اعلام اخذ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت از مردادماه امسال خبر ساز شده است. مخابرات قرار است این هزینه را با عنوان خدمات مکالمه صوتی از مشترکانش دریافت کند تا به گفته مسوولان وزارت ارتباطات و مدیران مخابرات، هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت بدون استفاده و کم کارکرد تامین شود.
این مصوبه جنجالی از ابتدا با مخالفت و، اما و اگرهایی همراه بود؛ اما به تازگی و پس از ارسال پیامک اطلاع رسانی مدل تعرفهای جدید از سوی مخابرات به دارندگان تلفن، این موضوع بار دیگر با اعتراض کاربران رو به رو شده است.
بیشتربخوانید
ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت از این قرار است که این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینهای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استانها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شده است.
اما مشترکان که به این هزینههای جدید اعتراض دارند، میپرسند که این هزینهها جدید به بکاره از کجا و با اجازه چه نهادی وضع شده اند؟
داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره پشتوانه قانونی این مصوبه، میگوید: در خرداد ۱۴۰۰ دستورالعمل تعرفه گذاری از طرف شورای رقابت ابلاغ شد و چند ماه بعد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید که پس از یک پروسه تقریبا یک ساله بالاخره در شهریور ۱۴۰۱ به تصویب ستاد تنظیم بازار رسید و بعد از آن اجرایی شد.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: تعرفه گذاری خدمات رسانی در کمیسیون تنظیم مقررارت انجام شد و در ادامه ستاد تنظیم بازار به صورت قانونی موضوع را ابلاغ کرد که مخابرات بر این اساس عمل میکند.
آخرین بار تغییر تعرفه شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۲ در شورای اقتصاد وقت تصویب شد. از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تغییری در تعرفهها و ساختار محاسبه هزینه رخ نداد. در سال ۱۳۹۲ طرح همکدی تلفن ثابت در کشور اجرا شد که براساس آن تعرفههای متعدد برای تماس از یک شهر با شهر دیگر براساس مسافت حذف شد. مخابرات از این سال ادعای کاهش درآمد و زیان ناشی از طرح همکدی را مطرح کرد و از دولت خواست که به نوعی هزینههای اجرای این طرح ملی را به شرکت خصوصی مخابرات بپردازد.
در سال ۹۵ برای جبران ضرر مخابرات، تعرفههای جدیدی وضع شد که براساس آن ساختار تعرفه تغییر کرد، یعنی محاسبه هزینه مکالمه از پالس به دقیقه تبدیل شد و آبونمان هم از مشترکین اخذ میشد. سپس دیوان عدالت اداری بخش آبونمان را خلاق مقررات تشخیص داد و آن را حذف کرد. در نتیجه مخابرات بار دیگر مدعی کاهش درآمد و ضرر شد.
مجید سلطانی مدیرعامل مخابرات حتی میگوید: اگر بر اساس تورم حساب کنیم افزایشها باید ۱۴ برابر باشد، آمار نشان میدهد که این شرکت با تورم هزینه ۳۰ برابری (ارزی – ریالی) در بخش تجهیزات توسعهای رو به رو است که در کنار عدم تعرفه گذاری منطقی، افزایش شدید هزینهها و ثابت ماندن درآمدها شرایط بسیار بدی رقم خورده است. قضاوت در زمینه به عهده مردم است.
براساس این دستورالعمل حداقل کارکرد برای خطوط تلفن ثابت تعیین شده است، به بیان سادهتر یعنی اگر صورت حساب مشترک به دلیل مصرف خود مشترک به رقم تعیین شده برسد، مشترک ناگزیر به پرداخت هزینه اجباری جدید نیست؛ اما اگر مشترک کمتر از رقم تعیین شده از خط خود استفاده کند، صورت حساب به رقم تعیین شده رند میشود.
اما برخی از مشترکان میگویند که هیچ استفادهای از خط خود نمیکنند یا استفاده بسیار کمی دارند و همچنان معتقدند که دلیلی برای پرداخت این هزینه جدید نمیبینند.
مدیران مخابرات در برابر این مشترکان معترض پیشنهاد میکنند که اگر در حال حاضر استفادهای از خط تلفن ثابت ندارند آن را به مخابرات و صنعت ارتباطات کشور برای استفاده مردم دیگر باز پس دهند.
منبع: فارس
پول زور وده
شما که سیم تون تو خاک خوابیده کلی هم پول برای خرید تلفن گرفتین این دیگه چه کاریه
فقط با اینکار اکثر مردم تلفن ثابتشون رو جمع آوری یا غیرفعال میکنن
همین قوانین مسخره باعث نارضایتی عمومی میشه دیگه
میگن بعد چند سال عدم استفاده اتومات جمع میشه!!!!
پول مخابرات که دست دولته چه ربطی داره به انگلیس؟؟؟؟؟؟
به قران ربطی نداره فهمیدی؟
اینم یه حقه ست
باید ببینن از طرف کی این اتفاق افتاده و پیاده شده
باید پیگیر و بازخواست بشن
حاضرم خط تلفن به مخابرات برگردونم اما با احتساب تورم و نرخ روز
حالا چرا باید هزینه ۴۰۰۰ هزار دقیقه رو بدم
مثل اینکه تو مخابرات هم چند میلیون دلاری اختلاس شده میخوان لاپوشانی کنند
قرار ما این نبود
اگرچه از دولت ومجلس قبل تا حالا ادانه داره ولی بهر حال مردم از شما توقع دارند جلو زور گیری مخابرات رو بگیرید
گرانیها در هیات دولت تصویب شده
خب
1- مخابرات بابت کدام یک از موارد فوق پول اضافی میگیرد؟
2- تاکنون چرا جیزی به اسم هزینه نگهداری مطرح نبوده و سودهای کلان مخابرات تاکنون کجا هزینه شده که حالا پول غیر شرعی و زور از مردم گرفته می شود؟
3 - در آموزه ها و سفارشات دین اسلام به شدت مسلمانان را سفارش به کم حرفی شده اند و در عوض تفکر و مطالعه به مردم سفارش شده . خب الان بااین رفتار خودخواهانه ومنفعت طلبانه مخابرات مردم را بزور وادار به پر حرفی می کند و این پر حرفی هزار گناه و غیبت وبدگویی و حرف غیر ضرور رد وبدل می شود و قطعا گناه این معصیتها به گردن مخابرات است.
4- اگر امکان مکالمه رایگان بوده چرا تاکنون این امکان را بمردم ندادند و اگر مکالمه هزینه دارد وداشته خب چطور الان اجازه تماس رایگان داده شده؟!!! ضمن اینکه با پول اضافی و زور که از مردم گرفته می شود اساسا مکالمه رایگان مفهومی ندارد. چون چند برابر این مکالمه پولش رو گرفتند متاسفانه بنظر می رسد نوعی فریب و تقلب رخ داده!! که اگر اینطور باشد مطلقا در شان دولت اسلامی نیست.
5- در مورد پس دادن خط تلفن آیا مخابرات مثل موقع خرید اشتراک به قیمت روز وفوری پول خط برگشت داده شده را به مشترکین (مغبون و زیان دیده) پس می دهد؟
متاسفانه شنیده شده در قبال پس دادن خط تلفن به مخابرات به ارباب رجوع گفته شده خط تلفن شما هر زمان فروش رفت پول آن را بشما میدهیم آنهم با قیمت خیلی کم. اگر این مطلب درست باشد لازم است ق.قضائیه ورود کند بعنوان مدعی العموم و حق مردم را بگیرد. مخابرات هزینه هاش رو کم کند بجای فشار روی مردم
6- اون موقع که در ترکیه خط موبایل یعنی سیم کارت رایکان بود در دهه 80 مخابرات ما 1میلیون تومان از مردم بابت سیم کارت گرفت خب سودهای کلان اینها کجا هزینه شده ومی شود؟ هنوز هم ودیعه مردم پیش مخابرات است وسودی عاید مردم نمی شود.
هزیته های مازاد مخابرات و تعدیل نیرو مخصوصا با اخراج نورچشمی ها وسفارشیها رو بیرون کنند تا هزیته هاشون به تراز مالی برسه.
بهر حال عاقبت پول زور می شود سرنوشت تلخ خودرو سازها و گرفتاریهای لاینحل شون.با نفرین ونفرت مردم
نقد وفوری میدید؟! پول تخلیه خط رو میدید؟!
فک کنم هزینه راه اندازیشو قبلا پرداخت کردیم هزینه خود خط ازش جدا بود! مخابرات هزینه راه اندازی و جمع اوری رو باهم اول میگیره!
با همون خط ۵۰ تومنی که پارسال کردینش ۲۵۰ تومن؟
با همون اینترنت ماهی ۳۰ تومنی که امسال کردینش ماهی ۸۰ تومن؟
سؤال، شما سیر هم میشید؟
من که حلال نمی کنم
شما دارید پول زور می گیرید و این دزدی از جیب مردم است.ما پول برق و آب و گاز را بسته به مقدار مصرف پرداخت می کنیم و اما شرکت مخابرات داره دزدی می کنه.
شرکت مخابرات باید بر حسب مصرف مردم پول بگیرد.
مردم دارند هرجور صرفه جویی در هزینه ها را می کنند اما این کار مخابرات اصلأ درست نیست و باید بر حسب مقدار استفاده مردم
هزینه را حساب کند.
قانون را خودشان هر جور دوست دارند برای خودشان می نویسند.
لطفاً باشگاه خبرنگاران پیگیری بفرمایید.