باستان شناس کرمانشاهی گفت : احتمال می‌رود داریوش برای خلق کتیبه بیستون از کتیبه "آنوبانی نی" در سرپلذهاب الهام گرفته باشد.

گراوند باستان شناس کرمانشاهی گفت : کتیبه آنوبانی‌نی حدود ۱۷۰۰ سال پیشتر از کتیبه داریوش در دامنه صخره‌ای در سرپلذهاب خلق شده و گمان می‌رود که داریوش از روی این اثر، کتیبه خود را خلق کرده است.

وی ادامه داد: طبق شواهد بنظر می‌رسد که داریوش اثر مورد نظر خود را طی چند مرحله در دامنه کوه بیستون که علاوه بر تقدس، کوهی داری موقعیتی کاملا استراتژیک و در مسیر فلات ایران به بین النهرین بوده، خلق کرده است.  

وی افزود: طبق مطالعات انجام گرفته احتمالا داریوش در ابتدا دستور حجاری نقش برجسته را داده و سپس در مراحلی دیگر روایت عیلامی، روایت اکدی و روایت پارسی در این کتیبه حجاری شده‌اند.  

این باستان شناس کرمانشاهی با بیان اینکه داریوش اول در زمان حکومتش قلمرو بسیار گسترده‌ای را در اختیار داشته، عنوان کرد: براساس تخمین‌ها گستره حکومت داریوش حدود ۹ میلیون کیلومتر بوده که بخش‌هایی از سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را در بر می‌گرفته است.  

وی تصریح کرد: داریوش برای اینکه حاکمیت و پادشاهی خود را مشروع جلوه دهد، بار‌ها در کتیبه بیستون که شرح اقدامات و نبردهایش در مقابله با شورشیان و یاغیان را در آن آورده تاکید می‌کند که حکومتش جنبه الهی دارد و به درخواست اهورا مزدا این اقدامات را انجام داده است. در واقع نام اهورا مزدا در کتیبه شاهان هخامنشی به عنوان خدای بزرگ و اظهار عبودیت شاهنشاهان هخامنشی نسبت به اوست و حتی در بالای نقش برجسته بیستون تصویر اهورا مزدا که حلقه قدرت را در دست دارد و پادشاهی را به او عطا کرده دیده می‌شود.

گراوند از علاقه داریوش برای ماندگار کردن اقدامات و فتوحاتش گفت و افزود: داریوش اول شرح تمام اقداماتش را در کتیبه بیستون آورده و برای اینکه آن را به اقصی نقاط امپراطوری‌اش نشر دهد، اقدام به نسخه برداری از روی کتیبه می‌کند؛ بنابراین او نسخه‌هایی را از روی کتیبه می‌نویسد و به ولایات مختلف ارسال می‌کند. از این کتیبه نسخه‌های آسیب دیده‌ای به خط و زبانی که آرامی نامیده می‌شود در بابل و مصر یافته شده است. در نسخه بابلی که قطعاتی از سنگ نگاره را نیز به همراه دارد، بر روی سنگ نقش شده و در نسخه مصری که از جزیره الفانتین بدست آمده بر روی کاغذ پاپیروس نگاشته شده است.

وی با اینکه مشخص نیست که داریوش چند نسخه از روی این کتیبه تهیه و به کدام مناطق تحت حاکمیت خود ارسال کرده، عنوان کرد: به نظر می‌رسد نسخه‌های متعددی از کتیبه داریوش در بیستون به نواحی گوناگون دیگری نیز فرستاده شده است.

این باستان شناس تصریح کرد: پاسخ به این پرسش تنها از طریق کاوش‌های باستان شناختی و کشف نمونه‌های دیگری از این کتیبه در جغرافیایی سیاسی فرهنگی هخامنشی امکان پذیر است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.