رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از اجرای برنامه عملیات واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل در افغان‌های ساکن ایران خبر داد.

شایسته شمی‌پور از اجرای برنامه عملیات واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل در افغان‌های ساکن غرب اهواز خبر داد و گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی طی ۴ دهه گذشته پذیرای خیل عظیمی از مهاجرین و پناهندگان کشور‌های دیگر خصوصاً کشور همسایه افغانستان بوده و طبق گزارش‌های دریافتی در سال‌های اخیر مواردی از مهاجرت اتباع کشور پاکستان و عراق نیز دریافت شده است.
او افزود: طبق آمار‌های رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور، حدود یک میلیون پناهنده مجاز در کشور سکونت دارند که تقریبا ۹۷ درصد این افراد پناهنده از کشور افغانستان هستند.

خانم شمی‌پور با اشاره به اینکه فقط حدود ۴ درصد (۳۷ هزار پناهنده) از این افراد در مهمانشهر‌های (کمپ) رسمی وزارت کشور ساکن هستند، گفت: بر خلاف سایر کشور‌های میزبان جمعیت پناهنده، پناهندگان و مهاجرین خارجی ساکن در کشور جمهوری اسلامی ایران به صورت ادغام با جمعیت‌های ایرانی در مناطق شهری و روستایی ساکن هستند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با تأکید بر اینکه اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به ایجاد سلامتی پایدار در کشور باعث شده که ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مهاجران (اعم از مجاز و غیرمجاز) همچون هموطنان ایرانی برابر باشد، گفت: هم‌اکنون نیز در تمام پایگاه‌های بهداشتی، همه خدمات بهداشتی درمانی اولیه به اتباع غیر ایرانی و مهاجرین خارجی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

این مقام مسئول بهداشتی با اشاره به اجرای کارزار برنامه عملیات واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل در جمعیت افغانستانی افزود: کارکنان بهداشت در قالب تیم‌های بهداشتی طبق اهداف تعیین شده به آموزش جامعه هدف، واکسیناسیون کرونا، سرخک، فلج اطفال و بیماریابی فعال سل (در مرحله دوم کارزار) در گروه هدف مشخص شده می‌پردازند.

شمی‌پور مهمترین اهداف انجام این کارزار را آگاهی‌رسانی و جلب مشارکت جمعیت غیر ایرانی به منظور مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی (خانه بهداشت یا پایگاه سلامت) عنوان کرد و گفت: جمعیت غیر ایرانی نیز از انواع خدمات بهداشتی رایگان شامل واکسیناسیون و ضرورت و فواید آن که به همه افراد اعم از ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌شود، بهره‌مند می‌شوند.

او با اشاره به اینکه کارزار در ۲ مرحله انجام می‌شود، یادآور شد: مرحله اول در دی‌ماه ۱۴۰۱ و با عملیات واکسیناسیون تکمیلی MMR و MR برای افراد زیر ۱۵ سال و واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۵ سال انجام می‌شود و در مرحله دوم که از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود، خدمات بیماریابی فعال در جمعیت افغان ارائه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.