مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در چهار سال گذشته هیچ مورد مثبتی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلفات طیور در استان همدان نداشته‌ایم.

دکتر محمودرضا رسولی گفت: درباره راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: انتقال این بیماری از پرنده به پرنده از راه‌های مدفوع، بزاق دهان، نزدیکی و تماس پرندگان آزاد با پرندگان خانگی اتفاق می‌افتد.

اوتصریح کرد: علائم بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور تنفس بالا، سیاهی تاج و ریش و وجود علائم خونریزی در نقاط بدون پر بدن پرنده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: در صورت بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌توانیم در استان به صورت میکرومولکولی برای نمونه گیری پرنده بیمار نیز اقدام کنیم و دیگر نیاز نیست نمونه‌ها را به شهر‌های دیگر برای نمونه‌گیری انتقال دهیم.

رسولی تصریح کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند از پرنده به انسان نیز انتقال یابد و اگر بیماری توان پایداری در بدن انسان را به دست بیاورد، انسان بیمار نیز قابلیت انتقال بیماری را پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه علائم این بیماری در انسان تب، بدن درد، تنفس بالا، سردرد و سرفه است، گفت: در صورت ابتلای انسان به بیماری آنفلوآنزای فوق حد پرندگان شاهد میزان تلفات بالاتری نسبت به کرونا خواهیم بود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و پرندگان را مبتلا می‌سازد و در صورت تماس انسان با پرنده بیمار امکان انتقال بیماری وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.