معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با آبگیری سد کوهبرد پس از ۱۱ سال بیش از ۳۵۰ هکتار اراضی دیم کهگیلویه به آبیاری تبدیل خواهد شد.

کیومرث حاجی زاده بیان کرد: رهاورد سفر مهرماه ۱۴۰۰ هیأت دولت به استان ، تخصیص ۴۷ میلیارد تومان برای تکمیل سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه بود.

وی بیان کرد: با تخصیص این میزان اعتبار روند اجرایی طرح از ۴۰ درصد به ۹۷ درصد افزایش یافت.

حاجی زاده تصریح کرد: نظر به آبگیری این سد با همکاری جهاد کشاورزی در تکمیل خطوط انتقال ۳۵۰ هکتار از اراضی پایین دست روستاهای حومه غربی کهگیلویه آبیاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: با آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر شتاب بخشی در حوزه کشاورزی شاهد رونق گردشگری در این زمینه نیز خواهیم بود.

حاجی زاده افزود: پیش بینی می شود تا دهه فجر امسال این طرح تکمیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد بیان کرد: سد کوهبرد نخستین سد که در این استان به بهره برداری می رسد و تاکنون ۲۵میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

سید علی معتمدی پور با اشاره به مراحل پایانی این سد افزود: با آبیاری و تامین آب زمین های پایین دستی از طریق این سد برای ۷۰۰نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

معتمدی پور گفت: این طرح علاوه بر نقش توسعه محور آن در جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان آب ها نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: برای بهره مندی بهتر از این سد احداث پمپاژ و مابقی خط انتقال در فاز های سه و چهار در دهه فجر امسال آغاز خواهد شد.

معتمدی پور افزود: برای اجرای ۲فاز بعدی بیش از ۲۸میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: با تکمیل این طرح با توجه به حاصلخیز بودن زمین های زراعی علاوه بر اشتغالزایی کشاورزی شهرستان نیز توسعه خواهد یافت.

معتمدی پور وجود اراضی شیبدار در اطراف سد را یک ظرفیت مناسب برای توسعه باغات و گیاهان دارویی دانست و گفت: توسعه محصولات کشاورزی در دستور کار کارشناسان جهاد خواهد بود.

شهرستان کهگیلویه بیش از ۵۳هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که تنها درصد کمی از این اراضی آبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.