نخستین جلسه شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد. مهرداد باقری پبدنی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تاکید بر اهمیت آثار هنری گفت: با توجه به اهمیت و ضریب تاثیر فضای هنری در کلیت شهر و با اتکا به داشتههایمان، مراکز و موزههای هنری نیازمند برنامهریزی دقیقتر و همکاری با هنرمندان پیشکسوت در این زمینه است.
باقری افزود: هدف از برگزاری این نشستها این است که آثار هنری فاخر در سازمان فرهنگی هنری به چرخهای کارآمد تبدیل شود و فقط در حد اسم یا عنوان نباشد؛ بلکه ساز و کاری فراهم باشد تا چندین برابر این حجم آثار در چرخش آثار هنری داشته باشیم و پیامدهای مثبت آن را ببینیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: باید سیاست، جهت و ملاکهای شاخص کلان هنر را در نظر بگیریم و فضایی را فراهم کنیم تا بازار هنر انقلاب اسلامی رونق یابد.
هنر سفارشی نیست، باید امکان پذیرش آن را داشته باشیم
محمد علی رجبی، پژوهشگر و استاد هنرهای تجسمی گفت: تشکیل شورایی را که در زمینه فرهنگی و اعتلا هنری برپا میشود باید تبریک گفت. حضور هنرمندان پیشکسوت در این شورا میتواند در انتقال تجربه آنها بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: بهتر است در این جلسات از نظر هنری به مباحث کلی پرداخته شود که راه را در این زمینه مشخصتر کند تا سرمایهها را هدر ندهیم و زمان از دست نرود.
رجبی افزود: هنر دارای دو وجه است، یک وجه آن با حقیقت روبه رو است و بخش دیگر آن هنرمند است و آن وجهی که با حقیقت روبه رو است حق تقدم بر زمان دارد. جلوه امروز جلوه دیگری از زمان است. وقتی زمان را از دست دادیم هنر آن زمان را نیز از دست دادهایم.
این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم استفاده از هنر در ادوار مختلف افزود: هنر در هر مقطع زمانی باعث میشود که آیندگان از حال مردم آن دوره خبردار شوند. در واقع هنر به فهم حال مردم در آن مقطع زمانی کمک میکند. هنرمندان در زمان خودشان آثاری را میآفرینند و لزوما هنر سفارشی نیست. در این راستا خرید آثار هنری هنرمندان نیز بسیار مهم شمرده میشود.
موزه امام علی(ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود تا تمام دنیا این مکان را ببینند
محمدحسین حلیمی استاد هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: موزه محلی است که ارتباط مستقیم با هنر دارد و جایگاهی است که اشیاء خاص به نمایش گذاشته میشود.
وی ادامه داد: هر موزهای یک تعریف و وظیفه مشخص دارد و با توجه به نامگذاری این مکان به نام زیبای امام علی(ع) وظیفه آن سختتر و مهمتر می شود.
این استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی ضمن تاکید بر معرفی موزه امام علی (ع) به شهروندان تهرانی گفت: موزه امام علی (ع)، باید به یک موزه شاخص تبدیل شود تا تمام دنیا این مکان را ببینند و سوال کنند که چه افکاری در این موزه در جریان است. با برنامهریزی دقیق میتوانید برای آینده چشمانداز داشته باشیم تا جاییکه حتی این مکان بتواند منبع درآمد هم بشود و مردم خود در آن مشارکت کنند.
حلیمی ضمن مهم شمردن نقش زمان در این فرآیند اضافه کرد: زمان، نقش مهمی در عملکرد هنری دارد. ما در قرن 21 نیازمند به یک حرکت نو هستیم و امیدوار هستیم موزه امام علی(ع) بتواند این حرکت را ایجاد کند و متناسب با زمانه امروز طراحی و برنامهریزی شود.
آثار هنری باید برای جامعه تعیین مسیر کند
عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش و طراح در ادامه نشست گفت: هنر ابزاری است که با ایجاد یک حسن در هر عنصری به شکل کلام و اصوات و رنگ میتواند بر تفکر افراد موثر باشد. در طراحی و برنامهریزی موزه امام علی(ع) باید بتوانیم تفکری را پیاده کنیم که ایجاد حرکت کند.
این هنرمند با توجه به اهمیت تولید جهتدار مراکز فرهنگی هنری گفت: آثار هنری باید دارای جهت باشد و برای جامعه تعیین مسیر کند. موزه امام علی(ع) باید منشا تفکر جدید در بین بازدیدکنندگان باشد تا جامعه را به حرکت دربیاورد.
همچنین در این نشست امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز ضمن اشاره کوتاه به نحوه تاسیس موزه امام علی (ع) در سال 1379 و نحوه خرید و سفارش آثار اضافه کرد: آثار گردآوری شده در دو بخش هنرهای تجسمی با تاکید بر نقاشی و هنرهای سنتی با محور خوشنویسی گردآوری شد و بخش عمدهای از کارهای موزه در آن سال به صورت سفارش محور و موضوع محور انجام شد.
معاون هنری پیشین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: آثار سازمان را میتوان بر حسب موضوعی و موزهای بودن تقسیمبندی کرد و برمبنای نگاه راهبردی و بهرهمندی از حضور کارشناسان به تفکیک، طبقهبندی و ساماندهی آثار سازمان پرداخت و قابلیتهای آن را در عرصه رویدادهای نمایشگاهی و فروشگاهی و بازتولید محصولات و مصنوعات هنری ترسیم کرد.
به روز کردن گنجینه های هنری منجر به پایداری اثر میشود
یاسر جلالی نیز در این نشست هنری گفت: با توجه به ضروت امروز، نیاز جامعه و سرمایههای جدی که در اذهان و آثار هنرمندان وجود دارد، سعی داریم گردآوری آثار را به یک جریان تبدیل کنیم و در طولانی مدت، به بهروز کردن گنجینه های هنری بپردازیم تا به پایدار کردن اثر برسیم.
وی ادامه داد: تلاش ما در این زمینه این است که همه تصمیمگیریها بتوانند بدون فرآیند اداری سخت قابل انجام شود و کمک کنیم جریان بسیار زود به ثمر برسد. این جریان هنری اگر راه بیفتد این مکان را به پایگاهی برای هنرمندان تبدیل میکنیم.