علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «ملک سلیمان» گفت: حاج قاسم هدفهایش را واقع بینانه انتخاب میکرد. نگاه آرمانی داشت، ولی به مقدوراتش خوب توجه میکرد. انتخاب هدفش واقع بینانه بود.
وی اظهار کرد: حاج قاسم مدیر واقع بینی بود؛ واقعا دنبال تغییر شرایط بود و دنبال توجیه رفتار خودش نبود.
لاریجانی با بیان اینکه حاج قاسم پذیرفته بود که تنوع فکری در جامعه هست، افزود: حاج قاسم قدرت اقناع گری داشت و میتوانست تعامل کند. او پذیرفته بود که تنوع فکری در جامعه هست؛ هم در بدنه جامعه و هم مسئولین.
وی گفت: ایشان آدم آرمانی بود، آدمی بود که برای خودش مسلکی داشت، ولی قبول داشت که تنوع وجود دارد و باید با همه این تنوعات یک زیست سازگار سیاسی را تعریف کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: او چارچوب ذهنی برای خودش داشت، ارزشهایش روشن بود، ولی پذیرفته بود که در جامعه باید رفتار عقلایی با جریانهای مختلف داشت.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: همه جا هم برای ایشان جاده آسان نبود، ولی میتوانست افرادی را پیدا کند و گفتگو کند و مسائل را حل کند. از آن مدیرانی نبود که همه بار را به دوش مدیر ارشد کشور بیاندازد و دائم به رهبری پناه ببرد. مدیران دائم موضوع را به جای دیگر حواله ندهند.
وی افزود: گاهی در مسائل برون مرزی اختلاف بود، ولی وقتی ایشان میآمد توضیح میداد. حاج قاسم اگر مخاطرهای میدید ورود میکرد.
لاریجانی بیان کرد: حاج قاسم دارای رای بود، ولی کمتر ورود میکرد، با ما رایزنی هم داشت، ولی علنی ورود نمیکرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حوزه کلان مسائل انقلاب اسلامی احساس وظیفه میکرد، تصریح کرد: گاهی در کشور آشفتگیهایی به وجود آمده بود، ایشان حساس بود، ملاقات میکرد، میگفت باید چه کرد، مرقومهای میداشت.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم مخصوصا در صیانت از جایگاه ولایت فقیه خودش را مسئول میدانست تصریح کرد: یک دسته از سیاستمداران قبول دارند که تکثر وجود دارد و باید آن را به سمت وحدت ببرند.
وی ادامه داد: حاج قاسم درک درستی از موضوع داشت؛ او از جنس مدیران التیام بخش بود، وحدت در کثرت را دنبال میکرد. قبول داشت که جامعه در نهایت باید یک فکر را جلو ببرد، اما دلیل نمیشود که تکثر را نبینیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوادث داخلی تاسف میخورم که برخی حرفها را میشنوم و میگویم خدا حاج قاسم را دوست داشت که رفت. بعضی حرفها واقعا دردآور است. آیت الله خامنهای شصت سال در راه دیکتاتوری مبارزه کرده است. دیدم که ایشان جلوی رفتارهای دیکتاتور مآبانه را میگرفت؛ ولایت فقیه برای این است. اما برخی جور دیگری میفهمند و این دردآور است.
لاریجانی اظهار کرد: ما در این کشور همه در یک کشتی نشسته ایم، با حرف مان آن را سوراخ نکنیم. کشتی اگر سوراخ شد همه در بحران قرار میگیریم. حاج قاسم برای سلامتی کشتی انقلاب خیلی فکر میکرد، دردمند بود و خوب هم فکر میکرد.
وی ادامه داد: در جلساتی که داشتیم حاج قاسم میگفت که نمیشود با فلان فکر مملکت را اداره کرد. با تضاد درست کردن که نمیشود مشکل را حل کرد. گاهی یک مسئله مهم بین المللی مطرح بود، دو سه تا حاشیه دیگر هم به آن اضافه میکردند. میگفتند چرا کار ما را سخت میکنند؟ میگفت شما باید کار ما را تسهیل کنید. علنا موضع نمیگرفت، از کنارشان رد میشد. اگر کسی که کار بزرگی دستش باشد وارد این کارهای جزئی نباید شود غصه میخورد.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی در داخل به خاطر چیزهای کم ارزش اختلاف را به جایی میبرند که شکاف ایجاد میشد حاج قاسم رنج میبرد. شکافها و کشمکشها وقتی علاج نمیشود تبدیل به کینه و خشونت میشود. نتیجه اش دسته بندیها در جامعه است که بجای توسعه کشور دنبال کشمکش میروند و کاملا لطمه به منافع ملی میخورد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی کشورها در منطقه سالهاست دچار کشمکش داخلی هستند؛ پول دارند، ولی صرف چیزهای دیگر میشود. ما باید بفهمیم که این طور عمل نکنیم.
لاریجانی با بیان اینکه جامعهای پویا نیست که تکثر در آن نباشد، تصریح کرد: شهید مطهری در یکی از آثارشان نکتهای میگویند که خیلی پندآموز است؛ میگویند ببینید تاریخ تمدن اسلامی که گل سرسبد شد چرا به وجود آمد؟ تمدن اسلامی درجه یک بود. ایشان میگویند علت پیشرفت این بود که جوامع مختلف پذیرفتند که تحت این چارچوب قرار بگیرند و همچنین مدارای حکام اسلامی. همه فکر میکردند که میتوانند در این چارچوب زیستی مثل مسلمانان داشته باشد. تکثر را میپذیرید، ولی چارچوب حکومت اسلامی را هم میپذیرید. هر کدام را کنار بگذارید به تمدن اسلامی نمیرسید.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم از معدود رجال امنیتی بود که مسائل فرهنگی را خوب میفهمید، اظهار کرد: تحولات فرهنگی آرام است. نمیشود بگویید پلیس بیاید در خیابان همه را حل کند؛ باید ایجاد اقناع کنید.