بالاخره بعد از حدود پنج سال ممنوعیت واردات خودرو، هیئت دولت در اردیبهشت ماه امسال با ذکر قید و شرط هایی واردات خودرو را آزاد کرد و اکنون اولین محموله خودروهای وارداتی به ایران رسیده و به گفته سخنگوی وزارت صمت، شنبه شب بار این محموله در بندر لنگه تخلیه شده است.
همانطور که پیش از این هم انتظار می رفت محصولات شرکت خودروسازی کیا، از جمله خودروهایی هستند که وارد کشور می شوند و اولین محموله هم شامل محصولات این شرکت است. گفته میشود کیا سراتو، به علاوه خودرو های دیگری مثل سونت، پگاس، ریو، پیکانتو و اسپورتیج از دیگر خودروهای بارگیری شده در این محموله هستند.
بر اساس پیگیریهای صورت گرفته واردکننده این خودرو ها در بخش اول، ثبت سفارش ۷۰۰ دستگاه خودرو از برند کیا را انجام داده و در ماه آتی این محموله به صورت کامل وارد کشور خواهد شد.
در حال حاضر تنها ۲۲ خودرو وارد کشور شده و به گفته مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه این محموله خودرو شامل ۶ نمونه از محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج است و از پایتخت ترانزیت خودروی کشور با هماهنگی گمرک شهرستان بندرلنگه به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد. خودروهای مذکور در سال جاری میلادی در کره جنوبی تولید شده اند، اما مدل آنها ۲۰۲۳ است.
پیش از این هم اعلام شده بود که شرکت سایپا اقدام به واردات سه مدل خودرو CS۳۵ و CS۵۵ پلاس و یونیتی از محصولات شرکت چانگان کرده که پیش از این هم سابقه همکاری بین این دو شرکت وجود داشت و اولین محموله این شرکت هم طبق وعده ها، بهمن ماه وارد کشور خواهد شد.
بنابراین می توان گفت که واردات خودرو عموما از کشورهای آسیای شرقی صورت خواهد گرفت. از طرفی پیش از این هم قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفته بود به دلیل اینکه کشور فرانسه سابقه خوبی به لحاظ عمل به تعهدات در قبال ایران ندارد، واردات خودرو از این کشور صورت نخواهد گرفت. وزارت صمت امیدوار است با واردات خودرو و افزایش عرضه، قیمت خودرو به سمت تعادل پیش برود.
به بهانه رسیدن اولین خودروهای وارداتی نگاهی به مشخصات و قیمت شش خودروی شرکت کیا خواهیم داشت که به زودی به خریداران عرضه خواهد شد. البته باید در نظر داشت خودروهای مورد بررسی قرار گرفته مربوط به مدل ۲۰۲۲ هستند و ممکن است خودروهای وارداتی تفاوتهایی با خودروهای بررسی شده داشته باشند.
کیا سراتو یکی از این خودرو هاست که در سه کلاس سدان، هاچ بک و کوپه تولید میشود. بازه قیمتی آن از ۱۴ هزار و ۷۰۰ یورو تا بیش از ۲۰ هزار یورو است و به دلیل سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی که در واردات خودرو لحاظ شده احتمالا شاهد واردات نسخه فول آپشن این خودرو نخواهیم بود.
کیا سراتو در بخش فنی دچار هیچ تغییری نشده و همچنان با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی یا ۱.۶ لیتری توربوشارژ عرضه میشود. کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ به لحاظ ظاهری وجوه تشابه بسیاری با خودروی لوکس کیا استینگر دارد و در مقایسه با نسخه گذشته و موجود این خودرو در ایران تفاوتهای زیادی پیدا کرده است. امکاناتی نظیر پدال شیفتر، حسگر نور، صندلی برقی راننده، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، تنظیم حالت رانندگی، سانروف، استارت دکمهای، تهویه دو کاناله اتوماتیک، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین عقب، کروز کنترل و ایربگ ۱۰ نقطهای در این خودرو در نظر گرفته شده است.
حجم موتور: ۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت: ۲۰۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور: ۲۶۵ نیوتن متر
جعبه دنده: ۷سرعت دو کلاچ
شتاب: ۶.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
کیا اسپورتیج یکی دیگر از محصولات این خودروساز کرهای است که پایش به ایران باز شده است. این خودرو از پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی استفاده میکند که ۱۷۷ اسببخار قدرت دارد. یک نسخه دیزلی هم با پیشرانه ۲ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شده و کیا وعده داده که در آینده دو پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید را نیز برای این خودرو عرضه کند. تمام نسخهها و تریمهای کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ به یک صفحه لمسی ۸.۰ اینچی مجهز هستند. سیستم دستیار راننده، سیستم ترمز اضطراری، سیستم اخطار برخورد، سیستم مانیتور نقطه کور از دیگر امکانات این خودرو است. همچنین این خودرو حالات مختلفی برای رانندگی دارد که در روزهای بارانی و برفی یا مسیرهای ناهموار، به راننده کمک می کنند. قیمت مدل پایه این خودرو از ۲۴ هزار یورو آغاز میشود.
حجم موتور: ۲۳۵۹ سی سی
تنفس موتور: طبیعی
حداکثر قدرت: ۱۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده: ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت: ۹.۲ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
کیا ریو از محصولات نام آشنایی است که برای مدتی به خودروی محبوب برای ایرانیها تبدیل شده بود. ریو در ایران یک نسخه مونتاژی قدیمی و یک نسخه وارداتی مربوط به سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ دارد. در هر دو مدل خریداران شاهد یک محصول راضی کننده بودند که میتوان امید داشت همین انتظار در نسل جدید هم برآورده شود. نسل جدید آن در مدلهای متفاوت هاچ بک و سدان عرضه شده و قیمت آن از ۱۵ تا ۱۹ هزار یورو متغیر است. با توجه به سقف قیمت خودروهای وارداتی به نظر میرسد هیچکدام از خودروهای خانواده ریو حداقل از این جهت مشکلی برای واردات نداشته باشند.
کمپانی کیا در سال ۲۰۲۲ یک مدل جدید از کیا ریو ارائه داد که به نسبت مدل قبلی مصرف سوخت کمتر دارد و ویژگیهای متفاوتی نیز دارد. کنترل های صوتی روی فرمان، کاهش نور آینه خودکار، AC اتوماتیک، بلوتوث، کروز کنترل، سوئیچ کروز کنترل روی فرمان، ترمز دستی الکترونیکی، رابط آی پاد، ورودی بدون کلید، سیستم ناوبری، استارت دکمه ای، صفحه نمایشگر لمسی از ویژگی های نسخه هاچ بک این خودرو هستند.
حجم موتور : ۱.۴ – ۱.۶ لیتری
سیلندر: ۴
ظرفیت مخزن سوخت (لیتر): هاچبک ۴۵ – سدان ۴۳
نوع سوخت: بنزین
حداکثر قدرت: ۱۰۰ – ۱۲۳ اسب بخار
جعبه دنده: اتومات
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت): ۱۸۰ – ۱۹۰
دیگر خودروی وارداتی کیا سونت بوده که برای بازار هند طراحی شده است و همانطور که در بازار این کشور مورد استقبال قرار گرفت، انتظار میرود به خودرویی محبوب در کشور تبدیل شود. مدل پایه این خودرو ۹۶۰۰ یورو قیمت دارد و در مدلهای بالاتر قیمت آن به حدود ۱۵ هزار یورو میرسد و شاید قیمت اقتصادی آن در محبوبیت آن موثر واقع شود. این خودرو در سال ۹۹ به بازار معرفی شد که در واقع کوچکترین کراس اوور کیا برای بازار هند و سایر بازارهای جهانی محسوب میشود. کیا سونت یک نسخه با موتور دیزلی به حجم ۱.۵ لیتر دارد که در هندوستان عرضه شده اما قطعا شاهد نسخه های دیگر این خودرو با پیشرانه بنزینی ۱.۲ لیتری و یک لیتری توربوشارژ خواهیم بود.
نسخه پایه از این خودرو امکانات حداقلی مثل چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و EBD، نمایشگر مالتی مدیا، سیستم پایش فشار باد تایرها و تهویه دستی برخوردار است که زیاد مطلوب نیست اما در نسخه های بالاتر تجهیزات و آپشنهای متنوعتری مثل کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، تهویه اتوماتیک، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، شش کیسه هوا، ترمز کمکی، آینههای جانبی تاشونده برقی، سانروف تعبیه شده است.
نوع سیستم موتور: ۴ سیلندر خطی
حجم موتور: ۱.۲ لیتری در مدل پایه
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه): ۱۱۴ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده: CVT
حجم باک بنزین: ۴۵ لیتر
کیا پگاس، خودروی دیگر این محموله در کشورهای حاشیه خلیج فارس معادل ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو به فروش میرسد که باز هم یک خودروی اقتصادی برای خریداران ایرانی محسوب میشود و احتمالا باید به زودی شاهد این خودرو در جادههای کشور باشیم. این خودرو یکی از سدانهای کوچکی است که در کشورهای همسایه ایران طرفدار زیادی دارد و فروش خوبی داشته است. این خودرو که به نسخه بروز پراید هم معروف است، توسط کمپانی چینی دانگ فنگ با شرکت کیا تولید می شود. این خودرو طراحی مدرنی ندارد و از آنجایی که یک خودروی اقتصادی است در کاهش هزینه و زمان تولید آن تلاش شده است.
موتور: چهار سیلندر – ۱.۴ لیتری- تنفس طبیعی
حداکثر قدرت: ۹۵ اسب بخار
بیشترین گشتاور:۱۳۰ نیوتنمتر
گیربکس: چهار دنده اتوماتیک AT
بیشترین سرعت: ۱۷۰ km/h
مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک (لیتر): ۴۳
محصول دیگری که شاهد حضور آن در خیابان های شهر خواهیم بود کیا پیکانتو است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و تا حالا سه نسل از این خودرو به بازار های هدف راه پیدا کرده است. این خودرو از دو پیشرانه جدید بنزینی سه سیلندر اسمارتاستریم استفاده میکند. اولی پیشرانه تنفس طبیعی ۱ لیتری با ۶۶ اسب بخار قدرت و دیگری پیشرانه T-GDi توربوشارژ ۱ لیتری با ۹۹ اسب بخار قدرت است. گفته میشود که این پیشرانهها به لطف سیستم جدید مدیریت حرارتی یکپارچه (ITMS) و جعبه دنده دستی خودکارشده (AMT) آپشنال مبتنی بر گیربکس دستی پنج سرعته، اقتصادیتر و پاکتر از نسل قبلی خود هستند.
وجود امکانات و قابلیتهای رفاهی نظیر کامپیوتر سفری، مه شکن جلو و عقب، آینه میانی الکتروکرومیک، آینههای جانبی راهنمادار، شیشههای بالابر جلو و عقب برقی، سانروف، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قابلیت قفل شدن خودکار درهای خودرو در هنگام سرعتبالا، وجود سیستم راهنمای هوشمند در زمان جابهجایی میان خطوط جاده و بزرگراه موجب شده است که این خودرو به گزینه ای مطلوب برای خریداران تبدیل شود.قیمت این خودرو از مدل پایه ۱۵ هزار دلاری آغاز میشود و قیمت مدلهای بالاتر آن به نزدیکی ۲۰ هزار دلار هم میرسد.
حجم موتور: ۱.۲ لیتر
ظرفیت مخزن سوخت : ۳۵ لیتر
مصرف سوخت (L/۱۰۰ Km): ۶
حداکثر قدرت: ۸۴
جعبه دنده: اتومات
حداکثر سرعت: ۱۶۱کیلومتر در ساعت
لازم به ذکر است ویژگی های ذکر شده این خودروها مربوط به مدل ۲۰۲۲ است و ممکن است خودروهای وارداتی کمی متفاوت تر باشند.
حال باید منتظر ماند و دید که این خودرو ها با چه قیمتی وارد بازار میشوند و به دست مصرف کننده می رسند؟
چون مردم پول اینا را به احتسابگمرک و ... ندارند!! و اینکه تعدادشون به تعداد همون آقازاده هاست که ماشین 2022 نداشتند و حالا دیگه از بیت الحال دارند
به جای صرفه جویی در مصرف بنزین و گاز و برق اب ،،دنبال سود از خودروی تولید داخل هستید ننگ بر شما
پس چونه نزن برای قیمت گذاری دستوری و توزیع رانت دولتی
وضع خودرو ایران درست نمیشه خودتونو گول نزنید
وقتی دولت میگه 50 درصد خودروهای تولیدی به طرح جوانی جمعیت و 20 درصد به خودرهای فرسوده علنی داره میگه مردم خودرو به شما نمیرسه ما یه رانتی دادیم به این افراد که پولی دستشون بیاد !! برید یه سود 200 تا 300 درصدی به این افراد بدید که نیان دنبال وام و کمک از ما باشن !!!
اخه چی میشه به شماها گفت ؟ خودرو رو دادید خودرو ساز وارد کنه که بازم سود مال خودروساز باشه و تجربه چندبرابر قیمت فروختن به مردم رو داره و شما خیالتون از این بابت راحته !! بقیه خودروها رو هم دادید به جوانی جمعیت و خودرو فرسوده ماهم میریم خودروهای کارکرده شما رو به چند برابر قیمت صفر بخریم و حتما حتما حتما امریکا هم داره روزهای اخر عمرشو مگیذرونه !!! اروپاییها هم دارن از سرما یخ میزنن !!! سلام به همتون
اعلام کرده اند که این همه خودرو را یک نفر وارد می کند !!!!
آنوقت سهمیه واردات خودروی جانبازان در بلا تکلیفی است !!!
نه با پول داخل ایران
اینطور حساب کن که با چند روز کار در همون کشور
میشه این خودروها رو بخرن.
چرا خودرو رو گذاشتن تو بورس
اصلا طرح مادران باعث شد خودرو
روز به روز گرانتر بشه بابا مسول محترم
من یه خودروی کوییک معمولی با قیمت
شرکتی میخام به خاطر قیمتش
نسبت به این خودروها پایین تره
اصلا سندش بهم ندن
تا ۱۰ سال اجازه فروش شرکت بهم نده
بابا تو این سرما برف وباران با موتور دارم میرم ومیام
کی مسول کجا داد بزنم میخا بری ماشین مدل پایین
هم بخری خو صد میلیون اول باید بدی موتورشو
تعمیر کنی
بابا چرا صدای من وامثال من به جایی نمی رسه
اینا مهم نیستن!! اگه قرار بود انحصار شکسته شه...چرا سایپا و ایران خودرو دارن ماشین وارد میکنن
از ماست که بر ماست اگه صنعت خودرو سازی رو تحریم کنیم اینجوری پررو نمیشن که هر بلایی بخان سرمون بیارن
چرا سایپا خودش از پیشگامان وارد کردنه پس؟!!!
هر کدام که قبول شد حمایت .
هنوز ماشین و خانه گران قیمت است.
کلمه های اقتصادی را به نجات اقتصادی ترجیح ندهید.
نجات اقتصادی یعنی خانه و ماشین خوب قابل سفارش باشد.
این کمکهای اقتصادی از امتحانات سازمان سنجش بیشتر ساده است.
یعنی وقتی چند مسأله ساده گرانی هنوز هست سطح علمی مسؤلان مطرح میشود. دانشگاهی که بودهاند و امتحانات درسی آنها .
بنزینش استاندارد نیست
خدمات پس از فروش نداره
و....
بنزینش استاندارد نیست
خدمات پس از فروش نداره
و....
بنزینش استاندارد نیست
خدمات پس از فروش نداره
و....
هیچی دارن گرا میدن مملکت صاحب نداره و هر کی دوست داشت تو هر بخشی گرون کنه باشگاه خبرنگاران یه نقدم نمینویسه
حالا اگر تولید کننده خودش وارد کننده هم باشه که نگو،
ماشین وارداتی رو کسی به قیمتی که میگن بخره سود کردن، اگر بخاطر قیمت خودروی وارداتی کسی بره خودروی داخلی بخره باز هم سود کردن
اینا برا مردم عادیه کدوم آقا زاده ای سوار همچین ماشینهایی میشه آخه.
چه امیدی
روز بروز داره خودرو گرونتر میشه.
چند درصد مردم میتونند ماشین بالای 500 میلیون بخرند؟؟؟
(مسئول انتشار لطفا مرد باش ثبتش کن آخه نمیبینم هیچکدوم از پیامام ثبت بشه)
انحصار بشکنه م. جب امیدواریه، بالخره یه روز صنعت خودرومون هم به راه میشه.
بزک نمیر بهار میاد
خوش به حال وارد کنندگان ؛ راستی اینها چه کسانی هستند؟؟؟
فقط یک مساله وجوددارد؟
آیا با این قیمتها به دست مردم می رسد یا پس از وارد شدن با قیمتهای خیلی بالا بفروش خواهند رسید
فقط مال آقا زاده ها
..حالا ما گفتیم