سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از ارتعاش‌سنجی خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن از روی تپه‌حصار دامغان خبر داد.

مجتبی اکبرپور سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان اظهار کرد: با حضور هیأت مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران در دامغان، ارتعاش‌سنجی و ارائه راهکار‌های کاهش صدمات و خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن محور تهران- مشهد روی تپه‌حصار دامغان صورت گرفت.

وی با اشاره به قدمت هفت‌هزار ساله تپه‌حصار دامغان، افزود: با هدف پیگیری و بررسی اقدامات مطالعاتی قرارداد میراث فرهنگی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، گروه اندازه‌گیری میدانی مرکز تحقیقات در دامغان حضور یافتند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: اندازه‌گیری میدانی مقادیر صدا و میزان ارتعاشات ناشی از عبور ناوگان ریلی در محدوده تاریخی تپه‌حصار دامغان و بررسی راهکار‌های کاهش خطرات و آسیب‌ها از اقدامات انجام‌شده توسط این گروه بود.

اکبرپور افزود: عبور ریل راه‌آهن تهران- مشهد از این محوطه تاریخی زخمی را بر دل تاریخ گذاشته که با عبور روزانه ده‌ها قطار از تپه‌حصار، این زخم عمیق‌تر شده و چشمان دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

وی تغییر مسیر راه‌آهن از محوطه تاریخی تپه حصار را یکی از مطالبات اصلی مردم دامغان دانست و گفت: امیدواریم با جابه‌جایی خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم این اثر و کاهش تهدیدات و خطرات ناشی از آن، شاهد روز‌های بهتری برای این محوطه ارزشمند باشیم.

تپه حصار دامغان در روز ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.