به نقل از واشنگتن پست، نمایشگاه «طبیعتِ کتاب» (Nature of the Book)، نه تنها به تاریخچه فوق العادهای از کتابها میپردازد بلکه به استفاده صنعتگران قدیمی از چیزهای طبیعی مانند چرم، کتان، سرب و حتی جواهرات نیمه قیمتی نیز تمرکز دارد.
همچنین، توجه و تمرکز این نمایشگاه، بر هنر کتاب سازی با چاپ دستی است. یعنی از اختراع حروف متحرک در قرن ۱۹ تا ۱۴؛ زمانی که صحافی کتاب به صورت مکانیزه انجام شده است.
در آن زمان، کتاب سازان، آخرین پیشرفتهای علم و فناوری را به کار میبردند و خلاقیتهای آنها برای جلد و تکنیکهای چاپ، به اندازه اطلاعاتی که در کتابها وجود داشت، جالب بود.
به عنوان مثال؛ پوششهای رنگارنگ، به منابع مختلفی مانند مواد معدنی موجود در خاک و... بستگی داشتند و حتی برخی از پوششها دارای چوب یا پوست حیواناتی مانند گوساله و خوک بوده و سایر موارد هم، شامل سنگ مرمر با استفاده از خزه کاراگین یا جواهرات و طلا بودند که ثروت و جایگاه صاحبان کتاب را نشان میدادند.
گاهی اوقات، دنیای طبیعی، الهام بخش روشهای جدید کتاب سازی است مانند زمانی که کشیش آلمانی و گیاهشناس، «یاکوب کریستین شافر»، از الیاف چوبی که توسط زنبورها برای لانه آنها جویده شده بود به منظور ساختن کاغذ برای یک کتاب شش جلدی استفاده کرد که درواقع، کار شافر به استفاده مدرن از خمیر چوب برای تولید کاغذ کمک کرد.
در آثار این نمایشگاه، گاهی نشانههایی از آلودگی و سم وجود دارد که از آن جمله میتوان به رنگدانه آرسنیک-مسی اشاره کرد که احتمالاً در لبههای سبز روشن کتاب کانیشناسی قرن نوزدهمی استفاده شده است.