رئیس کل دادگستری گلستان از توقف عملیات حفاری در منطقه حفاظت شده اَبر یکی از ذخیره گاه های گونه سرخدار در جنگل های هیرکانی ، خبر داد.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان گفت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست، عملیات حفاری و انتقال آب چشمه‌های زرین گُل در منطقه حفاظت شده اَبر که سرچشمه حوزه آبریز گرگانرود محسوب می‌شود، آسیب‌های جبران ناپذیری به جنگل‌های هیرکانی و اکوسیستم منطقه به ویژه ذخیره گاه گونه در معرض خطر انقراض سرخدار و کاج زربین، وارد می‌کند و همین موضوع سبب یک دهه کشمکش در منطقه شده بود.

آسیابی افزود: پس از بررسی و اخذ نظر کارشناسان این حوزه، دستور توقف عملیات حفاری، سال گذشته از سوی دادستان علی آبادکتول صادر شد.

او ادامه داد: چند هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر فک پلمب دستگاه‌ها و از سر گیری کار حفاری در این منطقه منتشر شد که بلافاصله با ورود دادگستری استان گلستان، علاوه بر دستور توقف کار، همه ماشین آلات و تجهیزات حفاری جمع آوری و برای مدیران متخلف نیز، پرونده تشکیل شد.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با جمع آوری ماشین آلات حفاری، کشمکش یک دهه‌ای برای حفاری و انتقال آب چشمه‌های زرین گُل از حوضه آبریز گرگانرود در منطقه حفاظت شده اَبر با پیگیری و کمک نمایندگان مجلس و استاندار استان، متوقف شد.

حیدر آسیابی با تاکید بر این که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست هرگونه برداشت و انتقال آب از سرچشمه‌های حوضه آبریز گرگانرود ممنوع است افزود: در مباحث مربوط به حقوق عامه یکی از مواردی که دادستان‌های سراسر استان، به صورت ویژه دنبال می‌کنند، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن است.

جنگل ابر از سال ۱۳۹۳ از سوی شورای عالی محیط زیست، منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد.

این منطقه زیستگاه گونه‌های گیاهی نادر از جمله کاج زربین و درخت سرخدار است که کارشناسان از آن به عنوان فسیل زنده جنگل‌های هیرکانی نام می‌برند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.