مقدسی مدیر دبیرستان شبانه روزی دخترانه دوره متوسطه اول «شهدا» مزینان در این باره گفت: این دانش آموزان در قالب طرح خوداتکایی، توانستند در مدرسه خود به تولید میوه خرما دست یابند.
او افزود: تلاش ما در طرح خوداتکایی این بوده است که دانش آموزان بتوانند بخش زیادی از نیازهای خود را رفع کنند و یکی از نمونههای انجام این طرح، بخش کشاورزی و کشت و کار بود.
مدیر دبیرستان شبانه روزی دخترانه دوره متوسطه اول «شهدا» مزینان ادامه داد: از آنجا که ۳۵ درصد دانش آموزان این مدرسه، خوابگاهی هستند و بعد از ساعت کاری مدرسه هم در محیط مدرسه حضور دارند، توان مراقبت، نگهداری و رسیدگی به گیاه برایشان امکانپذیر است.
مقدسی بیان کرد: دانش آموزان این دبیرستان سه سال قبل تعدادی هسته خرما در باغچه مدرسه کاشتند که امسال آن نهال تبدیل به درخت شده و به محصول نشسته و تمام مراحل نگهداری و رسیدگی به این درخت طی این سه سال، توسط خود دانش آموزان انجام شده است.
از سوی معاونت آموزش متوسطه، دستورالعمل «اجرا و ارزشیابی طرح هایخوداتکایی در مدارس شبانهروزی» به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد.
درباره طرح خوداتکایی بیشتر بدانیم
با هدف آشنایی و آموزش دانشآموزان داوطلب در زمینه مشاغل و مهارتهای مورد علاقه آنان با توجه به امکانات مدارس شبانهروزی و ویژگیهای اقلیمی و با تأکید بر حرفهها و مشاغل بومی مناطق استقرار مدارس شبانه روزی، معاونت آموزش متوسطه، دستورالعمل «اجرا و ارزشیابی طرح هایخوداتکایی در مدارس شبانهروزی» را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
تقویت فرهنگ کار، تعاون و مسئولیت پذیری، آشنایی و آموزش دانشآموزان با مشاغل و مهارتهای مورد علاقه آنان، غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان، ایجاد زمینه خود اشتغالی فارغالتحصیلان مدارس شبانهروزی و استفاده از درآمدهای حاصل از اجرای طرحهای خوداتکایی برای امور آموزشی و رفاهی مدارس شبانهروزی، از اهداف طرح هایخوداتکایی در مدارس شبانهروزی است.
مخاطبان این طرح، دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری دبیرستانهای شبانهروزی (عادی و نمونهدولتی)، هستند.