سال ۲۰۲۲ مملو از اکتشافات و نوآوری‌های خیره کننده بود و این مسئله در مورد دنیای فضایی نیز صدق می‌کند.

دانشمندان امسال گروهی جدید و هیجان انگیز از سیارات را کشف کردند كه در این گزارش گروهی از عجیب‌ترین سیاراتی که در سال ۲۰۲۲ کشف شدند، معرفی شده است:

سیاره ابر‌های فلزی و باران جواهرات

محققان اخیرا دریافتند که مواد معدنی و جواهرات موجود در هوا به احتمال زیاد در سمت سردتر WASP-۱۲۱ b، یک سیاره فراخورشیدی در فاصله ۸۵۵ سال نوری از زمین، یافت می‌شوند. در آن جا، هوا به اندازه‌ای سرد است که مواد معدنی موجود در جو بالا مانند منیزیم، آهن، وانادیم، کروم و نیکل به شکل ابر متراکم می‌شوند.

توماس میکال ایوانز، یک ستاره شناس در موسسه نجوم ماکس پلانک گفت: فکر نمی‌کنم بتوانیم با اطمینان بگوییم که این ابر‌های فلزی چه شکلی خواهند بود، زیرا شکل‌گیری ابر‌ها پیچیده است و ما چنین ابر‌هایی برای مشاهده از نزدیک در منظومه شمسی نداریم، اما او حدس می زند که این ابر‌های فرازمینی می‌توانند شبیه طوفان‌های غبار روی زمین باشند. برخی از ابر‌ها ممکن است به رنگ آبی یا قرمز باشند. بقیه خاکستری یا سبز هستند. گاهی اوقات، ابر‌ها می‌توانند به صورت قطرات متراکم شوند، مانند جواهراتی که از آسمان می‌افتند.

سیاره ای عجیب به شکل توپ راگبی

تلسکوپ فضایی خوفو متعلق به آژانس فضایی اروپا دریافته است که WASP-۱۰۳-b سیاره‌ای دو برابر مشتری -فقط در یک روز به دور ستاره خود می‌چرخد. این باعث کشش شدید سیاره می‌شود، که یک نسخه شدیدتر از چگونگی کشش ماه بر روی زمین است. در نهایت، این جاذبه گرانشی سیاره را از شکل کروی آن به شکل توپ راگبی تغییر شکل می دهد.

سوپر نپتون

در فاصله حدود ۱۵۰ سال نوری از زمین، ستاره شناسان یک "ابر نپتون" (سیاره‌ای کمی بزرگتر از نپتون) کشف کردند که بخار آب در جو خود دارد که در فضا کمیاب است. ناسا توضیح داده است: "TOI-۶۷۴ b در فاصله ۱۵۰ سال نوری از ما به لحاظ نجومی قرار دارد، که یکی از دلایلی است که دانشمندان می‌توانند ترکیب شیمیایی جو آن را کشف کنند. "

یان آژانس فضایی افزود: سوالات زیادی مثلا در مورد مقدار بخار آب در جو آن باقی می‌ماند، اما مشاهده جو TOI-۶۷۴ b بسیار آسان‌تر از مشاهده جو بسیاری از سیارات فراخورشیدی است و آن را به هدف اصلی برای تحقیقات عمیق‌تر تبدیل می‌کند. 

یک سیاره فراخورشیدی که هنوز در حال شکل گیری است

تلسکوپ فضایی هابل که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد، از این سیاره تصویربرداری کرده است؛ سیاره ای که از یک صفحه حاوی گاز و غبار تشکیل شده و همچنان در حال توسعه است. سن ستاره تازه متولد شده منظومه شمسی تنها دو میلیون سال است. (به عنوان مثال، خورشید بیش از ۴.۵ میلیارد سال سن دارد.)

سیاره‌ای که در معرض خطر غرق شدن در آب‌های اقیانوس قرار دارد

در فاصله صد سال نوری از جهان، یک اقیانوس گسترده ممکن است بر فراز یک سیاره دوردست فوران کند. در ماه اوت، اخترشناسان اعلام کردند که سیاره فراخورشیدی TOI-۱۴۵۲ b در فاصله نزدیک به زمین است و در منطقه‌ای از منظومه شمسی قرار دارد که در آن آب مایع وجود دارد. مقادیر عظیم آب موجود در این سیاره چند برابر بیشتر از مقدار آب روی زمین می‌تواند عامل چگالی کم آن باشد (بر خلاف دنیایی که مملو از سنگ‌ها و مواد معدنی است). تیمی متشکل از بیش از ۵۰ دانشمند یافته‌های خود را در مجله Astronomical منتشر کردند.

منبع: ae.24

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار