افزایش ۳۳ درصدی گونه‌های جانوری پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: در سرشماری پاییزه شاهد افزایش ۳۳ درصدی گونه‌های جانوری پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل بوده ایم.

علی فرجی گفت: پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با مساحت ۲۸۳۴۶ هکتار در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است که شامل ارتفاعات کوهستانی، تپه ماهور‌ها و منطقه دشتی، قله ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های متعددی می‌باشد و از مهم‌ترین جاذبه‌ها و چشم انداز‌های طبیعی منطقه می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغانی، روستای سرچشمه، چشمه انداز پشت سد اسفراین اشاره نمود

او گفت: طی سرشماری پاییزه حیات وحش در سال ۱۴۰۱، شاهد رشد ۳۳ درصدی گونه‌های جانوری در منطقه بودیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: گونه قوچ و میش اوریال بعنوان یکی از گونه‌های مهم و ارزشمند ایران در این سرشماری بطور قابل محسوسی افزایش یافته است.

او گفت: در این سرشماری تعداد ۴ قلاده پلنگ و سایر گونه‌های جانوری منطقه توسط محیطبانان بصورت مستقیم مشاهده شد.

فرجی گفت: مهمترین چالش‌ها و تهدید‌های منطقه تخریب زیست گاه‌ها از طریق تصرفات و تغییر کاربری اراضی، شکار و صید غیر مجاز، چرای مفرد دام می‌باشد و امید است با آموزش، آگاهی وکمک رسانی همیاران محیط زیست اهالی روستا‌های حاشیه مناطق تحت مدیریت گامی در جهت حفظ و حراست از گونه‌های جانوری و گیاهی مناطق به منظور توسعه پایدار برداریم.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل شامل حیات وحش غنی از جمله گرگ، کل وبز، کاراکال، روباه، کفتار، گراز و... و همچنین پرندگانی از جمله هما، کرکس، عقاب طلایی، شاه بوف، دلیجه و... می‌باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.