یکی از مهمترین مولفههای توسعه و تحول در هر استانی، ایجاد زیر ساختهای لازم و بروز است که میتواند استان را از وضعیت سکون و عقب ماندگی خارج نماید، این زیر ساختها در حوزههای هوایی، ریلی، جادهای و سایر مواردی است که هر کدام در این مهم نقش بسیار تعیین کنندهای دارند.
استان لرستان از دیرباز مورد بی توجهی و غفلت مسئولان قرار گرفته است به طوری که این استان از نبود برخی زیر ساختها و امکانات همچنان رنج میبرد و تاکنون بسیاری از زیر ساختها توام با وعدههای پوچی بوده که در نهایت به جایی نرسیده است.
این در حالیست که استان لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی، گردشگری و سایر ظرفیتها به شرط فراهم بودن زیر ساختهای لازم، میتواند در تحول استان نقش آفرین باشد.
پروژه ریلی لرستان سالها در حصار وعدهها
یکی از پروژههای زیر ساختی مهم در استان لرستان، پروژه ریلی راه آهن است که سالها دستخوش وعدهها و غفلت واقع شده بود، پروژهای که اگر در زمان مقرر خود به ثمر مینشست میتوانست لرستان را چندین گام به سمت توسعه و آبادانی، سوق دهد.
پروژه راه آهن لرستان در سال ۹۰ کلنگ زنی شد، قرار بود سوت قطار لرستان در سال ۹۸ نواخته شود، اما این پروژه هم مانند سایر پروژههای زیر ساختی، دیری نپایید که شعله فعالیتش خاموش شد به طوری که این پروژه سه سال تعطیل شد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم جدی دولت در راستای توجه به استانهای محروم، پروژههای زیرساختی در دستور کار قرار گرفت و دوباره احیا و اجرای پروژه، روی ریل قرار گرفت.
وجود ۲۳۰۰ پروژه نیمه کاره در لرستان
احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه فرماندار بروجرد که در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه لرستان از دیرباز به واسطه و به دلایلی مورد توجه نبوده و نسبت به خیلی از استانهای کشور، عقب ماندگیهایی دارد که برای برون رفت از این وضعیت لازم است که کار جهادی و شبانه روزی داشته باشیم.
او افزود: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون اقدامات بسیار زیادی در حوزههای مختلف از جمله احیای صنایع، رفع مشکلات در حوزههای مختلف و فعال کردن پروژههای مهم استان در دستور کار قرار گرفته است که قطعا با شکوفایی در این صنایع میتوان بخشی از مشکل اشتغال استان را برطرف کرد.
معاون عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: وقتی فعالیت دولت جدید آغاز شد، در استان لرستان دو هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی نیمه کاره وجود داشت که برخی از این پروژهها در حوزه شهرداری بودند و با آغاز دولت جدید، پروژهها تفکیک شدند و در مجموع ۹۷۶ پروژه نیمه کاره شناسایی شدند که این پروژهها یا متوقف شده بودند یا روند تکمیلی آنها بسیار کُند بود.
دالوند با اشاره به پروژه ریلی لرستان، عنوان کرد: راه آهن لرستان که یک شاخه آن از بروجرد عبور میکند، به سمت همدان و شمال غرب متصل میشود که کل استان را از بن بست خارج مینماید، البته اجرای این پروژه در اوایل دهه ۹۰ آغاز شده که با پیشرفت ۳۷ درصدی، پس از چند سال متوقف شد.
اختصاص ۱.۲ میلیارد دلار اعتبار برای پروژه ریلی لرستان
او گفت: این پروژه ریلی در استان با دو مشکل قراردادی و اعتباری همراه بود که در دولت سیزدهم اقدامات لازم صورت گرفت و مشکل قراردادی آن اصلاح گردید، همچنین برای رفع مشکل اعتبار این پروژه ۱٫۲ میلیارد دلار اعتبار ارزی در نظر گرفته شده که علاوه بر این اعتبار، ۴۰۰ میلیارد تومان هم از منابع داخلی لحاظ شده که بعد چند سال که این پروژه متوقف شد، با تخصیص این میزان اعتبار دوباره فعال شود.