مشکلات دانشجویان فلسطینی برای ادامه تحصیل در نوار غزه

دانشجویان در نوار غزه در سایه محاصره و شرایط دشوار اقتصادی با مشکل ادامه تحصیل مواجه هستند.

شبکه المیادین گزارش داد: افزایش شهریه دانشگاه‌ها در نوار غزه، ادامه تحصیل را برای بسیاری از دانشجویان فلسطینی دشوار کرده است.

افزایش هزینه‌های تحصیل دانشگاهی در نوار غزه، مانع بزرگی در برابر ادامه تحصیل هزاران دانشجو، به ویژه در سایه شرایط دشوار اقتصادی در این منطقه است.

رؤیای محمد برای تکمیل تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه غزه، ممکن است محقق نشود. دلیل آن هم افزایش شدید هزینه‌های تحصیل در رشته تخصصی اوست. افزایش هزینه‌هایی که خانواده او نمی‌تواند به علت شرایط وخیم اقتصادی، آن را پوشش دهد. شرایط دشوار نوار غزه که در محاصره قرار دارد، ممکن است محمد را وادار کند تا تحصیل خودش را در ترم‌های آینده متوقف کند یا به دنبال تحصیل در رشته دیگری باشد که هزینه کمتری دارد.

محمد ابوالجدیان، دانشجوی فلسطینی می‌گوید: از بچگی آرزوی من تحصیل در رشته پزشکی بود. اما از همان ترم اول این نگرانی را داشتم که نتوانم تحصیل خودم را تکمیل کنم. این موضوع به کابوسی برای من تبدیل شده است، زیرا پدرم نمی‌تواند بیش از این هزینه تحصیل من را تامین کند. هزینه تحصیل برای خانواده سنگین است و پدرم مجبور به قرض گرفتن شد. به نظر من، بسیاری از دانشجویان نخواهند توانست تحصیل خودشان را تکمیل کنند، زیرا توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

موسسه‌های مختلف آموزشی داخلی و بین المللی، نشانه‌های خطرناکی را درباره کاهش تمایل به تحصیل دانشگاهی در غزه به علت افزایش هزینه‌های تحصیل، مشاهده کردند. اوضاع وخیم اقتصادی، آینده هزاران نفر از دانشجویان را تعیین می‌کند.

ابراهیم الغندور، هماهنگ کننده پویش ملی کاهش شهریه دانشگاه‌ها گفت: در سال ۲۰۱۸، سازمان همکاری اعلام کرد ۳۵ درصد از دانشجویان در نوار غزه به علت ناتوانی در پیوستن به روند آموزشی، تحصیل خودشان را به تعویق انداختند. وزارت آموزش هم تاکید کرد از سال ۲۰۱۴ کاهش حضور در روند آموزشی، آغاز شد. در آن زمان ۹۵ هزار دانشجو ثبت نام کردند، اما در سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۸۴ هزار دانشجو کاهش یافت. این آمار‌ها ثابت می‌کند تعداد دانشجویان جدید حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

دانشگاه ها، علت افزایش شهریه تحصیل را خودداری تشکیلات خودگردان فلسطین از پرداخت بودجه دانشگاه‌ها می‌دانند. این موضوع بر فعالیت بعضی از دانشگاه‌ها تاثیر گذاشته است. کمک‌های خارجی به دانشگاه‌ها در غزه هم کاهش پیدا کرده است.

ایجاد صندوق ملی برای کمک به دانشجویان دانشگاهها، راه حل جزئی برای بحران افزایش هزینه تحصیل است. به ویژه که سازوکار تحصیل رایگان یا تحصیل کم هزینه در غزه وجود ندارد. این صندوق می‌تواند همزمان با شرایط دشوار اقتصادی، به ادامه حرکت چرخه تحصیل کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار