فلسفه دیوان عدالت اداری پشتیبانی از مردم در برابر حاکمیت است

حجت الاسلام مصدق گفت: دیوان عدالت زمانی موفق است که اثبات کند که مردم من پشتیبان شما در برابر تعدی ماموران دولت هستم.

حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در همایش چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری جزو افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود:اگر به تاریخ نیم نگاهی داشته باشیم حدود ۲۰۰ سال پیش اراده مردم در امور کشور جایگزین فرامین خودکامگان شده است.

حجت الاسلام مصدق گفت: در قانون اساسی همه کشور‌ها سه اصل بسیار مهم شناخته شده، اول به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم، دوم اصل تفکیک قوا و سوم اصل نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور که برای اصل سوم افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که نهادی برای این اصل تاسیس کرده است.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی دیوان عدالت اداری این است که باید پشتوانه مردم در برابر حاکمیت باشد و بگوید که نمیگذارم اگر ماموران دولت بخواهند حق مردم را تضییع کنند من نمیگذارم این اتفاق رخ دهد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در این چهل سال اقدامات خوبی انجام شده که هر روز به نسبت روز قبل خود بهتر شده است.

وی اظهار کرد: دیوان عدالت اداری باید فعال باشد نه منفعل یعنی اعضای دیوان عدالت اداری نباید منتظر رسیدگی به پرونده باشد بلکه باید پیشگیری و رسیدگی به پرونده‌ها از همان مبدا باشد.

حجت الاسلام مصدق گفت: موضوع مسئله شناسی و اولویت بندی موضوعات قابل طرح در دیوان عدالت اداری بسیار مهم است و دیگر مسئله مهم تنقیح آرای هیئت عمومی می‌باشد.

وی گفت: در مدت کمی که در این نهاد مسئولیت داشتم صد‌ها نامه به وزرا نوشتیم که با توجه به رای دیوان عدالت اداری چرا بخشنامه‌های شما بر خلاف این آرا صادر می‌شود که پاسخ میدادند که نمیدانستیم این آرا صادر شده است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: انتظار ما از دیوان عدالت اداری آن است که ساختار پشتیبانی از حقوق مردم به تمام معنا در تراز انقلاب اسلامی صورت بگیرد و دیوان عدالت زمانی موفق است که اثبات کند که مردم من پشتیبان شما در برابر تعدی ماموران دولت هستم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار