هر ساله از برگ‌های خزان زده پاییزی در کلانشهر اصفهان، حدود دو هزار تُن خاک برگ تولید می‌شود.

مسئول مراکز تولید سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درختان مواد غذایی را از خاک جذب و به برگ‌های خود منتقل می‌کنند و با رسیدن فصل خزان، عناصر غذایی جذب شده، به خاک برمی گردد.

بلند نظر افزود: در محیط شهری برگ‌های خزان زده جمع آوری و از بوستان‌ها و عرصه‌های فضای سبز خارج می‌شوند، این مسئله چرخه طبیعی، تعادل عناصر غذایی در خاک و منابع موجود در طبیعت را از بین می‌برد.

او ادامه داد: برای جلوگیری از این روند، با شروع فصل پاییز، در هر یک از مناطق پانزده گانه و سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان با نظارت کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز برگ‌های خشک را جمع آوری و به سیلو‌های برگ منتقل می‌کنند.

مسئول مراکز تولید سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: زمان لازم برای فرآوری خاک برگ حدود یک سال است که با فراهم آوردن شرایط بهینه فعالیت میکروارگانیسم‌ها مانند رطوبت، دما، تهویه و کود آلی و شیمیایی دهی، فرآیند پوسیدگی و تجزیه کامل برگ‌ها طی و خاک برگ تولید می‌شود.

به گفته بلندنظر، خاک برگ تولید شده در سال‌های آینده به عنوان ماده آلی اصلاح کننده خاک در بسترسازی عرصه‌های فضای سبز و بهسازی خاک، استفاده و این روند سبب ادامه یافتن چرخه طبیعی عناصر غذایی در خاک می‌شود.

او گفت: فرآوری خاک برگ برای حفظ حاصلخیزی و منابع غذایی موجود در خاک و استفاده از منابع تجدیدپذیر بوده و جزء اقدامات بنیادین با هدف اصلاح الگوی مصرف و توسعه فضای سبز پایدار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.