پهپاد‌های ایرانی حاضر در رزمایش جدید ارتش، موفق به ثبت دستاوردهای جدید شدند.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، از هفته دوم دی ماه در منطقه جاسک، شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در اقیانوس هند آغاز شده و بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی پهپادها و جنگنده ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» در آن حضور دارند.


بیشتربخوانید


اگرچه در روزهای اخیر سناریوهای مختلفی برای بررسی مهارت و کیفیت نیروی انسانی و سامانه های بومی حاضر در نیروهای ۴ گانه ارتش به اجرا گذاشته شده، اما همچون سالهای گذشته پرنده های بدون سرنشین تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، حضوری چشمگیر و موثر در این رزمایش داشته و عملیات های جمع آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی، سیگنالی، ضد جنگال، علیه نیروهای مهاجم و همچنین عملیات شناسایی توسط پهپادهای مختلف از جمله باور، آرش، ابابیل، مهاجر، صادق و یسیر انجام شده و خواهد شد.

تمرین حمله به اهداف دوربرد با پهپاد مشهور

از جمله نکات مهمی که در این رزمایش مورد توجه قرار گرفته، اجرای عملیات دوربرد توسط پهپادهای انتحاری و مشهور "آرش" است که در بخشی از این عملیات، نمونه هایی از آرش، با پرواز از پایگاه پهپادی ارتش در منطقه غرب و از فواصل دوردست، اهداف ساحلی را منهدم کرده است. با بررسی فاصله منطقه رزمایش تا غرب کشور، مشخص می شود که این فاصله، بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر خواهد بود که برای آزمایش و بررسی قابلیت های پروازی، هدایت و در پایان، انهدام یک هدف ساحلی که -می تواند مرکز فرماندهی، راداری یا حتی شناورهای رزمی باشد- یک مسیر استاندارد و قابل توجه است و به خوبی، می تواند با معکوس کردن این کریدور غرب به شرق فعلی به صورت ۱۸۰ درجه، آنرا برای انهدام مناطق استراتژیک زمینی و دریایی در فلسطین اشغالی، به کار گرفت.

پهپادهای انتحاری از جمله تسلیحات خاص در جهان امروز به حساب می آیند که رسیدن به چنین سطحی، در بین کشورهای دارای فناوری بدون سرنشین نیز مصادیق بسیار محدود و انگشت شماری دارد. اگر بخواهیم در خصوص دارندگان فناوری این سطح از پرنده های بدون سرنشین ویژه صحبت کنیم به نام هایی معدود و مهم خواهیم رسید.

پهپاد آرش در زمان پرتاب از لانچر

پهپاد آرش در زمان پرتاب از لانچر متحرک

پهپاد آرش در کنار قابلیت انتحاری، امکان سرکوب پدافند هوایی را در اختیار دارد. در خصوص سامانه های همراه این پهپاد خبر دقیقی منتشر نشده اما با این حساب به نظر میرسد در درون این پرنده بدون سرنشین، سیستم های دریافت کننده امواج راداری نصب شده و می تواند با ایجاد حالت آشیانه یاب راداری هدف را کشف و به آن حمله کند. ضمن آنکه پرتاب از طریق لانچر متحرک و عدم نیاز به هر گونه مسیر خاص برای به پرواز در آوردن این پهپادها، به این معنا است که در هر جایی یک کامیون توان توقف داشته باشد امکان پرتاب پرنده بدون سرنشین انتحاری و آغاز عملیات در تعداد بالا، از آنجا وجود دارد.

دقت پهپاد آرش

دقت قابل تحسین پهپاد آرش در انهدام هدف تعیین شده پس از پرواز بیش از هزار کیلومتر از مبدأ

پیش از این نیز در دی ما سال ۱۳۹۹، پهپاد آرش مورد نظر از سواحل مکران پرتاب شده و بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر، مرکز انتخاب شده برای خود را در منطقه عمومی رزمایش در استان سمنان هدف قرار داد. رسیدن به عدد ۲ هزار کیلومتر در یک پهپاد انتحاری / ضد رادار، جمهوری اسلامی ایران را به دارنده برد بلند ترین گونه در این تسلیحات در جهان بدل کرد. نکته مهم دیگر در خصوص این پهپاد جدید و البته قابلیت ضد رادار و یا آشیانه یابی آن، بحث تعریف قابلیت ضد کشتی برای آن است. موشک های ضد رادار به صورت کلی به دلیل سرعت نه چندان بالای شناورهای رزمی می توانند با قفل کردن روی رادارهای آنها به عنوان یک سلاح ضد کشتی به کار بروند.

پهپاد انتحاری و ضد رادار قبلی نیز این توانایی را دارند اما مشخص به دلیل سر جنگی کوچک شاید آنچنان گزینه ای مناسب برای این بخش نباشند. در عین حال پرنده بدون سرنشین انتحاری / ضد رادار آرش توان ایجاد آسیب بسیار بیشتری را به شناورهای دشمن نیز دارد. ضمن آنکه به نظر می رسد هدف تعیین شده برای پهپاد آرش در رزمایش اخیر ذوالفقار ۱۴۰۱، شباهت هایی با ناوچه ساعر - که دارایی مشهور و مهم نیروی دریایی رژیم صهیونیستی محسوب می شود (تصویر بالا) - دارد و می تواند انتخاب با مسمایی برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران به حساب آید.

ورود ابابیل ۵ به یگانهای رزمی ارتش

طبق بخش دیگری از سناریو عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپاد تهاجمی ابابیل ۵ که به تازگی به یگان پهپادی نیروی دریایی پیوسته، برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش شرکت و توانست با شلیک بمب قائم به خوبی و با موفقیت اهداف خود را در دریا منهدم کند. این پرنده که برای اولین بار در رژه ۲۹ فروردین امسال ارتش رویت شد، در نمای کلی، یک پهپاد با قابلیت های شناسایی و تهاجمی را نشان داد که در مقایسه با بخش زیادی از پهپادهای مرسوم ایرانی، نشان دهنده بروز یک سری ارتقاء های مهم و تاثیرگذار است.

همانطور که اشاره شد در جریان رژه روز ۲۹ فروردین سال جاری، پهپاد جدیدی در معرض دید قرار گرفت که سه عدد از آن، بر پشت یک کشنده سوار شده بود. حداقل در یکی از پهپادها و در زیر یک بال، دو تیر موشک الماس و در یک مورد دیگر در زیر هر بال ۳ تیر بمب هدایت شونده و دورایستا از کلاس قائم مشاهد شد که این پهپادهای جدید، سری ابابیل ۵ هستند.

پهپاد ابابیل ۵

پهپاد ابابیل ۵

وقتی به ابابیل ۵ نگاهی می کنیم در بخش عقبی بدنه و خصوصا دم، همان طراحی معروف H شکل که در مدل های اولیه ابابیل ۳ و همچنین طرح ارتقاء یافته آن پرنده استفاده شده بود می رسیم. اما در بخش جلویی و به نوعی دماغه، با طراحی پیشرفته تری از خانواده مهاجر ۶ رو به رو هستیم. تصاویر موجود همچنان به ما نشان می دهد که در بحث دهانه بال نیز با افزایش رو به رو هستیم و همچنان که اشاره شد حجم مهمات قابل حمل نیز در این پرنده بدون سرنشین افزایش پیدا کرده است.

ابابیل ۵ از رو به رو

ابابیل ۵ از رو به رو مجهز به دو تیر الماس

یک نکته قابل توجه دیگر در خصوص این پهپاد، این است که ارابه فرود جلویی این پهپاد بر اساس تصاویر موجود، قابلیت جمع شدن در داخل بدنه را دارد. این مسئله مشخصا نشان می دهد که در بحث طراحی بخش جلویی، یک ایده و طراحی جدید صورت گرفته و با فضای بیشتری نیز رو به رو هستیم و در عین حال حذف مجموعه ارابه از زیر پرنده بدون سرنشین در زمان پرواز، به زبان بسیار ساده امکان افزایش سرعت و بهبود اصول آیرودینامیک را فراهم می سازد. در خصوص مشخصات و مختصات پهپاد ابابیل ۵ مسئله ای به صورت رسمی اعلام نشده ولی با توجه به ظاهر بزرگتر و حمل بیشتر مهمات، می توان گفت احتمالا ابابیل ۵ از نظر ماندگاری در صحنه، تا حدی ارتفاع پروازی و مشخصا بحث محموله قابل حمل، از مهاجر ۶ در رتبه بالاتری قرار می گیرد.

توسعه پهپاد هایی مثل سری ابابیل ۵ در حقیقت نشان دهنده در پیش گرفتن و ادامه استراتژی موثر و مفید دفاعی کشور و واگذار کردن بخش زیادی از ماموریت ها در نیروهای مسلح بر عهده این پرنده ها است. افزایش قابل توجه توان پهپادی ارتش در سالهای اخیر مشخصا نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش این نوع مناطق به وسیله پرنده های بدون سرنشین است. رفتن به سمت طراحی ابابیل ۵ این قابلیت را ایجاد می کند که یک پرنده بدون سرنشین بتواند برای مدتی طولانی تر عملیات رصد در یک منطقه نسبتا وسیع را آن هم با هزینه ای نه چندان بالا به انجام برساند و طبیعتا چنین محصولی، برای انجام عملیات هایی خارج از محدوده جغرافیایی کشور نیز در صورت نیاز، آمادگی و توانمندی بالایی دارد.

گسترش استفاده از بمب های مینیاتوری در حمله به اهداف دریایی

از جمله بخش های مهم دیگری که این رزمایش جدید ارتش شاهد آن بود، بهره گیری گسترده از بمب های مینیاتوری و دقیق "قائم" برای انهدام اهداف دریایی بود. بمب قائم گونه‌ ای مدرن از بمب‌ های هدایت شونده مینیاتوری است که برای استفاده در پهپادهای رزمی کشورمان به کار می‌ رود. این بمب در حال حاضر روی پهپادهایی چون مهاجر ۶، ابابیل ۵ و کمان ۱۲ قرار گرفته و مدل پیشرفته تر آن به نام قائم ۵ که در پرنده های رزمی کشورمان نصب شده و در این رزمایش نیز به کار گرفته شده، می تواند با قدرت تخریب مناسب، شناورهای دشمن را با خسارت جدی مواجه کند.

بمب قائم

بمب قائم با هدایت اپتیکی

بمب هایی مثل قائم از جمله مهمات مینیاتوری در جهان شناخته می شوند که در سالهای اخیر برخی از کشورهای خاص دنیا مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و ترکیه توسعه آنها را پیش گرفتند و کاربری اصلی آنها بر اساس پلتفرم پهپادها است. نکته جالب تر این که در حال حاضر می توان گفت جمهوری اسلامی ایران و سپس ترکیه به نوعی تنها دارندگان عملیاتی و با تجربه های این بخش در جهان محسوب می شوند. با توجه به اینکه موشک قائم ۵ با نام تجاری BS۲۰ در نمایشگاه دفاعی بغداد معرفی شد، می توان احتمال قوی این نکته را مطرح کرد که برد آن تا ۲۰ کیلومتر بوده و با این برد، از گزند اکثر سامانه های پدافندی نصب شده روی شناورهای سبک و نیمه سنگین دشمن، در امان خواهد بود و اگر تعداد پهپادها، به چند فروند برسد و هرکدام از آنها چند بمب قائم ۵ حمل کنند، عملا راه فراری برای هیچ شناور دشمن باقی نخواهد ماند.

افزایش قابل توجه توان پهپادی ارتش در سالهای اخیر مشخصا نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش دفع انواع تهدیدات و حمله به نقاط اصلی توان نظامی دشمن به وسیله پرنده های بدون سرنشین است که با ترکیب این پرنده های رزمی و انتحاری با انواع تسلیحات نقطه زن و دوربرد، بیش از گذشته توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بالا رفته و اطمینان از عدم تصور هرگونه تجاوز نظامی به خاک یا منافع کشورمان، به یقین تبدیل می شود.

منبع: مشرق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
ازآنجاکه امریکا ایران روتحریم تسلیحاتی البته خودخواسته دردولت یازده ودوازدهم کرده بود.فقط برای این بودکه ایران بدون دفاع بماند واسرائیل باحمایت امریکا برضدایران حمله کنه. که البته فکرساخت موشک وپهپادهم امریکارو ازتحریم تسلیحاتیش پشیمان کرد. چون اگه ایران قدرتمند نبودالان ما یابه ناتو وداعش ویابه اسرائیل داشتیم خدمت میکردیم ازلحاظ تغذیه. وهمچنین...... شکم
Iran (Islamic Republic of)
س ص از جولا باغملک خوزستان
۲۳:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۱
ارتش و سپاه دو بازوی قدرتمند ک مایه افتخار این کش‌ور هستند و برایشان آرزوی موفقیت داریم پس خودتان را کم نگیرید ک دعای یک ملت بلکه تمام آزادگان جهان بدرقه راه شما هست خدا نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۲۳:۴۰ ۱۴ دی ۱۴۰۱
اون عزیزیزانی که میگین الان گرونی ، بجای موشک یه کم به اقتصاد برسید ، مگه وظیفه سپاه درست کردن اقتصاد؟ بعدشم ، فقط ۷ درصد از بودجه کشور برای کار های نظامی ، باید ببینید اون ۹۳درصد دیگه کجا حیف میل میشه .
Iran (Islamic Republic of)
جفی کوخه
۰۰:۱۶ ۱۴ دی ۱۴۰۱
پدر جان اینا که شما میگی همش درست.دست هم درست وآخرشم دستمریزاد...آخه برادر من آقای من وعزیز دل موشک مرغ وموشک برنج رو چه کنم.مخارج زندگی روزانه بچه و زن ووووو خیلی اقلا م وکرایه خونه رو چکننووم.شما چهارشنبه سوری راه بنداز..عشق کن..با شکم اتش گرفته زن وبچه ما اینجا دست وپنجه نرم کردن رو چکار کنم..ویل کنید بابا این عداها رو..با همه دنیا سر جنگ رفتن که نشد زندگی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۳ دی ۱۴۰۱
قابل توجه دولت رئیسی : ثابت نگه داشتن قیمت ارز برای دوسال،جز فساد و جهش ارزی در آینده عایدی ندارد! عاملان حذف ارز جهانگیری، آمران ایجاد ارز مخبری شده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۹:۳۱ ۱۳ دی ۱۴۰۱
گرونی و تورم داره بیداد میکنه اونوقت شما از موشک دارید گزارش میذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۱۳ دی ۱۴۰۱
احسنت درود بر شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۱۹:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۱
تورم پدر مردم را در آورده است که
ماشین خونه ،دلار طلا گران آخه خجالت بگشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۲ دی ۱۴۰۱
ماشالله به مسئولینی که با تلاش و همت خودشون اینطوری گره باز میکنن از مملکت. ان شاء الله مسئولین عرصه اقتصاد هم همینجوری مردونه مشکلات کشور رو سامان بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
موجب افتخار ایرانید
Iran (Islamic Republic of)
شهباز
۱۴:۴۹ ۱۲ دی ۱۴۰۱
خدا نگهدار ارتش و سپاه دلاور ایران زمین که با ایمان و صنعت و وحدت قدرتی پدید آورده اند که باعث امنیت و آرامش ملت و خار چشم دشمنان ایران اسلامی شده اند سلامت و سربلند باشید دست بوستان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۲:۱۷ ۱۲ دی ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر چند استیضاح مطرح است اما نمایندگان برای استیضاح وزرا و یا اقدامات نظارتی، مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را اولویت اول می‌دانند، در حال حاضر هم استیضاح وزیر صمت خیلی جدی مطرح است.
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۱:۵۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
خخخخ جنگنده نسل شیش ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۳ دی ۱۴۰۱
روسیه ابر قدرت نظامی جهان از ما تسلیحات میخره .حالا بمیر از ناراحتی
Iran (Islamic Republic of)
ساده دل
۱۱:۱۶ ۱۲ دی ۱۴۰۱
گرونی رو دریابید که احتمالا از داخل ضربه خواهید خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۱ ۱۲ دی ۱۴۰۱
ایول داره در درجه اول.فقط نمیدونم چرا برخی جوگیر شده اند و همدیگه را منافق و صهیونیست خطاب میکنن.کاش در اقتصاد چنین بودیم.البته امنیت مهمه با این همه سگ هار که آماده ی حمله اند،ولی اگر فکری به حال اقتصاد نکنیم از داخل ضربه خواهیم خورد یعنی از خودمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
زنده باد ارتش و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
نقطه زنی، آن هم با پهپاد آرش از فاصله هزار تا دو هزار کیلومتری ماشا الله گفتن داره.
قابل توجه گاو شیرده سعودی، رژیم غاصب صهیونیستی، دیکتاتور باکو و دیگر دشمنان سرزمین ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
بعضی ها میگن ماکت رو ترکوندن کاری نداره پس بهتره فیلم های جنگ اوکراین رو ببینید(=
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۱
اشتباه منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
پس چرا وقتی اوکراین میگه ایران پهپاد ارسال کرده، شما ها تکذیب می‌کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۰۲:۲۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
نگفتیم نفرستادیم
گفتیم برای جنگ با اوکراین نفرستادیم ما قبل جنگ اوکراین و روسیه با روسیه قرارداد داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۲:۵۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
احسنت. درود .
بسیار عالی.
ای کاش در موضوع اقتصاد نیز همانند موضوع دفاعی -نظامی مدیران کار بلد و فهیم داشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
احسنت زدن یک ماکت کار بسیار پیچیده و عظیمی است و دل شیر میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۱ دی ۱۴۰۱
جواب هرمنتقدی مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۱ دی ۱۴۰۱
منافق ها با تروریست ها از یک قماش هستند
بله باید در کنار مرگ گفتن یک لعنت هم فرستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
آلبانی دشمنی شما با ما آشکار است
حرف دشمنانه و خبیث هم انتفاد نیست دشمنی عیان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۱ دی ۱۴۰۱
انتقاد برای چی؟ انتقاد که همان یاوه گویی و مزخرف گفتن و تطهیر دشمن و ضعف نیروی خودی است
از چی قدرت نظامی ایران معترض هستید؟
اینکه فناوری سپاه پاسداران جزو 5 قدرت برتر جهانه
و حتی RQ170 و گلوبال هاوک رو در چند ثانیه نابود و منهدم ساخت
اینکه هیچ کشوری توان حمله به این سرزمین رو نداره آیا انتقاد داره؟
حتی روسیه دومین قدرت نظامی برتر جهان هستش اومده از ما تسلیحات می‌خره
بله شما صهیونیست ها معلومه باید هم ناراحت باشید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
زدن یک ساختمان یا سوله در رزمایش آن هم از فاصله بالای هزار کیلومتری با پهپاد نقطه زن فوق واقعیت و یک آرزوی بزرگ برای تمام کشورهای های فاقد این تکنولوژی است. انشاءالله هدف بعدی، سگ دونی های منافقان در آلبانی است. اون سگ دونی ها واقعی تر هستند.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۴:۱۲ ۱۱ دی ۱۴۰۱
پشگل مغز، زدن ماکت خیلی سخت تر از واقعیه چون مثلا بازتاب حرارتی نداره که با مادون قرمز بزنیش یا رادار نداره که با ضد رادار بزنیش. در ضمن این بیشتر از هزار کیلومتر راه اومده نه این که از همون بغل پرش بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
آخه .... وقتی هدفی رو هزار کیلومتر اونورتر اونم نقطه زن بزنی به نظرت فرق داره اون ماکت باشه یا اصلی ؟؟! فقط رد شدن از سپر دفاعی هست که اونم رادارگرزن و رد میشن و حتی سامانه دفعای دراین زمینه هم داشته باشن با شکیک همزمان صدها پهباد انتحاری و... قشنگ حداقل نصفشون رد میشه!
مهم خوردن به هدف هست که خورد و از طرفی به بد جای بعضیها هم خورد که پماد بمالند و آب سرد لازم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
گور پدر هر چی منافق و صهیونیست , سگ .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
جواب تو هم اینه
مرگ بر جاعشی
Iran (Islamic Republic of)
شهباز
۱۴:۵۳ ۱۲ دی ۱۴۰۱
مرگ بر منافق و وطن فروش اونایی که مرغ همسایه براشون غازه چشم دیدن قدرت و شوکت ایران رو ندارند
Iran (Islamic Republic of)
محمدم
۱۲:۰۸ ۱۵ دی ۱۴۰۱
قبلا هم می گفتند موشک های ایران فتوشاپ هست و چیز خاصی نیست وقتی عین الاسد را زدند و عده ای دچار مشکلات مغزی شدند فهمیدند که فتوشاپ نبوده الآن هم شما فکر کن این پهپاد ها که به ماکت خورده فتوشاپ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۱ دی ۱۴۰۱
بسازید ان بمب قشنگه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۱ دی ۱۴۰۱
با موشک ها و پهپاد هایمان قلب رژیم نجس اسرائیل و قلب رژیم تروریست آمیریکا را هدف قرار میدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
احسنت بسیار عالی. فدائیان رهبریم.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۱۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
کاش در این مانور هایپرسونیک هم آزمایش میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
سلام yjc news فیلتره؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۴۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
از طرف امریکا تحریم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۱
به امید داشتن بزرگترین ارتش پهپادی جهان
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۰:۵۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
شما که انقدر ادعاتون میشه پهپادی که برای جاسوسی اومده بود چطور وارد آسمان کشور شده مگه نمیگفتید هیچ پرنده ای نمیتونه حتی نزدیک مرزهای هوایی کشور بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
کدوم؟ همونی که نزدیم بهتر که گرفتیمش
و بهترش رو هم ساختیم
RQ170
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱
حرف حق جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۱ دی ۱۴۰۱
مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
جواب حرف هر منتقدی مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۴۰۱
پهپاد های انتهایی باید مجهز به موشک سرعتی لحظه اثابت شوند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۴۰۱
پس تکلیف تنبیه نمودن گاو سعودی شیرده به رسانه های معاند که این همه آشوب، اغتشاش را سبب شد چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۴۰۱
پس تکلیف تنبیه نمودن گاو سعودی شیرده به رسانه های معاند که این همه آشوب، اغتشاش را سبب شد چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
احسنت مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
سلام موفق و پیروز و سربلند باشید.
Iran (Islamic Republic of)
چنگیز کارگزار
۱۰:۰۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
خدا را هزاران بار شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
فیلمها میگید همیشه واقعی نیستند خب میگیم صحیح ولی ماهواره که فیلم میگیره که صحیحه و اونوریها الان بدجوری دارن میسوزن ×! هرچند اونها هم که نمیان واقعیت رو بگن فقط سانسور میکنند و حالا ببین چقدرررر ازاین پهبادها ایراد بگیرن که فلان بودن و به هدف نرسیدن و افتادن تو دریا و .... خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۱ دی ۱۴۰۱
سلام خدمت باشگاه خبرنگاران جوان و نیروهای زحمت کش در سپاه و ارتش یک سوال داشتم لطفا پاسخ دهید.
سوال این هست که آیا زمانی که رزمایش انجام می شود کشورهایی که دارای ماهواره هستند قادر به دیدن این رزمایش هستند یا نه؟ و اگر می بینند به احتمال زیاد آیا یک جور لو رفتن عملیات و راه و روش و تاکتیک نیست ؟ ممنون میشم اگر جویای این سوالات باشید .موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
ماهواره ها که حتما میبینند ولی مگه تاکتیکی که بکار میره قراره تو جنگ و دفاع واقعی همین تاکتیک بکار گرفته بشه؟!
این فقط رزمایش هست و موقع جنگ هزار جور نقشه و تاکتیک انجام میگیره و هرکدام که به نظرفرماندهان موثرتره!
درضمن ما الان داریم این رزمایش و رزمایشهای دیگه را انجام میدیم یکی به دلیل اینکه تست و آزمایش کنیم تسلیحات را و دیگه اینکه میخوایم خصوصا دشمنان ببیند قدرت کشورمون را و ماهوارهها ببینند که کار مارا راحتتر کردن تا اینکه خودمون فیلم پخش کنیم و.. که آخرم بگن فتوشاپه و دروغ میگن و..!
مرگ بر آمریکا... واسرائیل!!
انشاا.... با همین پهبادها شخم میزنیم اسرائیل رو !!
خسته هم نباشید دلاوران ارتش و سپاه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
فیلم ها همیشه واقعیت نیستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۳ ۱۱ دی ۱۴۰۱
سلام. سوال بسیار خوبیه
در تصاویر ماهواره محل استقرار و مسیر حرکت و احتمالا نوع تجهیزات قابل تشخیص است . اما این که این تجهیزات چه امکاناتی و چه خصوصیاتی دارند مشخص نمی شه.
دانستن محل استقرار فعلی پرتاب کننده های پهباد که متحرک هم هستند هیچ فایده نظامی خاصی نداره.
البته یک هدف رزمایشها هم این است که بخشی از توانمندی آشکار شود تا دشمن فکر حمله نکند. ما باید توانی داشته باشیم که دشمن فکر حمله نکند که با آن قدرت بازدارندگی هم می گویند.
اما با این حال این جمله را داشته باشید (میتونید سرچ هم بکنید) :
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: والله قسم آن چیزی‌هایی که در رزمایش‌ها نشان می‌دهیم چیز‌هایی نیست که در زمان جنگ به میدان می‌آوریم. ما امروز موشک‌هایی داریم که امریکایی‌ها فکرش را هم نمی‌کنند.
خدا قوت به همه نیروهای حافظ وطن و امنیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
عالی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۱ دی ۱۴۰۱
بر این شهامت و جسارت درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
ایکاش این پهبادها در آسمان شهرهای کشورمان هم‌نمایشی می دادند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
لَأَنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ «سوره حشر. آیه 13»
قطعاً ترس و وحشتى كه از شما در دل منافقان است، سخت‌تر از خوفى است كه آنان از خدا دارند و اين به خاطر آن است كه آنان فهم و معرفتى ندارند.

منافقان، حاضر به جنگ نيستند و اگر به جبهه آيند، فرار مى‌كنند، زيرا آنان ايمان ندارند و قدرت الهى را نمى‌شناسند ولى برق شمشير را مى‌بينند و از شما بيش از خدا مى‌ترسند.
عزت و قدرت مسلمانان ناشی از اراده و لطف خداست.

پاینده و استوار و کوبنده باد اقتدار سربازان این سرزمین.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۲:۵۳ ۱۱ دی ۱۴۰۱
احسنت. بسیار عالی. درود.