مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۶ درصد واحد‌های مسکونی روستایی استان در مقابل بلایای طبیعی مقاوم و ایمن سازی شده است.

مصطفی بیک مداح با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جزو مناطق مستعد بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله است، گفت: با مقاوم سازی و افزایش میزان ضریب ایمن سازی منازل مسکونی روستایی شاهد این هستیم که تخریب ساخت و ساز‌ها در روستا‌ها بسیار کمتر از سالیان گذشته است.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه تدوین شده در افق ۱۰ ساله تا سال ۱۴۱۰ تمام واحد‌های روستایی سیستان و بلوچستان مقاوم سازی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش‌های موجود در اجرای طر‌های مسکن روستایی استان گفت: با وجود دستاورد‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته و ارتقای قابل توجه شاخص‌های توسعه روستایی از جمله شاخص طرح‌های هادی و مقاوم سازی مسکن روستایی این نهاد در اجرای طرح‌های عمرانی در استان با چالش‌های ویژه‌ای روبروست که برخی از آن‌ها حاصل جغرافیا و آب و هوای سخت منطقه و برخی دیگر ماحصل سوء مدیریت مزمن در استان است.

وی افزود: یکی از مشکلات بنیاد مسکن در سیستان و بلوچستان در زمینه اجرای طرح‌های هادی، عدم تخصیص بودجه کافی و مورد نیاز برای اجرای کامل یک طرح (زیرسازی، آسفالت، جدولگذاری، پیاده روسازی، ساخت پارک محله، دیوار حفاظتی یا سیلبند) است که موجبات مستهلک شدن طرح‌ها پیش از اجرای کامل آن و لزوم دوباره کاری و عدم تحقق اهداف طرح می‌شود.

پراکندگی روستا‌ها و سخت گذر بودن مناطق روستایی در بلوچستان موجب عدم تمایل پیمانکاران ساختمانی برای فعالیت در این مناطق شده است که شانس حضور پیمانکاران تازه کار و حاشیه دار را افزایش داده است
بیک مداح تصریح کرد: همچنین عدم هماهنگی و همراستایی دیگر دستگاه‌های خدمات رسان در روستا‌ها از جمله ادارات گاز، آب و برق موجب تخریب زیرساخت‌های احداث شده توسط بنیاد مسکن می‌شود.

وی گفت: پراکندگی روستا‌ها و سخت گذر بودن مناطق روستایی در بلوچستان موجب عدم تمایل پیمانکاران ساختمانی برای فعالیت در این مناطق شده است که شانس حضور پیمانکاران تازه کار و حاشیه دار را افزایش داده که بعضا موجب نارضایتی روستاییان و افت کیفیت ساخت و ساز‌های روستایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار