حکمت یزدانی عضو اتحادیه پوشاک مشهد گفت: صنعت پوشاک با وجود ارزآوری بالا، سهم زیادی میتواند در حوزه اشتغال داشته باشد متاسفانه صنعت پوشاک به عنوان صنعتی که در حوزههای مختلف اعم از نخ و پارچه، خیاط، طراحی تاثیرگذار است و عوامل مختلفی در رشد و توسعه آن دخیل است، نگریسته نمیشود و همین نداشتن نگاه همهجانبه و از تمام زوایا به آن، باعث شده تا علاوه بر اینکه سهمی از بازارهای جهانی نداشته باشیم، بلکه در داخل هم مشتریانی وفادار که منتظر تولیدات تولیدکنندگان ایرانی باشند هم نداشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه در طول ۱۵ سال فعالیت برای بیشتر از ۲۰۰ نفر بهطور مستقیم و غیر مستقیم از نیروی فنی گرفته تا نیروی ساده اشتغال زایی کرده است افزود: با وجود آن که توانسته ایم در صنعت پوشاک پیشرفت خوبی داشته باشیم، اما نتوانسته ایم این اثرگذاری لازم را داشته باشیم. مسئلهای که سالها از آن مغفول مانده ایم برندسازی است یعنی برندی تولید کنیم که بتواند خارج از کشور نیز مشتری داشته باشد.
عضو اتحادیه پوشاک مشهد ادامه داد: یکی از دلایلی که مردم نسبت به کالای خارجی علاقه دارند عدم توجه حوزه پوشاک به تولید برندهای معتبر است، چون ما تا کنون نتوانستیم ذائقه مصرف کننده ایرانی را در دست بگیریم و یکی از مهمترین اصول در حوزه پوشاک این نکته است که تولید کننده پوشاک ایرانی باید ذائقه سازی هم کند.
یزدانی با اشاره به اینکه مشهد یکی از بزرگترین بازارهای مصرف پوشاک اداری (زنانه و مردانه) در سطح کشور و حتی کشورهای همسایه میباشد، بیان کرد:با توجه به اینکه ۵۱ درصد هتلهای ایران در شهر مشهد قرار دارد و همچنین وجود ۴۷ شهرک صنعتی خراسان و اینکه مشهد دومین کلان شهر کشور است لذا دارای ادارههای زیاد دولتی و خصوصی است پس برای تولید پوشاک اداری هتلها و ادارات در خراسان رضوی ما دارای بازار اداری فوق العاده هستیم.
او تصریح کرد:ما در ابتدا «صادرات درون شهری» را باید انجام دهیم تا بتوانیم درخواستها و استانداردهای موارد مصرفی داخل شهر مانند هتلها، شهرکهای صنعتی و ادارات دولتی و غیردولتی را تهیه کنیم و تلاش داشته باشیم که تأمین پوشاک این مجموعهها را از انحصاری بودن آن که در اختیار پایتخت میباشد را به سرچشمه خود و تولیدکننده و نیروی استان برگردانیم، نه اینکه هزینههای جاری را از داخل استان ما پرداخت شود، ولی پایتخت نشینان و دیگر شهرها کسب درآمد را از پتانسیل شهر ما ببرند.
کار آفرین حوزه پوشاک تأکید کرد: با تهیه مواد اولیه مرغوب، اجرای متد روز و اجرای دوخت تمیز و کم نقص میتوانیم بستر مناسب برای صادرات پوشاک را هم فراهم کنیم البته در کنار این موارد برگزاری همایشها و کلاسهای برندینگ که توسط اساتید مجرب و باتجربه عملی با کمک انجمن مدیران صنایع استان برگزار میکنیم میتوانیم سریعتر به استانداردهای لازم دست پیدا کنیم که در ادامه در مسیر صادرات پوشاک گام برداریم.
یزدانی اظهار کرد:برای حمایت از پوشاک در کشور نیاز به عزم ملی داریم واین عزم ملی با جریان سازی شکل میگیرد. تا زمانی که بستر مناسب را فراهم نکنیم، نمیتوانیم موفق شویم.
او با اشاره به افزایش قاچاق در حوزه پوشاک افزود: تاکنون اقدامات زیادی برای مبارزه با قاچاق انجام شده، اما بی فایده بوده است چرا که مهمترین اقدامات بستر سازی کارهای فرهنگی است یعنی تلاش کنیم تا مردم کشور مان دیگر نسبت به کالایی که از خارج از کشور آمده علاقه بیشتری نسبت به کالای ایرانی نداشته باشند.
عضو اتحادیه پوشاک مشکلاتی که در صنعت پوشاک با آن دست و پنجه نرم میکنند را ارتباط نداشتن دانشگاه و صنعت پوشاک در قالب تفاهم نامه و نداشتن تفاهم نامه بین بانکها و صنعت پوشاک برای تأمین منابع مالی با شرایط تسویه خوب در این شرایط ضعیف بازار و نبود تفاهم نامه بین صنعت پوشاک مخصوصا در زمینه فروشگاهها با ادارات دولتی از قبیل اماکن، تعزیرات، دارایی عنوان کرد.