معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: اولین اقدام وزارت ارتباطات که بلافاصله بعد از آیین نامه انجام شد احراز هویت بود.

در مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۴۹ که قرار است به منظور پاسخ‌گویی درباره کسب و کارهای دیجیتال فعالیت کند، فعالان این حوزه به توضیحات درباره اقدامات خود در این راستا پرداختند.

صندوق های مختلف برنامه‌های حمایتی خود را برای حمایت از این سکو اعلام کردند.پلتفرم های داخلی که به عنوان سکوهای برگزیده انتخاب شدند نیز از ویژگی های نرم افزار خود در جهت حمایت از کسب و کارهای داخلی گفتند.

هریک از دستگاه‌‌ها در جهت حمایت از کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی، وظایفی را به عهده گرفته و به نتیجه رسانده یا در حال انجام آن هستند.

وزارت ارتباطات نیز بلافاصله بعد از تصویب این آیین نامه، فعالیت خود را آغاز کرده و اقداماتی در راستای احراز هویت، تدوین دستورالعمل اجرایی، تبلیغات سکوها، بررسی و تأیید اعتبار به انجام رسانده است.

حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت: آیین نامه تصویب شده درباره حمایت از کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی، مشتمل بر ۱۴ ماده است که در هرماده دستگاه‌های اجرایی وظایفی را به عهده دارند. هفت ماده هم مربوط وزارت ارتباطات است.

او ادامه داد: اولین اقدام وزارت ارتباطات که بلافاصله بعد از تصویب مصوبه انجام شد بحث احراز هویت سکوهای مشمول بود. برای اینکه مشخص کنیم برای فعالیت های فعال در این حوزه که کدام سکوها را انتخاب بکنند، شرایط حداقلی برای کسی و کارهایی که به این سکوها مراجعه می‌کنند را سعی کردیم فراهم کنیم.

منکرسی گفت: شرایط و ضوابط در سه بسته دسته بندی می‌شود: اول، رضایت مردم از آن سکوها، با توجه به امتیازاتی که از سمت کاربران دریافت می‌کنند.دوم، میزان رضایت کسب و کارها و افرادی ک در این سکو فعالیت میکردند، و شاخص سوم، میزان آمادگی های نرم افزاری و خدماتی برای ارائه کسب و کار بود. حدود ۲۴ درخواست انجام شد و در نهایت از میان این تعداد پنج سکو برای این کار انتخاب شدند.

او افزود:گام دوم وزارت ارتباطات بحث حمایت‌های تبلیغاتی از سکوها بود. براساس آیین نامه اجرایی بسته های تبلیغاتی ، امکاناتی از جمله ارائه بسته‌های تبلیغاتی با هماهنگی و همکاری سکوها فراهم شد.

منکرسی  بیان کرد: موضوع سوم، خدمات لجستیکی و حمل و نقل است که با پست هماهنگی‌های آن انجام شده است همچنین به زودی بسته‌های حمایتی این کاربران اعلام می‌شود.

به گفته او، وزارت ارتباطات تمام توانش برای خدمات زیرساختی و تقویت زیر ساخت نرم افزارها را به کار گرفته است.درمورد ماده ۷ ،منابع تسهیلات کسب و کارها را وزارت اقتصاد تامین خواهد کرد و دستورالعمل اجرایی توسط وزارت ارتباطات تدوین شده است. به محض تخصیص اعتبار، فرایند ثبت نام و اجرایی آغاز خواهد شد.

منکرسی  گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها خانگی هستند و بعضاً در سامانه فعالیت می‌کنند، با ثبت نام کردن می‌توانند یک نشان قابل تایید دریافت بکنند. بنابراین کاربران با اعتماد بیشتری خرید می کنند و برای صاحب کسب و کار اعتمادآور است.این تایید اعتبار احتمالا شبیه به یک تیک سبز برای کسب و کارهای ثبت نام شده است.

او بیان کرد: سکوها می‌توانند از خدمات دولت هوشمند که بسیاری از آن ‌ها از پنجره خدمات هوشمند و برخی از گذرگاه اطلاعات ارائه می‌شود استفاده کنند.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: مشکلاتی که از اوایل مهرماه در کشور شکل گرفت و تصمیماتی ک در مراجع ذی‌صلاح درمورد بسته شدن پلتفرم‌های خارجی گرفته شد، تکلیف سنگین‌تری برای وزارت ارتباطات و مجموعه دستگاه‌های عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت، به وجود آورد تا در این شرایط تا جایی ک می‌توانند با همکاری و همدلی، کسب و کارهای از دست رفته مردم را بازیابی کنند.

او ادامه داد: تلاش‎های زیاد در حوزه دبیرخانه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال منجر شد در مدت بسیار کوتاهی آیین نامه ای در ۱۴ بند و ۳۰ نوع خدمات مختلف تهیه شده و در آبان ابلاغ شود و در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: همکاران در شرکت پست پکیج ویژه‌ای را تهیه دیدند تا فعالان کسب و کار سکوی داخلی استفاده کنند. حمایت‌های مختلفی از جنبه های مختلف ذکر شد و برخی در حال کار و برخی انجام شده است. همکاران در صندوق های مختلف برنامه های حمایتی خود را دارند.

او در پایان گفت: ما منظم در حال پیگیری موضوع هستیم و همکاران در دستگاه‌ها و صندوق‌های مختلف در این راستا ما را همیاری می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.