مجمع عمومی سازمان ملل درخواست از دادگاه لاهه به منظور صدور رأی حقوقی درباره اشغال اراضی فلسطینی و آپارتاید ريیم صهیونیستی را بررسی می کند.

مجمع عمومی سازمان ملل امروز دوشنبه در حالی قرار است پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین را برای درخواست از دیوان بین المللی دادگستری در لاهه به منظور صدور رأی حقوقی در مورد مشروعیت اشغال سرزمین‌های فلسطینی را بررسی کند که رژیم صهیونیستی به شدت نگران پیامد‌های این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، انتظار می‌رود این پیشنهاد پذیرفته شود، اما صدور رأی یک یا دو سال به طول می‌انجامد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، دلیل به تعویق انداختن رای گیری، مربوط به فرمول تنظیم بودجه برای تامین مالی فعالیت این دادگاه است و حدود ۳۰۰ هزار دلار باید هزینه شود که نیمی از آن برای ترجمه اسناد است.

این منبع نوشت: پیش‌نویس قطعنامه از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد نظر مشورتی صادر نماید و تبعات و پیامد‌های حقوقی ناشی از تداوم نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین به دست اسرائیل، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و تصرف اراضی، اقدامات تبعیض آمیز و تصویب برخی قوانین را مشخص کند.

یدیعوت آحارونوت، به نقل از مایکل سیفارد، کارشناس حقوق بین الملل و حقوق بشر، در نشستی خبری اعلام کرد: اگر قطعنامه‌ای صادر شود مبنی بر اینکه اسرائیل در حال ارتکاب جنایت آپارتاید در کرانه باختری است، عواقبی جدی در پی خواهد داشت و دادستان جنایی بین المللی دادگاه از اسرائیل در این خصوص تحقیق خواهد کرد.

گفتنی است ماه گذشته ۹۸ کشور از تصمیم کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کردند و ۱۷ کشور رای مخالف و ۵۲ کشور نیز رای ممتنع دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار