یک روزنامه انگلیسی فاش کرد عربستان قصد دارد از کریسمس به عنوان پوششی برای اعدام‌های جمعی استفاده کند.

نمایندگان پارلمان انگلیس در نامه‌ای به وزیر امور خارجه انگلیس که توسط روزنامه «تلگراف» منتشر شد، اعلام کرده اند که عربستان از جشن کریسمس به عنوان پوششی برای اعدام‌های جدید استفاده خواهد کرد، همانطور که در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ نفر از جمله کودکان در اواخر دسامبر اعدام شدند.

در این نامه آمده است: ما عمیقا نگران هستیم که عربستان در ایام تعطیلات، زمانی که چشم جهان به رویداد دیگری معطوف است و مقامات عربستان احساس می‌کنند کمتر با واکنش دیپلماتیک مواجه خواهند شد، اعدام جمعی انجام دهد.

این نامه می‌افزاید: عربستان سابقه اعدام در طول تعطیلات و سال جدید را دارد، همانطور که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ زمانی که پاسخ سریع از سوی جامعه جهانی دشوار بود، انجام داد.
بنا به گفته گروه‌های حقوق بشری، آمار اعدام حدود ۶۰ نفر در عربستان، احتمالا خیلی بیشتر است.

در این نامه آمده است: «عربستان در دو هفته گذشته حداقل ۲۰ نفر از جمله ۱۲ خارجی را اعدام کرده است». نمایندگان پارلمان انگلیس نیز افزودند: «تصادفی نیست که عربستان سلسله اعدام‌های اخیر خود را در حالی انجام داد که جهان در حال تماشای جام جهانی بود.»

روزنامه تلگراف برای اظهار نظر با مقامات عربستان تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.

نوامبر گذشته، عربستان دو شهروند خود را به اتهام جرائم مواد مخدر اعدام کرد و مجموع اعدام‌ها ظرف دو هفته را به ۱۷ نفر رساند.

عربستان پیش از این متعهد شده بود که برای جرائم مواد مخدر مجازات اعدام اعمال نکند، اما ناگهان وعده خود را پس گرفت و ۷ شهروند عربستانی و ده تبعه خارجی را اعدام کرد و مجموع اعدام‌های امسال را به ۱۴۴ نفر رساند.

موج اعدام‌ها در عربستان، «دیوید دیویس» وزیر محافظه کار سابق انگلیس را بر آن داشت تا نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه انگلیس و سفیر عربستان در لندن بنویسد و از آن‌ها بخواهد در پرونده متهم، «حسین ابوالخیر» که طبق گزارش روزنامه گاردین تبعه اردنیست، مداخله کنند.

بر اساس آماری که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده، تعداد اعدام‌ها در عربستان در سال ۲۰۲۲ دو برابر سال گذشته شده که نشان دهنده افزایش شدید این رویه است و توسط سازمان‌های بین المللی حقوق بشر به شدت محکوم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار