پایگاه «اکسیوس» محتوای گفتگوی تلفنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهوری اوکراین برای رای منفی در سازمان ملل را منتشر کرد.

پایگاه خبری آکسیوس از محتوای مکالمه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در خصوص رای به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل پرده بر داشت.

آکسیوس به نقل از یک مقام اوکراینی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو اواخر روز جمعه در تماسی تلفنی از زلنسکی خواست تا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که از دیوان بین المللی دادگستری (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمعیتی در قدس اشغالی رأی صادر کند، رأی منفی دهد.

این مقام اوکراینی گفت: اوکراین در جریان رای گیری کمیته سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت داده بود، اما در رای گیری روز جمعه مجمع عمومی شرکت نکرد تا فرصت حفظ روابط با نتانیاهو را نیز از دست ندهد.

این مقام اوکراینی افزود که زلنسکی از نتانیاهو خواسته که در صورت رأی منفی اوکراین به این مصوبه، چه تغییری در سیاست اسرائیل در قبال تأمین سلاح برای اوکراین و تقویت توان دفاعی این کشور در برابر موشک‌های بالستیک روسیه و پهپاد‌های ایران پیش خواهد آمد. اما نتانیاهو هیچ تعهدی به زلنسکی نداده و به همین بسنده کرده که آماده بررسی خواسته‌های او در آینده است.

به گفته این مقام اوکراینی، زلنسکی از این پاسخ خوشش نیامد و با رأی مخالف قطعنامه یا رأی ممتنع موافقت نکرد. در عوض، او به سفیر اوکراین در سازمان ملل دستور داد که در رای گیری شرکت نکند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز شنبه، طرحی را تصویب کرد که از دادگاه کیفری بین‌المللی (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمعیتی در قدس اشغالی رأی صادر کند.

این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و رأی ممتنع ۵۳ کشور به تصویب رسید. آمریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، جمهوری چک، گواتمالا، استونی و آلمان از جمله مهم‌ترین کشور‌هایی بودند که با تصویب این طرح مخالفت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۳:۰۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
نتانیاهو باید روابط خود را با اکراین به حد اقل برساند. این به سود اسرائیل است.
آخرین اخبار