یک پژوهشگر تاریخ گفت: حضرت زهرا در خطبه فدکیه تمامیت ظلم و مستکبران تاریخ را در دادگاه کلام خود محاکمه می کند و ماهیت پلید ظلمان را رسوا می سازد.

محمد رضا سلمانی عبیات با اشاره به جریانات پس از وفات پیامبر اکرم (ص) گفت: شرایط در مدینه پس از پیامبر (ص) توسط کسانی که در سقیفه بنی ساعده به جایگاه سیاسی رسیده بودند، سرشار از خفقان بود.

او با عنوان اینکه نخستین خفقان تاریخ اسلام در سال نخست پس از وفات پیامبر (ص) رخ داد، ادامه داد: خلیفه نخست؛ برای استیلاء بر اوضاعی که برای همه‌ی مردم و به ویژه شخصیت‌های برجسته ناباورانه بود دست به گسترش خفقان و سرکوب زد.

این پژوهشگر با اشاره به راهبرد سیاسی و نظامی به عنوان راهبرد اساسی بهره گرفته شده در سال نخست خلافت ابوبکر، گفت: بهره گیری از نیروی‌های نظامی که صرفا برای ایجاد رعب و وحشت در دل اهل مدینه در این شهر حضور یافتند، اقدامی بود که از آن بهره بسیار برده شد و این موضوع در خصوص حمله نظامی قبیله بنی اسلم به مدینه مصداق پیدا می‌کند.

آقای عبیات  با تاکید براینکه خانه امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با توجه به اینکه بر اساس تقسیم بندی خانه‌های نزدیک به مسجد النبی عملا توسط خلیفه و یاران وفادار او محاصره شده بود، گفت: می‌توانیم بگوییم حضرت علی و حضرت فاطمه (س) در این شرایط عملا در حصر خانگی بودند و بنابر گفته علامه جعفر مرتضی عاملی در کتاب الصحیح من سیره امام علی محل بیعت گیری ابوبکر تا خانه امام علی ع چند متر بیشتر فاصله نداشت.

پژوهشگر تاریخ  ایراد خطبه فدکیه از سوی حضرت فاطمه (س) یک انقلاب فرهنگی و مذهبی بر ضد خفقان نظام خود ساخته‌ی خلیفه دانست و گفت: حضرت زهرا سلام علی‌ها در خطبه فدکیه، شخصیت‌های فریب خورده آن دوران را دست آویز‌های شیطان  و أحمشکم فألفاکم غضابا معرفی می‌فرماید.

آقای عبیات با بیان اینکه خطبه فدکیه یک دادگاه تاریخی برای ظالمان در تاریخ است، گفت: ایشان در بخشی از این خطبه مردم همراه و یا ساکت بر ظلم خلیفه را گرفتار فتنه معرفی کرده و می‌فرمانید: ألا فی الفتنة سقطوا آگاه باشید و بدانید در فتنه فرو رفته اید. این جمله حضرت یعنی درواقع  شما با این کارتان در چاه فتنه سقوط کردید. این کاری که شما کردید و به قول خودتان می‌خواستید در فتنه نیفتید، باعث شد که همه در گرداب فتنه فرو بروید. چه فتنه‌ای بالاتر از این که علی (ع) خانه نشین شود و فرصت طلبان روی کار بیایند و اسلام را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.