بررسی‌ها حاکی از آن است که پانصد ثروتمند دنیا در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌ای نزدیک به یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار از دست دادند.

در سالی که گذشت، پانصد مرد ثروتمند بزرگ دنیا سرمایه‌ای نزدیک به یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار از دست دادند که در این میان، کارآفرینان حوزه فناوری و اولیگارش‌های روس بیشترین سوخت سرمایه را شاهد بودند و میلیاردر هندی سرمایه گذار در حوزه انرژی‌های پاک و بندرها، سودی کلان به جیب زده است.

سالی که روز‌های آخر آن را سپری می‌کنیم سالی بود که پانصد ثروتمند اول آن در سطح جهان یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار از ثروت خود را از دست دادند؛ براساس گزارشی که بلومبرگ در فهرست میلیاردر‌های خود منتشر کرده است، ثروتمندان عمده جهان از جمله کارآفرینان در حوزه‌های فناوری و اولیگارش‌های روسی از جمله این زیان دیده‌ها هستند.

یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است و ما نگاهی به برخی از اسامی که در این فهرست آورده شده اند، نگاهی کردیم. با ایلان ماسک شروع کنیم: وی عنوان خود را بعنوان ثروتمند‌ترین مرد دنیا از دست داد و این پس از سقوط ارزش سهام شرکت او در تسلا روی داد. همچنین ثروت وی بخاطر نگرانی‌هایی که در توئیتر بود تحت تاثیر قرار گرفت؛ وی این شبکه اجتماعی را در ماه اکتبر خریداری کرد. امسال وی صد و سی و دو میلیارد دلار زیان کرد. وی در حال حاضر صد و سی و هشت میلیارد دلار دارایی دارد که هنوز هم پول زیادی است که می‌توان با آن هزار هواپیمای مسافری بوئینگ خریداری کرد که بسیار زیاد است.

 در حال حاضر این مرد ثروتمندترین مرد دنیاست؛ برنارد آرنو، تاجری فرانسوی و صاحب برندی لاکچری با نام‌های لویی وتون و سفورا است و اکنون با صد و شصت و هشت میلیارد دلار کار می‌کند (سیزده و نیم میلیارد دلار زیان کرده است).

 همچنین مارک زاکربرگ است که سرمایه اش به چهل و پنج ممیز شش دهم میلیارد دلار کاهش یافت؛ وی در حال حاضر در رده بیست و پنجم فهرست میلیاردر‌ها قرار دارد (هفت ممیز نه دهم میلیارد دلار زیان کرده است) و اگر به سال دو هزار و هجده بازگردید، به یاد می‌آورید که جفب بیروس بنیانگذار آمازون، بعنوان ثروتمندترین مرد دنیا انتخاب شد و اکنون وی در رده ششم قرار گرفته است. وی حال با صد و هفت میلیارد دلار سرمایه کار می‌کند.

در این گزارش به کارآفرینان حوزه فناوری اشاره شده است، درباره اولیگارش‌های روس چطور؟ موضوع آن‌ها به تحریم‌ها باز می‌گردد درست است؟

امیلی براون گزارشگر شبکه در پاسخ گفت: بله درست است؛ اولیگارش‌های روس به خاطر جنگ اوکراین با تحریم‌های سفت و سخت کشور‌های غربی روبرو شده اند؛ رومان آبراموویچ که صاحب سابق باشگاه فوتبال چلسی است که بعد از تحریم‌های دولت انگلیس، مجبور شد این باشگاه را بفروشد (زیان وی ده ممیز دو دهم میلیارد دلار بود). همچنین گنادی تیمچنکو که میلیاردر و سرمایه گذار بخش انرژی و از اعضای باند ولادمیر پوتین است که ارزش سرمایه‌های وی یازده میلیارد دلار است (زیان او ده ممیز هفت دهم میلیارد دلار بود).

امیلی براون در پاسخ این سئوال که خیلی خب. کسی هم برنده بود در این میان؟ گفت: بله، برخی برنده‌ها هم بودند. گائوتام آدانی، میلیاردر هندی رئیس گروهی است که در بندرها,​ تولید برق و انرژی سبز کار می‌کنند و وی شاهد افزایش بیش از چهل و چهار میلیارد دلاری در سرمایه خود بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار