ایران رتبه ۵۳ در حوزه نوآوری دارد

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رتبه ۵۳ ایران در حوزه نوآوری اشاره کرد و گفت : برای ارتقا و توسعه هرچه بیشتر نوآوری در کشور نیاز به نوآوری در قوانین و مقررات داریم.

مصطفی صفدری رنجبر مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رویداد "تانا" استان کرمانشاه که امروز (۱۳ آذر) با حضور شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور و فعالان حوزه صنایع کشاورزی استان برگزار شد، با بیان اینکه رسیدن به نوآوری نیازمند رشد علم و فناوری است، گفت : اگر کاری در حوزه تحقیق و علم صورت نگیرد، شاهد نوآوری نخواهیم بود، بنابراین برای رسیدن به نوآوری در درجه اول نیاز به علم و تحقیق داریم.

وی افزود: بستر ضروری دیگر برای رسیدن به نوآوری، کشش تقاضا و بازار است، چرا که اگر تقاضایی در بازار نداشته باشیم نوآوری هم به ثمر نمی‌رسد و کسی سراغ آن نمی‌رود.

صفدری پور با بیان اینکه بازیگران مختلفی در زیست بوم نوآوری کشور دخیل هستند گفت: زمانی زیست بوم نوآوری توسعه می‌یابد که همه بازیگران با هم و در کنار هم فعالیت کند.

وی افزود: اگر نوآوری در کشور را یک پرنده در نظر بگیریم این پرنده برای پرواز دو بال نیاز دارد که یکی از آن‌ها نوآوری فناورانه است که انجام آن را فناوران و شرکت‌های دانش بنیان برعهده دارند.

صفدری رنجبر تاکید کرد: بال دوم این پرنده نیاز به نوآوری در سیاست‌ها، قوانین و استاندارد‌ها است که بدون آن پرنده نوآوری در کشور به پرواز در نمی‌آید. به واقع در کشوری که قوانین و مقررات آن به روز نشود، نمی‌توان انتظار توسعه نوآوری را داشت.

صفدری رنجبر ادامه داد: برای توسعه زیست بوم نوآوری کشور تمام بازیگران باید به ایفای نقش پرداخته و در کنار آن باید هماهنگی میان بازیگران این زیست بوم هم وجود داشته باشد، چرا که اقدامات جزیره‌ای ما را به نتیجه نمی‌رساند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر رتبه کلی نوآوری ایران در سطح جهانی و در میان ۱۳۲ کشور در جایگاه پنجاه و سوم قرار دارد و این رتبه بر اساس ارکان هفتگانه سرمایه انسانی و تحقیقات، نهادی، زیرساخت ها، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار، خروجی‌های دانشی و فناورانه و خروجی‌های خلاقانه ارزیابی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در دو شاخص نهادی و پیچیدگی کسب و کار وضعیت خوبی نداریم، طوری که در شاخص نهادی که فضای سیاسی، قانون گذاری کسب و کار و ... را شامل می‌شود در میان ۱۳۲ کشور در جهان در رتبه ۱۳۱ قرار داریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.