طرح غربالگری آلزایمر به صورت رایگان از ابتدای بهمن ماه با محوریت استان‌های قزوین و یزد در کشور اجرا می‌شود.

علی دهباشی‌پور مدیر کل بهزیستی استان گفت: معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته است که طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال را در دو استان یزد و قزوین بصورت پایلوت اجرا نماید.

وی افزود: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

دهباشی پور گفت: جهت اجرای این طرح باید افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند و افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده‌اند به این مراکز مراجعه نمایند.

وی عنوان کرد: جهت تعیین ریسک، آلزایمر بررسی و در صورت وجود خطر به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه کلیه مراحل اجرای طرح رایگان است، یادآور شد: این طرح از ابتدای بهمن ماه شروع می‌شود که پایگاه‌های غربال در تمام استان فعال بوده و در مناطق روستایی به صورت سیار انجام می‌شود.

این مسئول گفت: جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰ تا ۷۵ سال خواهند بود که بر اساس آمار اخذ شده ۸۲ هزار و ۷۲۲ نفر در استان قزوین در این گروه سنی هستند و برش تعیین شده در این طرح پوشش ۴۰ درصدی است که ۳۲ هزار نفر را شامل می‌شود.


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار