود هشت هزار نفر لغو سفر داشته ایم که تورهایشان را لغو کرده اند، اما به طور مشخص و جداگانه بررسی نکرده ایم که در ناآرامی‌های اخیر چقدر افت گردشگری داشته ایم.

محققیان با گریز به آمار گردشگران داخلی و خارجی که در ۶ ماه اول سال در اصفهان اقامت داشته اند، گفت: تعداد گردشگران داخلی که در هتل‌های اصفهان اقامت داشته اند حدود ۳۵۰ هزار نفر بوده، ولی آماری که از بنا‌های ما بازدید کرده‌اند چهار میلیون نفر بوده است؛ امسال ۳۸ هزار نفر گردشگر خارجی نیز وارد استان شده اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری داخلی چندان تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر نبوده است، افزود: برآورد‌های ما نشان می‌دهد اقامتگاه‌های بوم‌گردی چندان تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر نبوده اند و متقاضیان آن‌ها بیشتر گردشگران داخلی هستند.

این مقام گردشگری استان اصفهان در رابطه با حمایت‌های وزارتخانه متبوعش از تاسیسات اقامتی در خصوص قیمت حامل‌های انرژی گفت: در سامانه جامع اطلاعات آمار تاسیسات گردشگری که در آن لینک شرکت‌ها و ادارات حامل انرژی وجود دارد، هر کدام از تاسیسات که پروانه شان را تمدید کرده باشند می‌توانند از تخفیفاتی که شامل همه تاسیسات می‌شود استفاده کنند.

او درباره طرحی که در رابطه با افزایش قیمت برق در مجلس تصویب شده است، گفت: پیگیری وزیر میراث فرهنگی و معاون گردشگری وی به این منجر شد که این طرح به صحن علنی مجلس برگردد تا بررسی‌های بیشتری در رابطه انجام شود.

محققیان همچنین صحبت از طرحی به نام «بهینه سازی مصرف سوخت در مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری» کرد که گویا در سطح وزارتخانه هماهنگ شده و قرار است بهینه سازی مصرف سوخت هتل‌ها بدون هیچ هزینه‌ای از سوی شرکت گاز انجام شود. به گفته این مقام گردشگری اصفهان تاکنون برای هشت باب هتل، بهینه سازی مصرف سوخت انجام شده و ۳۰ هتل به‌تدریج در حال انجام هستند.

او تعداد بوم‌گردی‌های دارای مجوز رسمی استان اصفهان را حدود ۲۳۰ اقامتگاه اعلام کرد و در رابطه با طرح‌های حمایت از آن‌ها افزود: وقتی سرمایه گذاران درخواست کننده باشند و از لحاظ قانونی پروانه شان معتبر باشد می‌توانند از تسهیلات تبصره‌ای و وام‌ها استفاده کنند.

به گفته محققیان حمایت‌ها شامل کلاس‌های آموزشی برای بالا بردن خدمات کیفیت و همچنین اعتبار و بودجه‌هایی است که زیر عنوان وام‌های با درصد کم و به صورت تبصره‌ای به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

او در پاسخ به انتقاد نسبت به افزایش آمار بوم‌گردی‌ها در حالی که از حمایت‌های کافی و کیفت‌های لازم برخوردار نیستند، گفت: بسیاری از افراد همچنان در حال تبدیل خانه‌ها به اقامتگاه‌های بوم‌گردی، بهسازی و بازسازی هستند و اگر واقعا متضرر بشوند به این ماجرا ورود پیدا نمی‌کنند.

محققیان افزود: هر کدام از افرادی که احساس می‌کنند با این سرمایه گذاری می‌توانند اشتغال زایی و درآمد زایی داشته باشند، ما به لحاظ اداری و تسهیلات حمایت می‌کنیم.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ مسافرخانه و ۲۳۰ مهمان‌پذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد، این خطه با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن ازجمله میدان امام، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی و داخلی در ایران است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.