محسن افشارچی گفت: نسبت درآمد به مصرف این استان از میانگین کشوری بالاتر و میزان بهره مندی آن از مزیت‌های نسبی خود پایین‌تر است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه قلب حرکتی کشور است و هر حرکت توسعه‌ای از این سازمان آغاز می‌شود، افزود: رعایت عدالت در تخصیص اعتبارات بین استان‌ها نیازمند نگاه مجدد است.

وی یادآور شد: نگاه جامع دستگاه برنامه و بودجه به استان‌ها می‌تواند انگیزه بخش مدیران برای اقدامات رو به رشد و توسعه محور باشد در غیر این صورت انگیزه حرکتی را از مسوولان سلب می‌کند.

افشارچی با بیان اینکه آورده استان زنجان برای خزانه کشور بسیار بیشتر از استان‌های همجوار است، تصریح کرد: سنجش شاخص‌های مختلف زنجان با چند استان پیرامونی آن نشان دهنده فاصله بسیار است که این امر هیچ توجیهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ۴۸.۸ درصد اقتصاد استان زنجان از صنعت است که این مزیت نسبی استان برای کشور می‌باشد و انتظار داریم استان نیز از این مزیت نسبی خود برخوردار باشد که هم اکنون چنین نیست.

استاندار زنجان تصریح کرد: در تملک دارایی، متوسط رشد کشور در دوره ۹۶ تا ۱۴۰۱، ۲۰ درصد بوده و این رشد در استان زنجان ۲۰.۶ درصد است و این استان، رتبه ۲۶ کشور را در این زمینه دارد.

افشارچی گفت: در این دوره رشد اعتبارات هزینه‌ای کشور ۲۵.۲۵ درصد و رشد اعتبارات استان زنجان ۲۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به تفاوت دریافتی‌های کارمندان در استان زنجان با استان‌های دیگر و نبود عدالت در این بخش، افزود: متوسط رشد کشور در درآمد‌های استانی ۳۸.۵ درصد و این میزان در استان ۵۲.۲ درصد است که فاصله معناداری در این حوزه وجود دارد و زنجان ۱۱ رتبه پایین‌تر از جایگاهی است که باید باشد.

افشارچی با تاکید بر اینکه مجموعه برنامه و بودجه باید بر مبنای شاخص‌های خود، استان زنجان را متفاوت‌تر از زمان حاضر لحاظ کند، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین درخواست استان از دستگاه برنامه و بودجه کشور این است که با شاخص‌های مناسب به سمتی حرکت شود که استان از مزیت نسبی خود برخوردار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.