طاهری، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در شهرداری تهران اختیاری برای پایش سوخت توزیعی نداریم و نمیتوانیم بگوییم چه اتفاقی در این زمینه افتاده است که سطح دی اکسید گوگرد به این میزان رسیده است، اما بر اساس مسئولیت اجتماعی این موضوع را اطلاعرسانی کردیم و از این جا به بعد مسئولیت پیگیری این موضوع با سازمان محیطزیست است.
وی ادامه داد: در قانون هوای پاک به عنوان قانون مترقی مسئولیتهایی برای دستگاههای مختلف مشخص شده که سازمان محیط زیست در این قانون به عنوان متولی و ناظر معرفی شده است، اما امروز در اجرای قانون هوای پاک شاهد هستیم در بیشتر دستگاههای مسئول و وزارت خانهها کاستیهای زیادی رخ داده است.
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بسیاری از مسئولیتها در قانون هوای پاک روی زمین مانده است و در برخی از موارد نیز عقبرویها وجود دارد؛ به عنوان مثال در این قانون مشخص شده است که استاندارد خودروها در هر سال به چه اندازهای باید برسد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۱ باید استاندارد یورو ۶ در خودروها لحاظ میشد، اما بر اساس پیشنهاد وزارت صمت استاندارد یورو ۵ لحاظ و استاندارد یورو ۶ حذف شد.
طاهری ادامه داد: مهمتر از آن این است که در برنامهریزیهای آتی نیز استاندارد یورو ۶ لحاظ نشد و حتی الزام این استاندارد بر خودروهای وارداتی نیز حذف شد که ماحصل این اقدامها شرایط آلودگی امروز را رقم زده است که آلایندههای جدید از جمله دی اکسید گوگرد در شش ماهه دوم سال به ثبت میرسد.
او با تاکید بر این مطلب که یکی از اقدامات خوبی که در چند سال گذشته در کشور انجام شد، افزایش کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر بود که این کیفیت به یورو ۴ ارتقا پیدا کرد که اقدام بسیار خوبی است و موجب شد دی اکسید گوگرد در شهر تهران بسیار کاهش پیدا کند، گفت: در روزهای اخیر شاهد افرایش غلطت دی اکسید گوگرد تا ۳۰۰ppb هستیم که میتوان گفت ۱۵ برابر روزهای عادی است.
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ما در شهرداری تهران ابزار قانونی و اختیاری برای پایش سوخت توزیعی نداریم و نمیتوانیم بگوییم چه اتفاقی در این زمینه افتاده است که سطح دی اکسید گوگرد به این میزان رسیده است؛ اما بر اساس مسئولیت اجتماعی این موضوع را اعلام و اطلاع رسانی کردیم و از این جا به بعد مسئولیت پیگیری این موضوع با سازمان محیطزیست است.
طاهری با بیان این مطلب که میزان دی اکسید گوگرد تهران به حدی افزایش پیدا کرد که ناسالمترین روز در هفت سال گذشته در پایش این آلاینده به ثبت رسید، بیان کرد: زمانی که دی اکسید گوگرد در جو قرار بگیرد میتواند ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ایجاد کند و اهمیت این موضوع به این دلیل است که دی اکسید گوگرد میتواند به ذرات معلق دیگری نیز تبدیل شود و درصد آلایندههای دیگر را نیز بالا ببرد.
او در ادامه افزود: در حوزه آلودگی هوا برای بخشهای مختلف مسئولیتهایی دیده شده است که در بخش نوسازی ناوگان شهرداری تهران باید ۵۰ درصد هزینه و وزارت کشور از سوی دولت نیز باید ۵۰ درصد دیگر را پرداخت کند که متاسفانه در سالهای گذشته سهم دولت پرداخت نشده و شهرداری در این بخش تنها مانده است.
در ادامه برنامه، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی که بهصورت تلفنی مهمان برنامه بودند، گفت: مجلس سلامتی مردم و بهرهمندی از هوای پاک را حق عامه مردم میداند و بر سر آن تعارف ندارد.
او افزود: همین امروز با آقای چگنی، معاون وزیر نفت موضوع واردات سوآپ گاز را پیگیری کردم که ایشان گفتند که در دولت قبلی یکسری تعهدات انجام شده، اما مطالبات پرداخت نشده است؛ بنابراین چنین مشکلاتی تامین سوخت باکیفیت را با چالش مواجه میکند.
رفیعی تاکید کرد: تقریبا اکثر مدیران میگویند که کمبود بودجه داریم، اما بسیاری از مشکلات کنونی، ناشی از تصمیمگیریهای اشتباه مدیریتی است و اینکه برخی از مدیران تکالیف خود را انجام نمیدهند؛ بنابراین هدف مجلس آن است که این دسته از مدیران هزینههای قصورشان را خودشان پرداخت کنند.
همچنین در ادامه برنامه زنده کشیک سلامت، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که هزینههای آلودگی هوا بر شهرها به چه میزان است، گفت: در زمینه خسارت آلودگی هوا بر شهرها، نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و وزارت بهداشت به شکل سالانه گزارشهایی میدهند که بر اساس آمار بانک جهانی به دلیل آلودگیهوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار خسارت اقتصادی متحمل میشویم.
طاهری ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۶ هزار نفر در تهران و بیش از ۲۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و متاسفانه آلودگی هوا مرز زمینی نمیشناسند؛ آلودگی هوا ایجاد شده در البرز به تهران نیز سرایت میکند و مردم تهران از آن متاثر میشوند.
طاهری ادامه داد: ما در قانون چرخهای برای تولید و از رده خارج کردن ناوگان عمومی داریم که باید در کنار تولید، ناوگان فرسوده نیز از چرخه خارج شوند که متاسفانه ناوگان فرسوده ما به ازای تولیدات کارخانههای خودروساز از رده خارج نشدند و ۴۰ درصد انتشار آلایندهها از سوی ناوگان فرسوده است که در این زمینه با اقدامات بهینه میتوان آلاینده را کاهش داد که این دست اقدامها وظیفه شهرداری نیست و خودرو ساز، وزارت صمت و وزارت کشور در این زمینه مسئولیت دارند.
او در پاسخ به نحوه عملکرد دقیق ایستگاههای پایش کیفیت هوا گفت: در شهر تهران ۳۶ دستگاه سنجش آلودگی هوا قرار دارد که ۲۲ دستگاه آن زیر نظر شهرداری تهران است و بررسیهای کارشناسی نشان میدهد در این دستگاهها قطعی بلند مدت مشاهده نمیشود و اطلاعات آنها به شکل بر خط در اختیار مردم قرار میگیرد.
سپس آنها را با خودروهای برقی و هیدروژنی و ... تعویض نمود
ان شاءالله هرچه زودتر بستر استفاده همگانی از دوچرخه هم در همه جای ایران فراهم شود