فرماندار چابهار گفت: بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران واقع در کریدور شمال - جنوب نقش مهمی در توسعه تجارت، اشتغال، صادرات، واردات و ترانزیت کالا و جهش اقتصادی در جنوب شرق کشور دارد.

جواد سپاهی گفت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر بندرچابهار به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

فرماندار چابهار گفت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق- غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است و می‌توان گفت بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است.

وی ادامه داد: ویرانه قلعه پرتغالی‌ها که در یکی از روستا‌های این بندر (تیس) در پنج کیلومتری چابهار واقع شده گواه رونق دریانوردی و اهمیت استراتژیک این خطه از بلوچستان در روزگارانی است که دولت‌های استعمارگر و تجارت پیشه اروپا بازار‌های چین، هندوستان و بطور کلی شرق را جایگاه مناسب عرضه کالا و مصنوعات خود دانسته و حفظ و تسلط بر آن‌ها را جزئی از سیاست‌های استعماری و سلطه جویانه خود قلمداد می‌کردند.

بندرچابهار به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت

سپاهی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قرارداد‌های تاسیس با پیمانکاران مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از آن شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از ۲ بندر مهم چابهار است از سال ۱۳۶۲ بطور جدی آغاز و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در سال ۶۲ عملا به بهره‌برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد و این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفاد کرد.

فرماندار چابهار گفت: بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار بر کرانه دریای عمان و اقیانوس هند از دیرباز کانون داد و ستد و آمد و شد دریایی بوده و از زمان حضور پرتغالی‌ها از نخستین دهه‌های قرن ۱۶ در آب‌های جنوب تا ظهور انگلیس به عنوان قدرت خلیج فارس در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیت‌های تجاری و دریانوردی رایج در آب‌های جنوبی ایران در بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان متمرکز بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار