خرید و فروش «سنبل آبی» ممنوع و خطرناک است

خرید و فروش و تکثیر گیاه مهاجم «سنبل آبی» در پهنه‌های آبی گیلان ممنوع، خطرناک و تهدیدی جدی برای تالاب‌های استان به شمار می‌رود.

عباس عاشوری، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست گیلان با اشاره به آلوده شدن حدود ۶ هزار هکتار از پهنه آبی استان به گیاه مهاجم «سنبل آبی» گفت: تکثیر و خرید و فروش این گیاه ممنوع و خطرناک است.

او با اشاره به اینکه این گیاه با توجه به قدرت تکثیرش در مدت زمان کوتاه رشد می‌کند، افزود: «سنبل آبی» قادر است ظرف مدت ۲ هفته حجم توده‌اش را ۲ برابر کند و با برگ‌های اسفنجی تهدیدی جدی برای تالاب‌های استان گیلان به شمار می‌رود.

به گفته رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های محیط زیست گیلان، بیشتر تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیر‌های استان به گیاه مهاجم و غیربومی سنبل آبی آلوده شده است.

عاشوری گفت: مردم با خرید و فروش این گیاه و نگهداری آن در خانه به عنوان یک گیاه زینتی پس از مدتی آن‌ها را در پهنه‌های آبی استان رها می‌کنند این در حالی است که دوستداران محیط زیست برای ریشه کنی این گیاه مخرب هزینه‌های زیادی متحمل شده اند.

او با بیان اینکه بذر‌های این گیاه قادر است بین ۱۵ تا ۲۸ سال در خاک زنده بماند، تصریح کرد: بهترین شیوه مبارزه با سنبل آبی روش مکانیکی شامل جمع‌آوری دستی و یا با ماشین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.