معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر داد

ایران در رتبه ۱۴۰ تا ۱۵۰ خودکشی جهان

ذکایی‌فر با بیان اینکه ایران در رتبه ۱۴۰ تا ۱۵۰ خودکشی در میان کشور‌های جهان قرار دارد، مهمترین علت خودکشی در کشور را "مسائل خانوادگی" عنوان کرد.

آرزو ذکایی‌فر معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ایران به لحاظ آمار خودکشی در میان ۱۰۰ کشور دوم جهان قرار دارد، گفت : رتبه ایران در این زمینه بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ متغیر است و وضعیت خوبی به نسبت بسیاری کشور‌ها داریم، اما معتقدیم با توجه به اینکه در خودکشی پای مرگ و زندگی یک انسان درمیان است، حتی یک مورد هم در این زمینه حائز اهمیت است و باید برای پیشگیری از آن کار کنیم.

وی افزود: در یکی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا آمار خودکشی در جهان و به تبع در کشور ما افزایش پیدا کرده، اما با توجه به اینکه این افزایش جهانی بوده، رتبه کشور چندان تغییری نداشته است.

ذکایی فر در خصوص علت افزایش خودکشی پس از دوران کرونا، اعمال محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی کسب و کار‌ها و ناراحتی‌های روحی خانواده‌ها به دلیل فوت یا عارضه دار شدن برخی اعضای خانواده به دلیل ابتلا به کرونا را بخشی از این علل عنوان کرد.

خودکشی یکی از آسیب‌های اولویت‌دار

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از خودکشی به عنوان یکی از آسیب‌های اولویت‌دار در استان یاد کرد که کاهش و کنترل آن نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.

فرحناز محمدی با بیان اینکه همه در حوزه پیشگیری مسئولیت دارند، گفت: آسیب‌های اجتماعی در هر حد و اندازه‌ای که باشد زیاد است و حتی اگر در جامعه‌ای وضعیت مطلوبی در زمینه آسیب‌های اجتماعی وجود داشته باشد، باید برای حفظ این وضعیت مطلوب تلاش شود.

وی افزود: بنابراین اگر آمار کمی در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید برای پایداری این وضعیت و جلوگیری از افزایش آن تلاش شود.

محمدی با اشاره به رابطه علت و معلولی آسیب‌های اجتماعی، گفت: نمی‌توان بر روی یک آسیب به تنهایی کار کرد و مجموع آسیب‌ها باید با هم دیده شوند، چرا که برای یک فرد اعتیاد علت طلاق است و برای فرد دیگر طلاق علت اعتیاد و باید این آسیب‌ها در کنار هم دیده شده و برای آن‌ها راهکار پیدا شود.

تدوین اطلس خودکشی کرمانشاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت پیشگیری در معضل خودکشی، گفت: اطلس خودکشی کرمانشاه به زودی تدوین می‌شود.

مسعود پایدار اظهار کرد: رصد آسیب‌های اجتماعی در استان کرمانشاه نشانگر این است که خودکشی به عنوان یک مساله اولویت دار باید مورد توجه قرار گرفته و برای پیشگیری در این حوزه کار‌هایی انجام شود.

وی با اشاره به فعالیت معاونت پیشگیری بهزیستی کرمانشاه در ۲۰ محله کرمانشاه در حوزه خودکشی، ادامه داد: بر اساس آماری که در اختیار داریم بیشترین میزان خودکشی در محلات آسیب خیز کرمانشاه اتفاق می‌افتد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش‌ها برای تهیه اطلس جامع خودکشی در کرمانشاه انجام شده و به زودی این اطلس تدوین می‌شود.

پایدار خاطرنشان کرد: آمار خودکشی در استان کرمانشاه نشان می‌دهد لازم است بیش از پیش مسئولین روی این معضل اجتماعی متمرکز شوند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.