رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری شیراز از احداث توقفگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین باری در مبادی وروی شهر و تبدیل عمده بار به خرده بار خبر داد.

آرش نعمتی با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان ایجاد توقفگاه خودرو‌های سنگین در مبادی ورودی شهر است، گفت: طبق دستورالعمل وزارت کشور در ورودی‌های هر شهر توقفگا ه‌هایی ایجاد می‌شود تا خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین در ابتدای ورودی شهر‌ها توقف و اقدام به تبدیل عمده بار به خرده بار کنند.

او گفت: در این توقفگاه‌ها خودرو‌های سنگین باید عمده بار رابه خرده بار تبدیل کنند. اما اگر نوع بار بصورتی است که امکان تبدیل به خرده بار نباشد، مانند مصالح ساختمانی، می‌بایست براساس ساعت مجاز وارد شهر شوند.

نعمتی با اشاره به اینکه اولین توقفگاه به متراژ ۱۱۳هکتار در محور پل فسا توسط این سازمان در حال احداث است گفت: مرحله دیوار گذاری این توفقگاه تمام شده است و هم اکنون در مرحله مشاوره و طراحی توسط معاونت معماری و شهرسازی شهرداری هستیم که پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال ۱۴۰۲، این طراحی تمام و عملیات عمرانی آغاز شود.

به گفته این مدیر شهری این بزرگترین توفقگاه کشور خواهد بود که تمام خدمات مانند جایگاه سوخت، تعمیرگاه خودرو معاینه فنی و سایر خدمات متناسب با خودرو‌ها در این توقفگاه لحاظ خواهد شد.

نعمتی با بیان اینکه توفقگاه دوم در محور شمال‌غرب کلان شهر شیراز ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به بارترافیکی محور آزاده راه شیراز - اصفهان و ترافیک حاصل از تردد خودرو‌ها احداث این توقفگاه ضروری است.

او گفت: برای احداث این توقفگاه در این محدوده به ۵۰هکتار زمین نیاز داریم که این زمین می‌تواند بصورت مشارکتی و با همکاری سرمایه گذار تامین و توقفگاه دوم شهر شیراز خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری اظهار امیدواری کرد طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم چند سال آینده در محور بلوار امیر کبیر در ورودی شیراز -کازرون نیز توقفگاه سوم را ایجاد کنیم.

نعمتی درباره ضرورت ایجاد باراندازه‌های حاشیه‌ای سطح شهر شیراز با ابلاغ شیوه نامه مصوبه شورا گفت: براساس مصوبه شورا مبنی بر تردد مکانی و زمانی خودرو‌های باری در سطح شیراز، شهر شیراز به سه محدوده قرمز، سبز وزرد تقسیم می‌شود که در محدوده قرمز که جز مناطق پر ترافیک شهر است باید از تردد خودرو‌های حمل و نقل بار در ساعت‌های پر ترافیک جلوگیری و تردد براساس برنامه زمانبندی صورت بگیرد.

به گفته ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری براساس شیوه نامه تردد مکانی و زمانی خودرو‌های باری که بعضا کالا‌های غیر ضروری را توزیع می‌کنند که در محدوده قرمز در ساعت‌های غیر از پیک امکان توزیع کالا را دارند.

این مدیر شهری با بیان اینکه ساعت مجاز تردد خودرو‌های باری در محدوده قرمز، زرد و سبز مشخص شده است گفت: تکلیف شهرداری برای عملیاتی کردن طرح تردد مکانی و زمانی این است که کنترل و نظارت خودرو‌های باری نیاز است مکانیزه با دروبین‌های LEZ باشد دوربین‌هایی که ابتدا معاینه فنی را انجام دهند که یک الزام وزارت کشوری است.

نعمتی گفت: طراحی دروبین‌های LEZ در ورودی‌های محدوده قرمز ایجاد شده است که عملا دو کار را انجام می‌دهد؛ یکی کنترل معاینه فنی و دیگری کنترل سامانه بار. بدین صورت که تردد خودرو‌های حمل و نقل بار در ساعت مجاز و و با کنترل ثبت بار برگ صورت می‌گیرد.

او در ادامه گفت: لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی نصب دروبین‌های LEZ هست.

او با بیان اینکه این دروبین‌های پلاک خوان باید توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک نصب شود، عنوان کرد: برای نصب دروبین‌های LEZ که تردد براساس معاینه فنی خودرو‌ها را کنترل و نظارت می‌کنند، یک قرار داد با پیمانکار جدید و سرمایه گذار بسته شده است تا در کنار کنترل معاینه فنی خودرو‌ها، وسایل نقلیه حمل بار در ساعت مجاز و غیر مجاز را کنترل و در ساعت غیر مجاز این خودرو‌ها را جریمه کنند.

به گفته نعمتی تمام زیر ساخت اجرای این طرح آماده است که طبق مصوبه شورا اجرای کامل طرح نیازمند نصب دروبین‌ها در محدوده قرمز است.

او از تکلیف شورا مبنی بر ایجاد بارانداز‌های حاشیه‌ای خبر داد و گفت: لازمه اجرای طرح تردد مکانی و زمانی خودرو‌های حمل بار ایجاد مکان‌های برای تخلیه بار است که به نام بار انداز حاشیه‌ای تاکنون در معابر مرکزی شهر اجرا شده است.

ریس سازمان حمل بار شهری گفت: نیاز داریم در هر سه محدوده بارانداز حاشیه‌ای ایجاد کنیم که در قالب ایستگاه بارانداز برای تخلیه بار درنظر گرفته شود.

نعمتی یادآور شد تا کنون در ۲۴ معبر تعداد ۱۲۶بارانداز حاشیه‌ای در محدوده قرمز ایجاد شده است که تجهیز سه محدوده به بارانداز حاشیه‌ای در برنامه پنج ساله شهرداری عملیاتی می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه در کنار نصب تابلو‌های اطلاع رسانی بارانداز حاشیه‌ای، جلسات مختلف با انجمن‌های صنفی و اتاق اصناف و انجمن‌ها پخش گرفته شده است عنوان کرد: زمان بندی و شیوه نامه اجرای این طرح به آن‌ها گفته شده است و با در اختیار قرار گرفتن دروبین‌های نظارت تصویری معاینه فنی خودرو به نام LEZ عملیات این تردد ظرف یک ماه اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه براساس تکلیف شورا بارانداز‌های حاشیه‌ای در مکان‌هایی که تردد زیاد است با عنوان بارانداز‌های غیر حاشیه ایجاد می‌گردد، ادامه داد:براساس این طرح برای سه محور پرتردد در کنار بازار مرکزی شهر شیراز در منطقه هشت از جمله بست شمالی ورودی شاهچراغ، پارکینگ وفا مابین بازار وکیل شمالی و جنوبی و دروازه اصفهان شابلون کف زده با هدف ایمن کردن بارانداز غیر حاشیه‌ای ایجاد شده و ایجاد می‌شود تا راننده با خیال راحت تخلیه و بارگیری کالا را انجام دهد.

ریس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز گفت: درصدد هستیم بارانداز‌های حاشیه‌ای را مجهز به نصب دروبین پلاک خوان کنیم که توقف خودرو ها‌ی سواری با جریمه همراه گردد. در مرحله نخست ۲۰دستگاه دوربین در مرحله آگهی مناقصه است تا با انتخاب پیمانکار در سه ماه آینده در محور‌های پر تردد نصب شود.

نعمتی گفت: در حال حاضر بارانداز‌های حاشیه‌ای در خیابان توحید مجهز به نصب دوربین هستند و خودرو‌های سواری در این مکان توقف نمی‌کنند چرا که با نصب دروبین توقف آن‌ها با جریمه روبرو می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار