مجید اسلامی مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین در دیدار با فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در پایانه آزادگان به مناسبت هفته حمل و نقل گفت: در حال حاضر ما ۵۰۰ ماشین پلاک «ع» سواری داریم که در حوزه برون شهری فعال هستند و اغلب نیاز به نوسازی دارند، چرا باید خودروهایی با مدل ۸۳ در جادههای کورانه به الموت شرقی که جادهای پیچیده است فعالیت کنند؟ باید نوسازی این ناوگان که متولی اصلی آن راه و شهرسازی است مورد توجه قرار بگیرد.
اسلامی افزود: کرونا ضربه بزرگی به حمل و نقل وارد کرد، بعد از شیوع کرونا شاهد کاهش تعداد مسافران هستیم به طوری که ترمینال قزوین به حوزه انتقال بار روی آورده است.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین با تاکید بر اثرگذاری متقابل ناوگان مسافربری عمومی و صنعت گردشگری بر یکدیگر، خاطرنشان ساخت: بهره مندی از ناوگان عمومی مسافربری کارآمد یکی از مولفههای اصلی در انتخاب مقاصد گردشگری است.
وی افزود: رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی نیاز به حمایت ویژه دارند چرا که تجهیزات فنی و وسایل مورد استفاده چندین برابر افزایش قیمت داشته است و تغییر یک قطعه بیش از چند ده میلیون هزینه دارد؛ هزینه کرایهها افزایش داشته است، اما رانندگان باز هم تمایلی به کار کردن ندارند چرا که درآمدشان نمیتواند هزینهها را پوشش دهد.
اسلامی بیان کرد: پایانههای مسافربری علاوه بر مسافرت برون استانی، مسافرت برون شهری شامل بخش کوهین و الموت شرقی و غربی و بویئن زهرا را نیز در بر میگیرد، طبق قوانین خودروهایی که مسافران خارج از شهر را جابهجا میکنند نباید مسافر را داخل شهر پیاده کنند تا ترافیک ایجاد نشود، از این رو نیاز است ایستگاههای مسافربری بیرون شهر تقویت شود؛ این ایستگاهها در طرح جامع دیده شده است و باید اقدامات لازم صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه مستقر در نسیم شمال از سالهای گذشته طراحی شده، ولی همچنان بهرهبرداری نشده است، در صورت راهاندازی این ایستگاه ماشینهای مسافربری مناطقی مانند محمودآباد، نظامآباد، کوهین و رشت مسافران را در این ایستگاه پیاده و مسافرین توسط حمل و نقل عمومی رایگان به میدان ۲۲ بهمن منتقل میشوند، برای مسافران تهران، محمدیه و البرز نیز ایستگاهی در میدان مینودر باید راهاندازی شود.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین بیان کرد: یکی از مشکلات جدی حوزه حمل و نقل عمومی ماشینهای حوزه راه است، تاکسیها توسط تاکسیرانی نوسازی میشود، اما خودروهای حوزه راه که اغلب در مسیرهایی مانند جادههای الموت مسافر جابه جا میکنند نیاز به بازسازی دارند.
اسلامی تاکید کرد: اتوبوسهای برون شهری نیز نیاز به نوسازی دارد در حال حاضر اتوبوسها به ظاهر نوسازی شده است، اما اغلب مستهلک هستند و قطعات آنها نیاز به تعویض دارد، اغلب اتوبوسها با توجه به شرایط موجود نمیتوانند معاینه فنی دریافت کنند، در این حوزه با توجه به کاهش مسافر رانندگان ترجیح میدهند در حوزه حمل بار تمرکز کنند.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین در پایان با اشاره به فعالیت سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین در ایام اربعین، تاکید کرد: سازمان پایانههای مسافربری شهرداری قزوین در ایام عید نوروز و اربعین خیلی خوب عمل کرده است و به طوری که میتوان گفتن هیچ مسافر قزوینی روی زمین نماندند؛ رانندگان اتوبوس همواره پای کار بودند و شایسته است در شرایط اقتصادی فعلی کشور بیشتر مورد حمایت دولت قرار بگیرند.