کارشناس بازار سرمایه گفت: تسهیل معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس می‌تواند باعث افزایش ارزش، حجم معاملات و استقبال بیشتر به سهام مستعد حاضر در این بخش شود.

خانم رباب وفایی گفت: بازار SME مخفف small and medium Enterprises است. منظور شرکت‌های کوچک و متوسط از نظر ارزش سرمایه و به تبع آن ارزش بازاری آن‌ها است و با هدف رشد و تعالی شرکت‌های کوچک و جایگاه آن‌ها دراقتصاد قابلیت معامله و خرید و فروش پیدا کرده اند. بسیاری از قوانین بازار بورس و فرابورس مانند محدودیت دامنه در آن اعمال نمی‌شد و تاکنون تنها اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی قادر به خرید سهام آن بودند.در حال حاضر ۵ شرکت در این بازار درج شده است.

او می گوید: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، به‌اختصار SME بودند، اکنون به‌منظور افزایش رونق این بازار، تسهیل رقابت یا حضور برخی فعالان دیگر تغییراتی در قوانین آنها صورت گرفته است که بخشی از آن مربوط به اجازه معامله توسط سرمایه گذار حرفه‌ای است.

او گفت: اشخاصی از قبیل اشخاص حقیقی که در ۶ ماه اخیر در انتهای هر ماه، مانده حساب یا ارزش پرتفوی آن‌ها مساوی یا بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد یا اینکه در ۶ ماه اخیر مجموع ارزش معاملات آنها در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ماهانه به میزان حداقل ۲۰ میلیارد ریال باشد، مجاز به انجام معامله در این بازار خواهند بود.

وفایی می گوید: ورود این بخش به این بازار باعث افزایش ارزش و حجم معاملات و استقبال بیشتر به سهام مستعد در آن خواهد شد. فاقد دامنه بودن که می‌تواند ریسکی برای معامله گران جدید باشد، حذف شده و دامنه نوسان معاملات این بازار ۵ درصد در نظر گرفته شد.

او گفت: علاوه بر این، قرار بر آن است که عملیات بازارگردانی طبق دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران انجام  شود. این فاز ارتقاء مقررات در این حوزه می‌تواند با ورود شرکت‌های جدید به این بازار و افزایش نقد شوندگی و قابلیت تحلیل یافتن به مرور به بازاری حرفه ای‌تر تبدیل شود.هرچند این افراد باید با بررسی روند شرکت‌های موجود و برنامه‌های آتی آن‌ها و بررسی روند معاملات قبلی اقدام به این عمل کنند تا خدای نکرده منجر به ضرر نشود.

۱۶ آذر  این خبر منتشر شد که با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران تسهیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار