مدیریت پارک جنگلی قرق که قرار بود به شهرداری شهر قرق واگذار شود، به دلیل شناسایی بیماری به تعویق افتاد.

مدتی است خبر واگذاری مدیریت پارک جنگلی قرق به شهرداری شهر قرق مطرح شده، اما تاکنون خبری از قطعیت این واگذاری به گوش نرسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش‌های متعددی درباره وضعیت این پارک به ویژه موضوع رسیدگی به وضعیت گوزن‌های قرمز این پارک جنگلی پرداخته و همواره موضوع این انتقال مدیریت برای بهبود در شرایط نگهداری این مرال‌ها مطرح بوده است.

عباس عنایت شهردار قرق در این باره گفت: پارک جنگلی قرق در حریم شهر قرق قرار دارد و سال ۱۴۰۰ درخواستی از طرف مجموعه شهرداری برای دراختیار گرفتن مدیریت این مجموعه ارسال شد.

عنایت ادامه داد: جلسات متعددی با حضور مسئولان ارشد استانی در این باره برگزار شد، اما به علت شناسایی کانون بیماری «پوسیدگی زغالی بلوط» در بخش‌هایی از این پارک جنگلی این موضوع به تعویق افتاد.

به گفته کارشناس جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیماری «پوسیدگی زغالی بلوط» در ۱۵۷ هکتار از پارک جنگلی قرق مشاهده شده است.

بیماری پوسیدگی زغالی بلوط ابتدا موجب خشک شدن سرشاخه‌های درخت بلوط می‌شود و اگر تنش خشکسالی ادامه داشته باشد طی چند سال درخت را از پای در می‌آورد.

شهردار قرق ادامه داد: از سازمان جنگل‌های کشور برای بازدید به این پارک جنگلی آمدند و مقرر شد بخش‌های آلوده به بیماری در زون حفاظتی قرار گیرد و کار جا به جایی زون‌های تعریف شده در کتابچه گردشگری این پارک جنگلی انجام شود و پس از آن بحث واگذاری مطرح شود.

عنایت ادامه داد: اینکه چه زمانی کار زون بندی جدید به اتمام میرسد معلوم نیست و نگاه شهرداری به این موضوع در وهله اول حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است تا بتواند خدمات شایسته‌ای را به شهروندان قرق و گردشگران ارائه کند.

عنایت گفت: گرچه مدیریت هنوز به ما واگذار نشده، اما چند سالی است شهرداری وظیفه تهیه علوفه برای گوزن‌های قرمز این پارک را برعهده گرفته است و از آنجایی که مردم این شهر علاقه خاصی به مرال‌ها دارند تلاش خواهیم کرد وضعیت آن‌ها را ساماندهی کنیم.

او افزود: شهرداری تصمیم دارد پس از دریافت مدیریت این مجموعه بر اساس زون‌های تعریف شده در کتابچه گردشگری این پارک جنگلی بخش‌های مختلف را به بخش خصوصی واگذار کند تا علاوه بر درآمدزایی به اشتغالزایی هم کمک کند.

شهردار قرق گفت: یکی از برنامه‌هایی که با واگذاری مدیریت این پارک به شهرداری اجرایی خواهیم کرد ایجاد بزرگترین کمپ بین راهی در این پارک جنگلی است.

عنایت همچنین با اشاره به ساخت موزه روستایی در این پارک جنگلی گفت: ۵۰ هکتار از ۶۵۰ هکتار عرصه این پارک جنگلی زون فرهنگی تعریف شده است و در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد و پس از تعیین زون بندی‌های جدید در این باره تصمیم گیری می‌شود.

پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومتری گرگان بین دو شهر گرگان و علی آباد کتول واقع شده است.

مساحت این پارک جنگلی ۶۵۰ هکتار است و در محیط جلگه‌ای قرار دارد.

طرح این پارک در سال ۱۳۴۸ از طرف مرحوم حسین سعیدی آشتیانی بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی ایران، تهیه و عملیات اجرایی آن از ۱۳۵۰ آغاز شد.

پارک جنگلی قرق به عنوان زیستگاه گوزن قرمز ش از گونه‌های حمایت شده محیط زیست است.

بازدید از این پارک بیشتر در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد و به عنوان مکانی برای استراحت زائران حرم علی ابن موسی الرضا (ع) محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.