مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گفت: کرم خراط گردو به دلیل عوامل تنش زا از جمله خشکسالی‌های پی در پی در اکثر باغات گردوکاری مشاهده شده است.

ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: آفت کرم خراط گردو به دلیل عوامل تنش زا از جمله خشکسالی‌های پی در پی در اکثر باغات گردوکاری استان کرمان مشاهده گردیده است که جهت کنترل به موقع این آفت، کارشناسان محترم بایستی ضمن بازدید‌ها و پیگیری‌های متعدد با اجرای برنامه‌های آموزشی – ترویجی ضمن اطلاع رسانی لازم به کشاورزان این مناطق، نسبت به ارائه راهکار‌های بهینه در مبارزه با آفت اقدام می‌نمایند.

وی گفت: با توجه به زمستانگذرانی آفت به صورت لارو داخل تنه و شاخه‌های اصلی درختان جهت از بین بردن لارو‌های زمستانگذران، هرس مناسب و حذف سرشاخه‌های با آلودگی بسیار بالا و خشک و سوزاندن کامل آن‌ها در اواخر پاییز و اوایل زمستان در کوتاهترین زمان ممکن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه، کشاورزان عزیز از انتقال و جابجایی نهال‌های آلوده جهت خزانه و یا کاشت جلوگیری نمایند، افزود: تغذیه مناسب و افزودن مواد آلی و کود‌های پتاسه و فسفره در پائیز و زمستان همراه با شخم عمیق در سایه انداز درخت در چالکود حداقل یک متری نقش بسزایی در کنترل آفت دارد.

مدیر حفظ نباتات استان گفت: استفاده از سیم مفتول مسی با حرکات دورانی داخل دالان‌های لاروی نقش موثری در از بین بردن لارو‌های زمستانگذران و کاهش جمعیت آن‌ها دارد. هر چند که فعالیت پرندگانی مانند دارکوب نیز در حذف لارو‌ها مفید می‌باشد.

وی در پایان گفت: پس از رعایت کلیه موارد کنترلی مذکور، استفاده از پنبه آغشته به سم کلرپریفوس متیل (دورسبان) به نسبت ۲۰-۱۵ �داخل دالان‌های فعال لاروی و مسدود نمودن این دالان‌ها با پودر مل نقاشی ساختمانی (بتونه ساختمانی) توصیه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار