دولت فشار معیشتی را انکار نمی کند

دولت هیچگاه مشکلات معیشتی مردم و فشار اقتصادی ناشی از تورم بر خانوار‌ها را انکار نکرده است.

 تلاش دولت برای مهار عوامل تورم زا به این معنی است که دولت مشکلات معیشتی مردم و فشار اقتصادی ناشی از تورم بر خانوار‌ها را نه تنها انکار نکرده بلکه پذیرفته و در راستای حل آن اقداماتی انجام داده است.

کنترل رشد نقدینگی، پرهیز از پولی سازی کسری بودجه از طریق هماهنگی، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، ثبات بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، نظارت بر تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات و تامین مناسب کالا‌های اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای لازم برای بخش تولید از اقداماتی است که دولت دربرنامه‌های خود برای کاهش نرخ تورم و استمرار آن اتخاذ کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ۱۲ ماهه در زمان شروع به کار دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ به رقم ۵۹.۳ رسیده بود، اما با اقدامات دولت از جمله ثبات بخشی به بازار ارز، نظارت بر قیمت کالا‌ها و خدمات و تامین مناسب کالا‌های اساسی روند صعودی تورم کاهش و روند نزولی در پیش گرفت و در پایان سال گذشته به ۴۶.۲ درصد رسید همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از ۵۴.۹ درصد در شهریور سال گذشته به ۲۹.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسید که حاکی از تاثیر اقدامات دولت در مهار تورم است.

یکی از معتبرترین روش‌های بررسی تورم، شاخص نقطه به نقطه به عنوان یک شاخص پیش‌نگر است که تغییرات شاخص تورم را نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌کند در عین حال، یک استاندارد جهانی است که توسط بسیاری از کشور‌ها محاسبه و اعلام می‌شود. اگرچه روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری متاثر از آثار تورمی حذف ارز ترجیحی و مردمی‌سازی یارانه‌ها متوقف و در چهار ماه نخست سال با روند افزایشی مواجه شد، اما با توجه به اینکه حذف ارز ترجیحی موجب اصلاح قیمت شماری از کالا‌های مشمول دریافت ارز ترجیحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شد، سطح تورم کالا‌های اساسی خوراکی از مردادماه امسال به مسیر پیشین خود بازگشت و در مجموع تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی از مردادماه روند نزولی به خود گرفت و در آبان ماه نیز ادامه داشته و از ۴۵.۸ درصد در مردادماه سال جاری به ۴۳.۳ درصد در آبان‌ماه رسیده است.

تورم نقطه به نقطه تغییرات تورم و شاخص قیمت‌ها در یک دوره ۱۲ ماهه را مورد بررسی قرار می‌دهد و در یک فرایند تدریجی اثر خود را بر تورم سالانه نشان می‌دهد و اگر قرار است نرخ تورم صعودی شود، آثار آن خود را ابتدا در تورم تولیدکننده و سپس در تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده نشان می‌دهد.

علاوه بر چشم انداز امیدوار کننده تورم، از دیگر آثار اقدامات تحولی دولت در حوزه اقتصادی می‌توان به صعودی شدن رشد شاخص تولید صنعتی از ابتدای سال ۱۴۰۱ اشاره کرد به طوری که این شاخص در مهرماه ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است.

همچنین نرخ تورم تولیدکننده که از آن به عنوان تورم پیش نگر نیز یاد می‌شود در دولت سیزدهم روند کاهشی داشته و بر این اساس تورم تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال نسبت به بهار ۱۴ درصد و در بخش صنعت هم ۱۶.۲ واحد درصد در همین مقطع نسبت به بهار امسال کاهش یافته است.

شاخص بهای تولیدکننده اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکننده در ازای فروش کالا‌ها و خدمات خود دریافت می‌کند و به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می‌دانند که روند‌های قیمتی در بازار‌های عمده‌فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالا‌ها را منعکس می‌کند، بنابراین با بررسی این شاخص می‌توان سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم را پیش بینی کرد چرا که هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

دولت خود را متعهد به حرکت بر مسیر نقشه راه غیر تورمی می‌داند و موضوعات مهمی همچون عادلانه سازی و هوشمند سازی یارانه‌ها با برنامه از سوی دولت پیش رفته است، اما سیاه نمایی درباره آثار این اقدامات نه تنها به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کند بلکه خدشه به امید مردم وارد کرده و به تورم انتظاری دامن می‌زند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دولت به فکر معلم و کارمندان هست به فکر مردم عادی و بیکاران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
با سلام. از کرامات شیخ ما این است؛شیره را خورد و گفت شیرین است؟؟!!واقعا که ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
بابا شما که خوب بلدید انکار کنید بگید کار امریکا و اسرائیله انکار کنید همه چیز تقصیر اوناست وگرنه شما خیلی خوبید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
با سلام
" تلاش دولت برای مهار عوامل تورم زا..............."
لطیفه (جوک) قشنگی است.
البته شما لطیفه زیاد میگویید. خیلی موفق باشید.
وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دلار چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
گفت سخن گو که تحت فشار مذاگره نمی کنیم فشار باید باشه اگر نه مذاکره میسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
در همین دو ماه اخیر و در سایه اعتراضات مردم که سرگرم بودند به یک باره قیمت دلار از حدود ۲۵هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رساندند یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش وچون دلار معیار افزایش قیمت سایر کالاهاست توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
برای حذف ارز ۴۲۰۰ هم مدام می گفتند که فقط روی ۷ قلم کالا اثر میگذارد البته به دروغ و هرچه کارشناسان مستقل هشدار دادند نظر آنها را نپذیرفتند ولی بعد مشخص شد که روی هفتصد کالا اثر گذاشته البته این امر هم خودشان می‌دانستند و هم مردم و هم کارشناسان آگاه و .... چون این امر بعداز انقلاب مدام تکرار کرده اند تا بودجه ریخت و پاش های خود وایل و تبارشان را فراهم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
خوشبختانه این روند باعث خواهد شد قدر داشته ونداشته های قبلی خود را بدانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
امیدولرم هرکسی که قادر هست دولت را از خواب بیدار کند کوتاهی نکند. انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
تورم از ۵۹ به ۴۲ رسیده؟ پس چرا قیمتها پایین نیومده که بالا هم رفته! خداوکیلی ناهار کجا می خورید ؟ احتمالا یه چیزی توش می ریزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دولتمردان ومجلسیون خسته نباشید.
Israel
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دولت باید حداقل پول نون و ماست مردمو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
نمی تونه چون مثل روز روشنه وگرنه به راحتی آب خوردن انکار می کرد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دامادهای دولتمردان بیشتر از خود دولتمران برای معیشت مردم زور میزنن // دامادها دستتان درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۴ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
دولتمردان شبانه روز دارن برا معیشت مردم زور میزنن //
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
منم اگه رئیس جمهور شدم // فشار اقتصادی را انکار نمیکنم //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
کم دروغ بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
آقای کارشناس از پارسال تا الان قیمت مسکن به گفته بانک مرکزی پنجاه درصد کرایه مسکن صد درصد ارز بست چهار هزار تومان سی شش هزار تومان خودرو چهل درصد تمام بازارها همین طور چطور تورم پایین آمده شعار حرف تا که برید داخل بازارها بعد کارشناسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
ی زری میزنن باور نکن
آخرین اخبار