فناوری جدید ناسا که برای مأموریت‌های ماه، مریخ و فراتر از آن توسعه یافته، اکنون می‌تواند یک وسیله نقلیه الکتریکی را در پنج دقیقه شاژ کند.

محققان دانشگاه پردو با استفاده از یک واحد جریان جوش ناسا،میزان گرمای منتقل شده از طریق سیم‌ها را به شدت کاهش داده اند تا ۱۴۰۰ آمپر را به حرکت درآورند.

ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک که فروش خودرو‌های جدید بنزینی را تا سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهند کرد، از این فناوری استقبال خواهند کرد.

این سیستم ناسا در ابتدا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته شد، به گونه‌ای که برای اطمینان از موفقیت در ماموریت‌های فضایی آینده، در گرانش میکرو آزمایش شد.

این فناوری علاقه ایسام مداور، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پردو را برانگیخت که نمونه اولیه شارژ سال ۲۰۲۱ را ساخته و اعلام کرده در شارژ کردن خودرو‌های الکتریکی در زمان بی‌سابقه موفق بوده است.

محققان با استفاده از یک روش خنک‌کننده جایگزین، کابل شارژی طراحی کرده اند که می‌تواند ۴.۶ برابر سریع‌تر از شارژر‌های EV تجاری موجود، با حذف ۲۴.۲۲ کیلووات گرما، جریان را منتقل کند.

دستگاه شارژ جدید، مشابه یک ایستگاه شارژ معمولی، دارای پمپ و لوله‌ای به قطر کابل شارژ معمولی و کنترل‌ها و دستگاه‌های مشابه است.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاربرد این فناوری جدید منجر به کاهش بی‌سابقه‌ای در زمان مورد نیاز برای شارژ یک وسیله نقلیه شده است و ممکن است یکی از موانع اصلی پذیرش خودرو‌های الکتریکی در سراسر جهان را برطرف کند.»

 

در حالی که ایالت‌های آمریکا بر ممنوعیت خودرو‌های بنزینی فشار وارد می‌کنند، با توجه به اینکه ایستگاه‌های شارژ کافی برای تامین انرژی برای ده‌ها هزار خودروی الکتریکی جدید وجود ندارد، انجام این کار ممکن است دشوار باشد.

کالیفرنیا اولین ایالتی بود که ماه گذشته این طرح را آغاز کرد، مرحله اول آن مستلزم کاهش ۳۵ درصدی فروش خودرو‌های بنزینی تا سال ۲۰۲۶ است، در حالی که تا سال ۲۰۳۰ به ۶۸ درصد خواهد رسید تا اینکه در سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد برسد. طبق گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، ایالت نیویورک نیز هفته گذشته این طرح را آغاز کرده است و همان مراحل را دنبال خواهد کرد.

منبع: ae.۲۴

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار