سد چم شیر؛

کیفیت آب رودخانه زهره در شرایط مرز بین شوری و شیرینی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ساخت سد چم شیر گفت: کیفیت رودخانه زهره در شرایط مرز است و اگر مقداری شوری آب در مخزن اضافه شود، مشکل‌ساز می‌شود.

حیدر زارعی می‌گوید: وضعیت لایه‌های نمکی سد چم‌شیر مانند سد گتوند نیست، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کیفیت رودخانه زهره در شرایط مرز است و اگر مقداری شوری آب در مخزن اضافه شود، مشکل‌ساز می‌شود.

او افزود: در سد گتوند با وجود لایه‌های ضخیم نمکی، به دلیل قابل کنترل بودن تراز مخزن و کیفیت آب مناسب، ورودی آب به این سد شرایط متفاوتی دارد.

آقای زراعی یادآور شد که اگر مطالعات سد چم‌شیر تکمیل و بر اساس این مطالعات، کار‌ها انجام شود قابل مدیریت است، اما اگر سد چم‌شیر مانند سد گتوند آبگیری شد و جواب نگرفتیم، راه برگشتی وجود ندارد.

این عضو هیات علمی گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم تکمیل مطالعات سد چم‌شیر قبل از آبگیری، گفت: اکنون جریان آب توسط سد‌های کوثر و خیرآباد کنترل می‌شود؛ اگر به هر دلیلی شوری رودخانه زهره افزایش یابد دیگر هیچ راه کنترلی برای آن مانند آنچه در رودخانه کارون و مخزن سد گتوند رخ داد، نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.